بررسی تفاوت های سنگ طبیعی و مصنوعی

بررسی تفاوت های سنگ طبیعی و مصنوعی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۷ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۴

سنگ از جمله مصالحی ست که در صنعت ساخت و ساز به وفور از آن استفاده می شود. اکثر مصالح ساختمانی با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست داده و مقاومت آنها پایین می آید اما سنگ جزء متریال هایی ست که گذشت زمان هیچ تاثیری بر آن نمی گذارد و همواره سطح طبیعی خود را حفظ می کند.
به گزارش اخبار ساختمان، امروزه از سنگ هم در نماکاری ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. دوام و طول عمر این ماده بسیار زیاد است و اکثر بناهایی که با سنگ ساخته می شوند سال های سال باقی می مانند. سنگ به دو دسته سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی دسته بندی می شود.

همانطور که از نام سنگ طبیعی پیداست، طی هزاران سال توسط طبیعت شکل گرفته است. این سنگ از نقاط مختلف زمین استخراج می شود. موقعیت سنگ طبیعی تعیین کننده نوع، رنگ و بافت آن می باشد. سنگ طبیعی با منحصر به فرد بودن رنگش و نقص هایی که دارد تشخیص داده می شود.

سنگ مصنوعی محصولی ساخته ی انسان است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در بازار معرفی شد. تقاضای مردم برای دیدن سنگ هایی یکدست و یکنواخت، محرک این اختراع بود. به طور معمول، یک سنگ مصنوعی از مواد بتنی و سنگدانه تشکیل شده که با فشردن این مواد سنگ مصنوعی ساخته می شوند. این محصول به صورت مصنوعی رنگ شده و صیقل داده می شود تا از نظر ظاهری شبیه به سنگ های طبیعی باشد. اگر از دور به این دو نوع سنگ نگاه کنید، تشخیص تفاوت بینشان دشوار است. اما اگر نگاه دقیق تری داشته باشید می توانید تفاوت را متوجه شوید.

ظاهر

با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی ظاهری بهتر را نشان می دهند. آن ها ساخته شده اند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و نیازهای مختلف را برآورده کنند.

اما مطمئنا وقتی حرف اصالت پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند. سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگی به یکدیگر شبیه نیستند. وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودش بی نظیر است.

حالا وقتی به سنگ مصنوعی نگاه می کنید، تکرار و ثبات در رنگ و سبک کاملا مشهود خواهد بود. از این رو، افرادی که ظاهر طبیعی را ترجیح می دهند ممکن است از طراحی غیر طبیعی و غیر واقعی سنگ های مصنوعی خوششان نیاید.

هزینه

معمولاً سنگ مصنوعی مقرون به صرفه تر از سنگ طبیعی است. سنگ مصنوعی ۲۰ تا ۳۰ درصد سبک تر از سنگ طبیعی است در حالی که هر یک از صفحات از نظر طراحی یکسان هستند. این امر باعث می شود فرآیند نصب سنگ ساختمانی آسان تر و مقرون به صرفه باشد.

دوام

دوام یکی از اصلی ترین عواملی است که در تصمیم گیری مؤثر است. وقتی از دوام و ماندگاری صحبت می شود، سنگ طبیعی همیشه برنده خواهد بود. کافی است به تمدن های باستانی نگاهی بیاندازید. از سنگ طبیعی برای ساختن بناهای ماندگاری که حتی پس از گذشت قرن ها هنوز پابرجاست، استفاده شده است.

بیشتر سنگ های طبیعی دارای تخلخل کمتری بوده و همین امر باعث افزایش دوام آن ها می شود. علاوه بر این نگهداری سنگ های طبیعی به راحتی قابل انجام است. در حالی که، نگهداری از سنگ مصنوعی بسیار پر زحمت است.

علاوه بر این، برای استفاده در فضای بیرونی مانند نما، سنگ طبیعی با دوام تر است. زیرا سنگ طبیعی می تواند عناصر طبیعی از جمله باران، نور خورشید و باد را تحمل کند.

تطبیق پذیری

یكی از مهم ترین مزایای سنگ های مصنوعی این است كه می توان آن را روی بسترهای مختلف نصب كرد.

سنگ طبیعی

سنگ طبیعی از ترکیب کانی ها و مواد معدنی ساخته شده و عنصر اصلی تشکیل دهنده ی آن سیلیس می باشد. سنگ های طبیعی شامل دیوریت، کوارتزیت، مرمر، تراورتن، گرانیت و… می باشند. سنگ های طبیعی در معادن طبیعی در سطح زمین یافت می شوند و برای نمای بیرونی ساختمان و نمای داخلی آن کاربرد دارند. سنگ طبیعی زیبایی بی نظیری دارد و حسی گرم و صمیمی منتقل می کند.

مزایای سنگ طبیعی

* سنگ های طبیعی نوعی عایق حرارتی هستند و برای نصب آنها نیاز به هیچ گونه زیرسازی نیست.
* این سنگ ها در طیف وسیعی از رنگ و طرح در طبیعت یافت می شوند و زیبایی منحصر به فردی دارند.
* انعطاف پذیری و قابلیت فرم پذیری بر روی انواع سطوح از دیگر ویژگی های سنگ طبیعی ست.

معایب سنگ طبیعی

* وزن سنگ طبیعی سنگین تر از سنگ مصنوعی است و به همین دلیل استفاده از آن در ساختمان وقت گیر می باشد.
* سنگ های طبیعی بر اثر عوامل جوی و عدم چسبندگی با گذشت زمان از بدنه ساختمان جدا می شوند.
* تغییرات آب و هوایی و محیطی بر بافت سنگ اثر گذاشته و باعث ایجاد ترک خوردگی، کپک و شوره بر سطح آن می شود.

سنگ مصنوعی

سنگ مصنوعی از ترکیب سنگ های طبیعی با مواد افزودنی دیگر مانند سیمان، افزودنی های پلیمری و… ساخته میشود. سنگ مصنوعی به دلیل قابلیت هایی چون وزن سبک, نصب آسان و زیبایی و تنوع طرح و رنگ فوق العاده، امروزه در نمای داخلی و بیرونی ساختمان، دیوارپوش ها، کفپوش ها، سنگ فرش ها و حتی محوطه کاری فضای بیرون ساختمان کاربرد دارد. از جمله سنگ های مصنوعی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد سنگ آنتیک می باشد.

مزایای سنگ مصنوعی

* سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی وزن سبک تری دارند و اگر در نماکاری ساختمان به کار روند باعث کاهش بار وارده بر ساختمان می شوند و اثرات تخریبی کمتری در اثر وقوع زلزله به جا می گذارند.
* سنگ های مصنوعی در برابر جذب آب نفوذ ناپذیر هستند.
* هیچ گونه محدودیتی در تولید ابعاد مختلف سنگ وجود ندارد و این سنگ ها را با توجه به کاربرد آن در سایزهای دلخواه می توان تولید کرد.
* سنگ های مصنوعی استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی دارند و دچار آسیب نمی شوند.
* نصب این سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی راحت تر بوده و مدت زمان کمتری نیاز دارند.
* سنگ مصنوعی در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید میشود و نمایی شبیه سنگ طبیعی دارد.

سنگ ها به دلیل تفاوت در ساختار و خواصشان، بازه ی وسیعی از قیمت را پوشش می دهند. سنگ های طبیعی و مصنوعی با ابعاد و عمر مفید، رنگ و جنس های مختلف در بازار عرضه می شوند که هر کسی با توجه به نیازهایش و توقعاتی که از سنگ دارد می تواند سنگ مورد نظر خود را انتخاب نموده و خریداری کند.

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman