حاشیه‌های شهر خاش کانون بحرانی

حاشیه‌های شهر خاش کانون بحرانی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۳ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۴

حاشیه های شهر خاش سیستان و بلوچستان به عنوان کانون های بحرانی سلب کننده آرامش و امنیت جامعه و محل وقوع جرم و معضلات زیست محیطی و بهداشتی هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، محله های جلال آباد، هواشناسی، قلندرزهی، ولی آباد، حیدر آباد، اسلام آباد، براهویی، ریگ آباد، محمد آباد و غیره از حاشیه های شهر خاش محسوب می شوند که به شدت نیازمند ساماندهی و کمک هستند.

با وقوع خشکسالی های چند دهه و مهاجرت گسترده روستائیان به شهر و نبود امکانات مناسب در روستاها برای سکونت پدیده حاشیه نشینی در خاش شکل گرفته و سکونت‌گاههای غیررسمی مانند نصرت آباد و الله آباد و غیره نیز به وجود آمده اند.

شماری از شهروندان خاش اهمیت رسیدگی به مشکلات و معضلات حاشیه شهر را خواستار شدند.

محمود ریگی از این شهروندان گفت: در برخی محلات حاشیه ای خاش موادمخدر به صورت خرده فروشی عرضه می شود که پدیده نا مبارکی است و قطعا یک آسیب جدی به شمار می رود.

رضا میری هم بیان کرد: حاشیه نشینان در این شهر نیازمند توجه و نگاه مهربان دولتمردان هستند و بایستی با ارائه خدمت و اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی به مطالبات آنها پاسخ داد.

وی افزود: مشکلات و معضلات در این محلات مانند رهاسازی فاضلاب و زباله، زباله گردی، خرید و فروش موادمخدر، سرقت و سایر جرم ها به وفور وجود دارد.

محمد رحیمی هم اظهار داشت: محلات حاشیه نشینی شهر خاش نیازمند توسعه و اجرای پروژه های زیرساختی، خدماتی، بهداشتی، آموزشی، ورزشی، فرهنگی، آسفالت معابر و غیره هستند.

ادریس تمندانی رئیس اداره بهزیستی خاش نیز به ایرنا بیان کرد: سالانه افزون بر بیست هزار نفر از حاشیه نشینان با همکاری ارگانهای مختلف از برنامه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بهره می برند، اما با توجه به حجم بالای مشکلات حاشیه نشینان اعتبارات ویژه ای نیاز است تا در حوزه های مختلف هزینه و سرمایه گذاری شود.

وی تصریح کرد: معضلاتی مانند اعتیاد، طلاق، کودک و همسر آزاری، کارتن خوابی، کودک همسری، وجود کودکان کار و زنان بد سرپرست در حاشیه های شهر وجود دارند که بایستی به آنها رسیدگی شود.

علی نقی زاده رییس مرکز بهداشت خاش هم با اشاره به اینکه حدود چهل هزار نفر از مردم در نقاط حاشیه ای این شهر سکونت دارند و علاوه بر آن اتباع خارجی نیز در این مناطق مشکلاتی را ایجاد می کنند گفت: در تمام محلات حاشیه ای و نقاط متمرکز روستایی پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت ایجاد و به وضعیت افراد مختلف در حوزه سلامت و بهداشت و درمان به خوبی رسیدگی می شود.

محمد جنگی زهی رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم بیان کرد: کار اجرای طرحهای هادی و مطالعات برای تهیه طرحهای توسعه ای روستائی در نقاط مختلف شهرستان در دستور کار این اداره قرار گرفته و با قوت در حال خدمت رسانی هستیم.

عبدالمجید تمندانی شهردار خاش نیز گفت: توسعه شهر خاش با اولویت توجه به حاشیه های شهری در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی افزود: سالانه ۳۰۰ هزار متر مربع از معابر خاش آسفالت می شوند، اما با وجود ۷۵۰ هکتار معبر خاکی و فقر و محرومیت مردم و ناتوانی شهرداری در تامین هزینه های مالی و خدمت رسانی و وابسته بودن به دولت باید به این نهاد مردمی توجه ویژه ای شود.

تمندانی اظهار داشت: در ساخت بوستان ها و پارک ها و توسعه فضای سبز و فراهم کردن امکانات ورزشی و سرگرمی و اجرای پروژه های عمرانی با نگاه مثبت اقداماتی انجام شده اما کافی نیست.

شهردار خاش گفت: بسیاری از حاشیه نشینان از فرهنگ زندگی شهرنشینی آگاهی ندارند و با ریختن زباله در محیط پارک ها و رهاسازی زباله و فاضلاب و خسارت زدن به فضای سبز و امکانات عمومی و نیز سلب آسایش و آرامش مردم به سایر شهروندان اذیت و آزار می رسانند.

عیدمحمد قلندرزهی رییس شورای شهرستان و دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر خاش نیز اظهار داشت: فرمانداری، دادستانی، نیروی انتظامی، نهاد های فرهنگی، بهزیستی، شهرداری و دستگاه های اجرایی و خدمات رسان بر حسب وظیفه و تکلیف در حاشیه های شهر کار می کنند، اما به حضور میدانی و جهادی مدیران و اختصاص اعتبارات نیاز داریم.

وی اظهار داشت: ماهانه و به صورت فصلی طرحهای اجتماعی، امنیتی، ارشاد و آگاهی با همکاری ارگانهای مختلف در مناطق حاشیه ای شهر اجرا می شود.

فرماندار خاش هم با اشاره به اینکه در نقاط روستائی از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری طرحهای مهمی در حوزه تامین آب شرب و کشاورزی و آبخیزداری انجام شده است گفت: برپایی میزهای خدمت و حضور میدانی مدیران در محلات حاشیه ای شهر و بررسی مشکلات مردم یکی از اولویت های مهم بوده که با همکاری دادستانی، سپاه، انتظامی و دستگاههای اجرائی به مطالبات مردمی پاسخ داده می شود.

صاحب‌گل صالحی بیان کرد: حاشیه نشینان نیازمند توجه و نگاه ویژه ای هستند که بایستی با اولویت بندی و نیازسنجی مطالبات برای کاهش آسیب های اجتماعی تدبیر شود.

وی ادامه داد: با تهیه، تدوین و اجرای برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت باید برای حل مشکلات حاشیه نشینی گام برداریم.

حاشیه نشینی از عمده معضلات استان سیستان و بلوچستان بویژه شهرستانهای زاهدان، زابل، چابهار، ایرانشهر و خاش است که دولت نیز طرح ساماندهی نقاط حاشیه ای با تخصیص اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز را در دستور کار قرار داده و در برخی شهرها آغاز شده است.

خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر محور ترانزیتی چابهار-زاهدان- میلک واقع شده است.

ایرنا

برچسب ها:

حاشیه نشینی ،خاش 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman