رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد:

ضرورت افزایش کیفیت ساخت و سازها در استان گیلان

ضرورت افزایش کیفیت ساخت و سازها در استان گیلان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۴

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله ۲۳ بهمن را در گیلان و در جنوب‌غربی رشت، اعلام کرد و گفت: احتمالا گسل مسبب این زلزله به گسل آستارا-تالش می‌رسد که این گسل در انتهای جنوبی خود به گسل لاهیجان تلاقی می‌کند.
به گزارش اخبار ساختمان، علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله ۲۳ بهمن را که در استان گیلان و در نزدیکی شهر رشت رخ داد، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه زلزله ۲۳ بهمن ساعت ۱۴:۳۰ با بزرگی ۴.۵ در ۲۹ کیلومتری جنوب‌غربی شهر رشت رخ داد، گفت: منطقه‌ای که زلزله امروز در آن رخ داده حدفاصل کوه‌های البرز و جلگه رشت بوده است که امتداد آن نیز گسله‌های لرزه هایی ‌آستارا- تالش وجود دارد که لرزه خیزی این منطقه را دو چندان کرده است.

۳۵ درصد واحدهای مسکونی شهری نزدیک رومرکز زلزله فاقد اسکلت


بیت‌اللهی ادامه داد: فاصله این زمین‌لرزه ۸ کیلومتر از شهر احمد سرگوراب با جمعیت ۲۱۵۰ نفر، ۱۱کیلومتر از شهر شفت با ۸۲۰۰ نفر جمعیت و ۱۹ کیلومتر از شهر فومن با جمعیتی معادل ۳۶۰۰۰ نفر است.

به گفته وی، از حدود ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی سه شهر فومن، احمد سرگوراب و شفت، ۳۵ درصد واحدها بدون اسکلت، قدیمی‌ساز و بنایی هستند که در مقابل زلزله ضعیف هستند. همچنین، در اطراف این زمین‌لرزه ۲۲ آبادی در نزدیکی‌های کانون زلزله واقع شده که ۶۵۰۰ نفر جمعیت دارند.

۷۳ درصد ۲۲ آبادی نزدیک زلزله فاقد اسکلت است


عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مناطق روستایی، کیفیت ساخت‌و‌ساز بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: ۷۳ درصد واحدهای مسکونی ۲۲ آبادی نزدیک رومرکز زلزله بدون‌اسکلت هستند. با توجه به اینکه زلزله امروز از مرکز زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ با بزرگی ۷.۴ که تلفات فراوانی به جای گذاشت ۱۰ کیلومتر فاصله دارد، توجه به ساخت و ساز در این منطقه لرزه خیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وقوع ۳۰ زمین لرزه با بزرگی ۵ در منطقه در سال‌های گذشته

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: در منطقه اطراف زلزله‌ای که امروز رخ داده است حدود ۳۰ زلزله با بزرگی بالای ۵ رخ داده است. همچنین احتمالا گسل مسبب زلزله ۲۳ بهمن گسل آستارا- تالش است که این گسل در انتهای جنوبی خود به گسل لاهیجان نیز تلاقی می‌کند.

وی با اعلام اینکه رخداد زلزله با برف سنگین مصادف شده است، گفت: هنوز میزان خسارات وارده بر اثر زلزله مشخص نشده است.

بیت‌اللهی توصیه کرد: با توجه به اینکه این زلزله در نزدیکی‌های محل زلزله رودبار- منجیل رخ داده است و این منطقه، منطقه لرزه‌خیزی به شمار می‌رود، باید به کیفیت ساخت وساز در این منطقه به ویژه واحدهای مسکونی روستایی توجه ویژه‌ای بشود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

برچسب ها:

ساخت و ساز ،رشت ،زلزله ،گسل 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman