شناسایی نشتی آب ساختمان با حسگر جدید

شناسایی نشتی آب ساختمان با حسگر جدید
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۶ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۴

پژوهشگران "دانشگاه واترلو"(University of Waterloo) کانادا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک حسگر نوین شده‌اند که می‌توان از آن برای شناسایی نشت آب در ساختمان‌ها استفاده نمود.
به گزارش اخبار ساختمان، پژوهشگران یک حسگر جدید که بدون باتری عمل می‌کند توسعه داده‌اند که می‌تواند نشتی آب در ساختمان‌ها را به راحتی تشخیص دهد.

این دستگاه کوچک که توسط محققان دانشگاه "واترلو" ساخته شده است، از فناوری نانو برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کند و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت به تلفن‌های هوشمند کاربران هشدار ارسال می‌کند.

محققان با از بین بردن باتری و مدارهای مرتبط تخمین می‌زنند که حسگر آنها می‌تواند با قیمت پنج دلار که حدود یک دهم هزینه دستگاه‌های تشخیص نشت فعلی در بازار است، تجاری‌سازی شود.

"جورج شاکر"(George Shaker) استاد مهندسی دانشگاه واترلو گفت: یکی از مسائل بزرگ مربوط به آسیب آب در ساختمان‌ها این است که صاحبان خانه‌ها به اندازه کافی حسگر نصب نمی‌کنند زیرا این حسگرها بسیار گران هستند. هزینه بسیار پایین حسگر ما این امکان را برای افراد ایجاد می‌کند که به راحتی آن را خریداری و از آن استفاده کنند.

نشت آب علت اصلی خسارت به آپارتمان‌ها، دفاتر و ساختمان‌ها است که منجر به تعمیرات هزینه بر و بسیار گرانی می‌شود.

حسگر جدید که از نیکل به قطر پنج میلی متر نیز کوچک‌تر است، از نانوذرات انباشته تشکیل شده است. هنگامی که نانوذرات خیس می‌شوند، یک واکنش شیمیایی الکریسیته کافی برای تأمین انرژی رادیوی بی‌سیم و حسگرهای اضافی تولید می‌کند تا شرایط محیطی مانند دما را ضبط کنند.

رادیو بی‌سیم و دیگر حسگرها بر روی صفحه مدار مجهز به حسگر نشت آب در یک جعبه فقط سه سانتی‌متر مربع قرار دارند.

"نورمن ژو"(Norman Zhou)، استاد مهندسی مکانیک و مکاترونیک گفت: ما انرژی که از در معرض قرار گرفتن حسگرها در مجاور آب تولید می‌شود را جمع‌آوری می‌کنیم و انرژی پس از آن به الکترونیک قدرت می‌دهد تا هشدار به تلفن همراه کاربر از طریق اینترنت ارسال شود.

حسگرهای جدید علاوه بر ارزان‌تر بودن، سازگار با محیط زیست هستند و می‌توانند در مکان‌های با دسترسی غیرمستقیم از جمله مناطق غیرقابل دسترسی در هنگام ساخت و ساز نصب شوند.

ایسنا

برچسب ها:

نشتی آب ،ساختمان ،حسگر 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman