مصائب زندگی در بافت قدیمی شهرکرد

مصائب زندگی در بافت قدیمی شهرکرد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۰۸ | ۱۳۹۸/۱۱/۲۱

بافت های قدیمی و ناکارآمد شهرکرد به دلیل قرار نگرفتن در بخش بافت های فرسوده در مسیر توسعه قرار نگرفته و هم اکنون مشکلات بسیاری برای ساکنان این مناطق ایجاد کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، در شهر قدم می زنم، شهری که از ابتدا در آن متولد و بزرگ شدم، خوب می دانم که مفهوم محلات پایین شهر و بالای شهر چیست، می دانم اما هرگز آن را نپذیرفتم و این سوال ذهنم را به خود مشغول کرد که چرا تفاوت خیابان منجر به تفاوت شأن انسان می‌شود و چرا انسان‌های شریف در پایین شهر باید چوب زیستن در این نقاط را بخورند و آینده فرزند آنان تغییر کند.

هرگز نمی‌توان وجود انسان‌های شریف که در مناطق جنوبی هر شهر زندگی می‌کنند را نادیده گرفت و اما کسی تا به حال از آنان نپرسیده چرا خانه‌ات را عوض نمی‌کنی؟ آیا از زیستن در این منطقه رضایت دارید؟ آیا منطقه خوب است و نگاه دیگران بد؟.

گاهی این مناطق موجب پرورش شغل‌های نامناسب و پرورش افراد ناهنجار در جامعه و محله می‌شود که سایر ساکنان شریف این مناطق را آزار می‌دهد.

حقیقت این است برخی از مردمان شریف این نواحی دارای شغل‌های کم درآمد مانند راننده تاکسی، کارگر و … هستند و اکثراً تنها پدر خانواده مشغول کار است و مادران خانه دار هستند لذا از هیچ دستگاهی به واسطه اشتغال در آن ارگان نمی‌توانند تسهیلات یا زمین و خانه دریافت کنند پس به سراغ دریافت تسهیلات بافت فرسوده می‌روند تا از این تسهیلات بهره برند و با دو دو تا چهار تا کردن بتوانند این تسهیلات را با جیب خود بسنجند، اما غافل از اینکه هنگام مراجعه به دستگاه‌های متولی، متوجه می‌شوند منطقه زندگی آنان با اینکه فرسوده است اما در بافت فرسوده قرار نگرفته است.

بعد به دنبال پاسخ می‌روند که چرا این منطقه با وجود فرسوده بودن در بافت فرسوده نیست که اگر بود این خیابان و محله هم می‌توانست توسعه و رشد داشته باشد. محلاتی که به مرکز شهر نزدیک هستند و اهالی برای خرید کردن ساعت‌ها معطل تاکسی و اتوبوس نمی‌شوند ولی همان مناطق بالای شهر این معطلی را دارند.

در حال حاضر برخی مناطق شهرکرد از جمله منطقه میدان بوعلی تا چهارراه شهید مفتح فرسوده هستند، اما جز مناطق فرسوده قرار نگرفته‌اند. این مناطق در بخش بافت‌های ناکارآمد قرار گرفته است و هم اکنون ساکنان این مناطق با مشکلات مختلفی روبرو هستند.

ضرورت توسعه بافت ناکارآمد شهر شهرکرد

محمد بخشی یکی از شهروندان ساکن در بافت ناکارآمد شهرکرد گفت: این منطقه از خیابان‌های قدیمی شهرکرد است، اما تاکنون پیشرفتی در توسعه نداشته و اگر احداث ساختمانی صورت گرفته توسط اهالی بوده است.

وی افزود: زندگی در این منطقه مرا آزار می‌دهد زیرا همواره این منطقه با خیابان‌های توسعه یافته شهر که قیمت زمین در آنها بیشتر است مقایسه می‌شود و متأسفانه انگار مردمش هم این گونه قیاس شدند و تصور درستی از مردم این منطقه در ذهن سایر شهروندان نیست.

این شهروند شهرکردی تصریح کرد: این منطقه موجب ایجاد شغل‌های ناهنجار شده و این موارد من و خانواده ام را نگران کرده که افراد شریف و محترم بسیاری در این مناطق زندگی می‌کند، اما باید خشک و تر با هم بسوزد.

وی بیان کرد: پس از گذشت سال‌ها تقاضا از مسئولان حتی برای قرار دادن این منطقه در بافت فرسوده با این جمله ناامیدتر می‌شدیم که این خیابان در بافت فرسوده قرار نگرفته تا تسهیلات بافت فرسوده به شما ارائه شود.

مردم به دنبال تغییر محل زندگی خود هستند

رفیعی یکی دیگر از شهروندان دیگر ساکن در بافت ناکارآمد شهرکرد می‌گوید: جوانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستم و اکنون شغل مناسبی دارم، اما به خاطر تصور نادرست دیگر شهروندان در مورد این منطقه هرگز به کسی نمی گویم در این منطقه زندگی می‌کنم تا تصور آنان در مورد من و خانواده ام تغییر نکند.

وی بیان کرد: دوستان بسیاری دارم که با وضعیت مالی مشابه من هستند و حتی از این منطقه به منطقه دیگری جابجا شدند و آنان هم با من وجه مشترک دارند و اکنون عنوان می‌کنند که دیگر از این درد بزرگ راحت شدند.

رفیعی گفت: دوستان من حتی عنوان می‌کنند خواستگاران آنان که دارای وجهه مناسب اجتماعی هستند، زمانی که متوجه می‌شدند این دختر در این خیابان‌ها زندگی می‌کند از ازدواج با آنان گاهی منصرف می‌شدند و در حال حاضر این مشکل را بسیاری از دختران و پسران جوان این مناطق و مناطق مشابه آن برای ازدواج دارند.

جعفر صفری یکی دیگر از ساکنان بافت ناکارآمد شهرکرد تصریح کرد: سال‌ها است که در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنم و منزل من بسیار نامناسب بوده و متأسفانه درآمد مناسبی برای تخریب و احداث آن طبق استانداردهای ساختمان‌های امروزی ندارم.

وی بیان کرد: واحد مسکونی من دارای آشپزخانه و حمام در قسمت دیگر حیاط است و زمستان که می‌شود باید نگران خانواده باشم که لوله‌های آب یخ نزند و بچه‌ها برای مدرسه رفتن با مشکل مواجه نشوند.

وی بیان کرد: من دارای پنج فرزند هستم و تنها می‌توانم مخارج ماهانه فرزندانم را تأمین کنم.

صفری تصریح کرد: اگر تسهیلات بافت فرسوده به این منطقه اختصاص می‌یافت، می‌توانستم ماهانه اقساط آن را پرداخت کنم و در حال حاضر این ماجرا برایمان کابوس شده است و اکنون دیگر علاقه‌ای به زندگی در این خیابان ندارم زیرا به هر دستگاهی مراجعه کردم ناامید شدم و احساس می‌کنم مسئولان این مناطق را فراموش کردند.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در این زمینه اظهار کرد: کل محدوده شهر شهرکرد پنج هزار هکتار است که از این میزان ۸۶ هکتار بافت فرسوده است.

صغری محمدعلیزاده با بیان اینکه سه مورد برای قرارگیری یک محله در بافت فرسوده مدنظر است، افزود: عدم استحکام ۵۰ درصد از منازل محله، زیر ۶ متر بودن ۵۰ درصد معابر یک محله و زیر ۲۰۰ متر بودن ۵۰ درصد پلاک‌های یک محله سه موردی هستند که مشاور ذی صلاح با این موارد بافت فرسوده را مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: اگر در یک محله تمام منازل فرسوده باشد، اما دو مورد دیگر را نداشته باشد امکان قرارگیری در بافت فرسوده نیست.

مناطق قدیمی که در بافت فرسوده شهرکرد قرار ندارند باید بازنگری شوند

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال که آیا نباید به محدوده‌های جنوب شهر بیشتر رسیدگی شود، گفت: باید بازنگری شود و تعیین این محدوده‌ها توسط معاونت مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان انجام می‌شود.

محمدعلیزاده با اشاره به اینکه عدم قرارگیری برخی مناطق در بافت فرسوده و در نهایت عدم توسعه برخی مناطق قدیمی در استان و شهر شهرکرد، تبعات اجتماعی داشته و کمی عدالت اجتماعی رعایت نشده است، تصریح کرد: در شهرکرد ۱۷ تا ۱۸ مورد بافت فرسوده وجود دارد و با توجه به اینکه این موارد در سال ۸۶ تصویب شدند می‌تواند بازنگری صورت بگیرد.

وی بیان کرد: محله‌های جنوب شهر در تمام مناطق استان نیازمند رسیدگی بیشتر است که در گذشته بافت فرسوده نخست در شهر شهرکرد تهیه شده و کمی در برخی مناطق آن گونه که باید تمام موارد دیده نشده است.

محمدعلیزاده در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است این مناطق چه زمانی در بافت فرسوده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: لازم است بافت‌های قدیمی شهر بررسی شوند و در بافت‌های فرسوده قرار گیرند و توسعه یابند، لذا در قالب «محلات هدف» بیشتر در این زمینه وارد می‌شویم، همچنین اینکه وزیر راه و شهرسازی بسیار بر بازآفرینی تاکید دارند.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برای قرار گرفتن محلات هدف از جمله محلات سمت جنوب شهرکرد در بافت فرسوده با با مشاور ذی صلاح صحبت خواهیم کرد و این مهم پیگیری خواهد شد.

افزایش حمایت‌ها و قرار دادن تسهیلات در اختیار مردم مناطق بافت ناکارآمد در شهرکرد برای نوسازی زمینه توسعه بیشتر شهرکرد را فراهم می‌کند و توسعه فضاهای ورزشی و فرهنگی و همچنین توسعه فضای سبز در این مناطق باید مورد توجه بیشتر مدیران شهری قرار گیرد.

مهر

برچسب ها:

بافت فرسوده ،شهرکرد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman