آشنایی با کاربردهای ناودانی+جدول قیمت

آشنایی با کاربردهای ناودانی+جدول قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۴۵ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۹

از ناودانی‌ها در تولید قاب و پایه در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، ناودانی‌ها جزو پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی محسوب می‌شوند که در صنعت کاربردهای مختلف زیادی دارند؛ بنابراین ناودانی پروفیل صنعتی و ساختمانی می‌باشد که همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود، مقاطع آن باز است و به آن پروفیل با مقطع فولادی هم گفته می‌شود. ناودانی‌ها از نورد بیلت ساخته می‌شوند که جنس بیلت از نوع فولاد کربنی می‌باشد. همچنین ناودانی ها در سایزهای مختلفی موجود هستند که به‌وسیله کارخانه‌های مختلف تولید می‌شوند.

روش‌های تولید ناودانی

به طور کلی به دو صورت ناودانی‌ها تولید می‌شوند. یا از روش فابریک و یا از روش پرسی ناودانی‌ها تولید می‌شوند. در روش فابریک در ابتدای کار تولید، محصول نهایی به صورت ناودانی خارج می‌شود. این نوع ناودانی‌ها در دو نوع ناودانی نورد سرد و ناودانی نورد گرم دسته‌بندی می‌شوند که با توجه به نوع هدف و کاربرد می‌توان نمونه مدنظر را سفارش داد.

در تولید ناودانی با روش پرسی، از ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند و ماهیت ناودانی در نوع پرسی، ورق فولادی می‌باشد که با استفاده از دستگاهی به نام رول فرمینگ شکل خروجی پروفیل مشخص می‌شود.

انواع ناودانی

ناودانی‌ها به دو صورت متفاوت و با توجه به نوع کاربرد تولید و عرضه می‌شوند. یکی از آن‌ها ناودانی ساده است که در اصل ناودانی‌های ساختمانی و ناودانی صنعتی هر دو از ورق‌های گرم تولید می‌شوند، اما نوع گالوانیزه شدن آن‌ها در دو نوع گرم و سرد انجام می‌شود که این کار دلایل خاص خودش را دارد.

اصولاً ناودانی‌های ساده در ۵ اندازه و ابعاد متفاوت تولیدشده و روانه‌ی بازار می‌شوند. این ابعاد شامل ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ می‌باشد که با توجه به زمینه‌ی کاری سایز دلخواه را خریداری خواهید کرد.

ارتفاع ناودانی‌ها نیز متغیر است و از ۳۰ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر می‌باشد. در بیشتر مواقع از ناودانی‌های ساده برای ساخت پل‌های باربری استفاده می‌شود.

و اما نوع دوم ناودانی، ناودانی مشبک است که این دسته هم از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند. در تولید ناودانی‌های مشبک از دو روش نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌شود. برای ساختن قفسه‌های فولادی و ساختمان‌های سبک فولادی از ناودانی‌های مشبک استفاده‌های زیادی می‌شود.

کاربردهای ناودانی

هر کدام از دو شکل مختلف ناودانی کاربرد مختلفی در پروژه‌های ساخت‌وساز دارند. معمولاً در ساخت پایه و قاب از ناودانی‌ها استفاده می‌شود. رایج‌ترین کاربردهای ناودانی به شرح زیر است:

* ساخت چارچوب
* ساخت تشکیلات دریایی
* ساخت تجهیزات ساخت‌وساز
* ساخت اسکلت کامیون
* ساخت ماشین آلات

استانداردهای تولید ناودانی

ناودانی‌ها که به دو شکل U و C در بازار عرضه می‌شوند، دارای دو استاندارد متفاوت هستند. تفاوت استانداردها در بال آن‌ها می‌باشد. به طور کلی ناودانی‌ها دارای دو استاندارد UPE و UPN می‌باشند.

* ناودانی با استاندارد UPE که دارای بال‌های موازی می‌باشند و به‌صورت اختصاصی برای ناودانی C می‌باشد.
* ناودانی با استاندارد UPN که دارای بال‌های مخروطی می‌باشند و برای ناودانی‌ U از آن استفاده می‌شود.

هر دوی این استانداردها در داخل کشور هم تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سایر کشورها استانداردهای دیگری تولیدشده و به کار گرفته می‌شوند. مثل ناودانی با استاندارد فرانسه NF A ۴۵-۲۵۵ و استاندارد در نظر گرفته‌ شده برای ناودانی که در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد DIN EN ISO ۱۲۹۴۴-۳.

نوع دیگری از ناودانی‌ها به اروپایی مشهور می‌باشد که به آن UNP هم گفته می‌شود. این ناودانی در مقایسه با سایر ناودانی‌های موجود در بازار وزن بیشتری داشته و کاربرد آن در پروژه‌های صنعتی و بزرگ بیش از سایر نمونه‌ها می‌باشد. این نوع ناودانی ضخامت و وزن بالاتری نیز دارد.

کاربردهای ناودانی اروپایی

از ناودانی اروپایی به دلایل خصوصیاتی که نام‌برده شد در این نوع پروژه‌ها استفاده می‌شود:

* در قالب جفت یا تکی در بادبندها
* در قالب دوبل و یا تکی در تیرها
* در قالب قوطی یا جفت در ستون‌ها
* در ساخت خرپاها به شکل جفت

لیست قیمت ناودانی

ایسنا


برچسب ها:

ناودانی ،قیمت ،فولاد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman