آشنایی با بتن اسفنجی و کاربردهای آن

آشنایی با بتن اسفنجی و کاربردهای آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۵ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۸

بتن از جمله مصالحی است که به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالا در مصارف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ماده در سازه های مختلف طول عمر آن ها را بالا برده و مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن ها را نیز ارتقاء می بخشد.
به گزارش اخبار ساختمان، بتن اسفنجی یکی از انواع بتن ها است که از شن و ماسه، سیمان و آب تشکیل می شود که البته گاهی اوقات از ماسه برای تولید آن استفاده نمی گردد. حدود ۱۵ الی ۲۵ درصد فضای این بتن خالی است، به همین دلیل آب به راحتی از آن عبور می کند.

بتن اسفنجی هم از نظر زیست محیطی و هم از نظر اقتصادی مزایای بیشماری در بر دارد. اگر بخواهیم مزایای این بتن را از نظر اقتصادی بررسی کنیم می توانیم به کاهش هزینه های هدایت و انتقال آب باران و فاضلاب به زمین اشاره نمائیم. در واقع با استفاده از این بتن دیگر نیازی به ایجاد کانال های عریض و جوی آب در گوشه و کنار شهر نیست.

ساختار بتن اسفنجی بدین گونه است که آب از آن عبور کرده و به زیر زمین منتقل می شود. علاوه بر آن آب ناشی از برف و باران بر روی زمین جاری نشده و با فرو رفتن در سفره های زیرزمینی موجب پر شدن ذخایر آب خواهد شد. زمینی که در زیر بتن اسفنجی قرار دارد باید نفوذپذیر باشد تا آب بتواند به آن نفوذ کند. این بتن در مناطق سردسیر نیز کارایی لازم را دارد زیرا اگر آب در داخل این بتن یخ بزند مشکلی ایجاد نمی شود.

بتن اسفنجی که بتن متخلخل و یا بتن پوک نامیده می شود بتن غیر سازه ای است اما از قابلیت سازه ای شدن برخوردار می باشد. از بتن اسفنجی غیر سازه ای برای ساخت پانل های جدا کننده، کف سازی و شیب بندی و تولید عایق های صوتی و حرارتی استفاده می گردد.

در مقابل بتن اسفنجی سازه ای برای ساخت قطعات ساختمانی، انواع بلوک و قطعات پیش ساخته مسلح به کار برده می شود. مقدار آبی که در تولید این بتن مصرف می شود در مقایسه با سایر بتن ها کمتر است به همین دلیل در مدت زمان کوتاهی پس از تولید، آب آن تبخیر شده و در عرض یک ساعت بتن خالی از آب می گردد. بتن اسفنجی در دو نوع بتن گازی و بتن کفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ذیل به توضیح آن ها می پردازیم:

بتن اسفنجی گازی

این نوع بتن برای ساخت بلوک های سبکی که در ساخت دیوار جداکننده مورد استفاده قرار می گیرند به کار برده می شود. از خواص بتن اسفنجی گازی می توان به جمع شدگی پایین، عایق بندی حرارتی و جرم حجمی پایین اشاره نمود.

بتن اسفنجی کفی

این بتن از ادغام کف در خمیر سیمان یا ملات ایجاد می شود. این بتن وزن سبکی دارد و نقش عایق حرارتی را ایفا می نماید. از بتن اسفنجی کفی به عنوان لایه میانی ساندویچ پانل ها، پر کننده حفاری ها و عایق حرارتی استفاده می شود.

مقاومت بتن اسفنجی

بتن اسفنجی از مقاومت بالایی برخوردار نیست اما از نظر جذب رطوبت و نفوذپذیری بالا برای ساخت روسازهای بتنی مناسب می باشد. جذب رطوبت به درصد وزن آبی که جذب می شود نسبت به وزن بتن خشک در زمانی که در زیر آب قرار گرفته اشاره دارد. مقاومت بتن اسفنجی در برابر یخ زدگی آب بالاست و می توان از آن در مناطق سرد نیز استفاده نمود.

مواد افزودنی در بتن اسفنجی

یکسری مواد را می توان به جای سیمان به بتن اسفنجی اضافه نمود که شامل گاز سیلیس، خاکستر بادی و روباره می باشند. این متریال ها بر نفوذپذیری، گیرش، میزان تخلخل و مقاومت بتن اثرگذار هستند و عملکرد بتن را ارتقاء می بخشند. مواد افزودنی بتن اسفنجی شامل موارد زیر می باشند:

خاکستر بادی

این متریال محصولی از انبار زغال سنگ سوزان واقع در نیروگاه های برق است که متریالی مهم در سیمان سازی به شمار می آید. این ماده را می توان جایگزین سیمان قرار داده و به میزان ۶ الی ۶۵ درصد از آن استفاده نمود. در گذشته این ماده بر روی زمین انباشته می شود و ماده ای بی مصرف محسوب میشد اما امروزه از آن در بتن سازی استفاده می گردد.

گاز سیلیس

گاز سیلیکون محصولی فرعی از تولید سیلیکون با دانه بندی بسیار ریز و کروی شکل است که استفاده از آن استحکام و طول عمر بتن را بالا می برد. از گاز سیلیس برای افزایش مقاومت فشاری بتن در ساختمان های بلند استفاده می شود. از این ماده می توان به میزان ۵ الی ۱۲ درصد به جای سیمان استفاده نمود.
روباره

روباره محصول زباله در صنایع فولادسازی است و به میزان ۲۰ الی ۷۰ درصد می توان از آن به جای سیمان استفاده کرد. روباره همانند سایر افزودنی ها عاملی برای افزایش مقاومت بتن محسوب می شود.

مزایای بتن اسفنجی

از جمله مزایای بتن اسفنجی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* با استفاده از این بتن می توان گام موثری در جهت پر کردن ذخایر آب زیرزمینی برداشت.
* این بتن از آلوده شدن آب باران جلوگیری می نماید زیرا در زمان بارش، آب باران بر روی زمین جریان پیدا می کند و آلودگی را با خود حمل می کند.
* استفاده از بتن اسفنجی در شهر مانع از تجمع آب در هنگام بارندگی در معابر خواهد شد.
* در مناطق سردسیر که برف و باران می بارد با به کارگیری این نوع بتن می توان آب را به داخل زمین هدایت نمود و با این کار مانع از جمع شدن آن بر روی زمین و سرد شدن بیشتر هوا شد. گاهی اوقات آب های جمع شده در سطح زمین در اثر سرما یخ زده و برای شهروندان خطر ایجاد می کند. از این رو بتن اسفنجی را می توان برای کاهش این خطرات و هدایت آب به زمین مورد استفاده قرار داد.
* بتن اسفنجی را می توان به عنوان زیرساز برای چمن های استادیوم فوتبال به کار برد.

ساختماچی

برچسب ها:

بتن اسفنجی ،بتن ،ساختمان ،سیمان 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman