مسکن مهر بخریم یا مسکن ملی؟

مسکن مهر بخریم یا مسکن ملی؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۱۳ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۶

آیا خرید مسکن مهر برایتان بسیار باصرفه‌تر از مسکن ملی تمام می‌شود؟ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که مسکن ملی را در همان مناطق مسکن مهر می‌سازد و ممکن است شما با یک دو دو تا چهارتای ساده متوجه شوید که خرید مسکن مهر برایتان بسیار ارزان‌تر از مسکن ملی تمام می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، مسکن ملی تهرانی‌ها در شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد و ایوانکی ساخته می‌شود و واحدهای مسکن ملی دراین مناطق بین ۳۷۵ تا ۴۸۷ میلیون تومان نرخ دارند. مساحت این خانه‌ها ۷۵ متری هستند. وام مسکن ملی برای بین ۸۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان است که البته ۱۰۰ میلیون تومان برای متقاضیان تهرانی در نظر گرفته شده است.

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان مسکن ملی باید یک سوم هزینه تمام شده مسکن را به عنوان قسط اول پرداخت کنند که با احتساب نرخ حدود ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن ملی در تهران اگر ۱۰۰ میلیون تومان هزینه این خانه‌ها به صورت وام پرداخت شود متقاضیان تهرانی مسکن ملی باید حدود ۳۸۰ میلیون تومان را در مراحل مختلف پیشرفت پروژه بپردازند. بر این اساس آورده اولیه متقاضیان باید حدود ۱۲۵ میلیون تومان باشد و مابقی در زمان پیشرفت ساخت مسکن از مالکان دریافت می‌شود. علاوه بر این شما باید برای مسکن ملی اقساط حدود یک میلیون تومان بپردازید.

واقعیت این است که نرخ تمام شده مسکن مهر در سایت‌های مسکن ملی برایتان بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. حداکثر نرخ مسکن مهر نوساز در این مناطق حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که در منطقه پردیس قرار دارند و حداقل نرخ مسکن مهر نوساز در این مناطق حدود ۱۱۰ میلیون تومان نرخ دارند که در مناطقی مانند هشتگرد و پرند واقع شده‌اند. با این حساب یک متقاضی تهرانی مسکن ملی فقط با نخستین آورده خود می‌تواند یک خانه آماده و نوساز در همان منطقه بخرد و برای وام خانه خود فقط نصف تا یک چهارم اقساط مسکن ملی قسط بدهد.

در سایت دیوار یک واحد مسکونی مهر در فاز ۵ پردیس با نرخ ۳۲۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. این واحد مسکونی کاملا نوساز است و دو ماه دیگر به مالک تحویل داده می‌شود.مسکن مهر در پرند هم بسیار ارزان‌تر از مسکن ملی تمام می‌شود.

با کمی جست‌وجو در فایل فروش املاک متوجه می‌شوید که درحال‌حاضر واحدهای مسکن مهر پرند که هم متراژ مسکن ملی و نوساز هستند بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نرخ دارند. درحال‌حاضر یک واحد ۸۲ متری مسکن مهر در فاز ۶ پرند ۱۶۰ میلیون تومان نرخ دارد. واحد۸۰ متری دیگری در فاز ۴ پرند و نوساز ۱۶۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. مساکن مهر ۷۵ متری که جز ‍پروژه‌های اجرایی ترکیه‌ای‌ها در پرند هستند فقط ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان نرخ خورده‌اند.

مسکن مهر در هشتگرد هم در همین حد و حدود نرخ دارند. یک واحد نوساز ۸۰ متری فقط ۱۱۵ میلیون تومان نرخ دارد. البته جالب است که بدانید واحدهای قدیمی‌تر که بخشی از اقساط آنها پرداخت شده است گران‌تر هستند. یک واحد ۸۰ متری مسکن مهر در هشتگرد که سال ساخت آن ۹۲ است ۱۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

ایوانکی یکی دیگر از سایت‌های مسکن ملی است که برای تهرانی‌ها در نظر گرفته شده است. ایوانکی که در شرق تهران قرار دارد از نظر دسترسی فقط یک و نیم ساعت تا تهران فاصله دارد. نرخ واحدهای مسکونی مهر در این منطقه با متراژ ۷۵ تا ۸۰ متر بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان است.

وام مسکن مهر ارزان‌تر است

به جز این وام مسکن مهر پردیس برای واحدهای نوسازی که امسال و سال آینده تحویل داده می‌شوند ۵۰ میلیون تومان است و نرخ این وام برای متقاضیان بسیار ارزان‌تر از مسکن ملی تمام می‌شود. در حالی‌که سود وام مسکن ملی ۱۸ درصد است و مدت بازپرداخت این وام حداکثر ۱۲ ساله است سود وام مسکن مهر در پردیس فقط ۴ درصد است و مدت بازپرداخت آن حداکثر ۱۴ سال است. اقساط مسکن مهر حداکثر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در ماه است و در برخی مدل‌های قسط‌بندی تا ۲۶۰ هزار تومان در ماه می‌رسد اما اقساط مسکن ملی بالاتر از یک میلیون تومان در ماه تعیین شده است.

با این حساب به نفعتان است که یک واحد مسکن مهر را آماده و حاضر بخرید و قسط کمتری بدهید تا اینکه درگیر ثبت نام دوباره مسکن ملی بشوید و در نهایت و با خوشبینانه‌ترین حالت بین یک تا دو سال منتظر تحویل خانه تان‌بمانید و اقساط سنگین تری بدهید.

گسترش نیوز

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman