ارسال پیامک برای تاییدشدگان مسکن ملی از امروز

ارسال پیامک برای تاییدشدگان مسکن ملی از امروز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۴

متقاضیان تایید شده طرح ملی مسکن، امروز اولین پیامک را دریافت می‌کنند و پس از طی مراحل ثبت نام باید ۳۰ تا۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور به شمار می‌رود که در این طرح قرار است بخش عمده‌ای از متقاضیان مسکن به ویژه اقشار ضعیف و متوسط جامعه خانه‌دار شوند.

در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم طی چند سال گذشته خانه‌دار شدن است، چرا که طبق بررسی‌های صورت گرفته از سال ۹۶ نرخ مسکن رشد بالای صد در صد داشته که همین موضوع باعث ایجاد نوسانات بسیار زیاد در حوزه ساخت و ساز شده است، به همین دلیل از شهریور سال گذشته دولت به دستور رئیس جمهور طرح اقدام ملی مسکن را کلید زد و در این طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های مختلف و بافت‌های فرسوده را مطرح کرد.

درطرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام ۱۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی در بافت فرسوده و مابقی در سایر اراضی پیش‌بینی شده که با مشارکت مردم احداث می‌شود و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی تنها کار نظارت بر ساخت این واحد‌ها را بر عهده دارد.

همچنین بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن منعقد کرده حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر اجرایی می‌شود.

یکی از تفاوت‌هایی که بین طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر وجود دارد، آن است که در این طرح مردم سازنده اصلی مسکن هستند و دولت در آن تنها کار‌های نظارتی و پشتیبانی را انجام می‌دهد، اما در مسکن مهر دولت به عنوان سازنده حضور داشته و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات تحویل و ساخت آن شده است.

۵۸ درصد از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن پذیرفته شدند


ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از ۱۸ آبان ماه در ۱۰ استان کشور آغاز شد که آخرین شهر استان تهران و شهر‌های جدید این استان بود که طبق برآورد‌های صورت گرفته در همان ۱۵ دقیقه ابتدایی تمامی ۷۰ هزار سهمیه استان تهران بلافاصله تکمیل شد.

طبق اعلام وزیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ۴۲ درصد از ثبت‌نام کنندگان در طرح اقدام ملی مسکن به دلیل نداشتن شرایط حذف و ۵۸ درصد از ثبت‌نام کنندگان پذیرفته شده‌اند که پیامک تأیید ثبت‌نام آن‌ها امروز به آن‌ها ارسال می‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در طی یکی دو ماه گذشته تمامی کارشناسان وزارت راه و شهرسازی به صورت کامل اطلاعات متقاضیان را پالایش و کنترل کرده‌اند و در این زمینه ۵۸ درصد از ثبت‌نام کنندگان که معادل ۱۴۰ خانوار می‌شود پذیرفته شده‌اند و بعد از دریافت پیامک می‌توانند مدارک خود را به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ارائه کنند.

در طرح اقدام ملی مسکن اولویت برای ساخت واحد مسکونی برای کسانی است که زمین در اختیار دارند، اما توان ساخت این واحد‌ها را ندارند به همین دلیل دولت برای این افراد تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته است.

اقساط طرح اقدام ملی مسکن چقدر است؟

گفتنی است اقساط این تسهیلات ماهانه حدود یک ونیم میلیون تومان است که پس از تنفس ۲ ساله پرداخت آن‌ها آغاز می‌شود که به گفته بسیاری از متقاضیان این طرح توانایی پرداخت این میزان اقساط برای آن‌ها وجود ندارد.

همچنین افرادی که زمین ندارند می‌توانند از اراضی دولتی استفاده کنند، اما به دلیل آنکه این اراضی محدود است بنابراین اولویت با زمین‌داران است و می‌توانند قیمت تمام شده واحد مسکونی را بپردازند که برای هر متر ۲ تا ۲ ونیم میلیون تومان باید پرداخت کنند. در نتیجه یک واحد ۲۰۰ متری در طرح اقدام ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

در زمان اعلام شرایط طرح اقدام ملی مسکن قیمت هر متر مربع این واحد مسکونی حدود یک و نیم تا ۲ ونیم میلیون تومان برای هر متقاضی تمام می‌شد که به گفته محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی متناسب با طبقه منطقه و نوع ساخت واحد مسکونی قیمت‌ها تغییر می‌کند و ممکن است در برخی از مناطق قیمت هر متر مربع ۲ ونیم میلیون تومان باشد و در یک منطقه قیمت‌ها یک میلیون تومان باشد بنابراین متقاضیان می‌توانند با انتخاب خود قیمت تمام شده ساخت را تغییر دهند.

در طرح اقدام ملی مسکن شرایط بسیار متفاوت‌تر از مسکن مهر بود و اولین شهر برای ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسکن سبز بودن فرم (ج) آن‌ها است و طبق اعلامی که در سامانه آباد بنیاد مسکن اعلام شده متقاضیان نباید تا کنون از امکانات دولتی و نهاد‌های عمومی در حوزه مسکن استفاده کرده باشند و اگر تسهیلات و یا زمینی از دولت دریافت کرده باشند به طور قطع در این طرح حذف شده‌اند، همچنین متقاضیان برای ثبت‌نام در این طرح باید حتما متأهل یا سرپرست خانوار باشند و اگر بانوان مجرد خودسرپرست ثبت‌نام کرده باشند.

در صورتی که سن آن‌ها بالای ۳۵ سال باشد پذیرفته خواهند شد، همچنین سکونت ۵ سال در شهر مورد نظر و توانایی بازپرداخت اقساط تسهیلات از مهم‌ترین شرایط این طرح به شمار می‌رود، این در حالی است که در طرح مسکن مهر برخی از این شرایط برای متقاضیان وجود نداشت.

طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از امروز پیامک تأیید ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان ارسال می‌شود و بعد از آن مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در برخی از شهر‌ها از جمله تهران تا پیش از پایان سال آغاز می‌شود.

مراحل آماده سازی حدود ۲۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن کلید خورد

در همین رابطه وطن‌خواهی مدیر عامل شرکت عمران پرند با بیان اینکه سهمیه ما برای طرح اقدام ملی مسکن در پرند ۲۰ هزار واحد بوده است، گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۳۰۰ واحد آماده‌سازی شده و حدود ۳ هزار واحد هم در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد. همچنین حدود ۱۲ هزار واحد هم از این تعداد در مرحله انتخاب زمین است و ۷ هزار واحد مسکونی هم در این طرح پیشرفت ۳۰ درصدی داشته است.

او با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن به عنوان یک پروژه ملی در راستای کنترل قیمت‌های مسکن به ویژه در کلان‌شهر‌ها به شمار می‌رود، افزود: ساخت واحد مسکونی در شهر‌های جدید نقش مؤثری در کنترل قیمت‌ها و کاهش مهاجرت پذیری از شهر‌های جدید به کلان‌شهر‌ها را دارد، بنابراین سعی کرده‌ایم با دریافت سهمیه در طرح اقدام ملی مسکن بتوانیم مشکلات متقاضیان در شهر تهران را برطرف کنیم.

وطن‌خواهی تأکید کرد: سعی خواهی کرد تا پایان سال ساخت ۳ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن را آغاز کنیم.

قیمت واحد‌های مسکن ملی در پردیس تفاوتی با سایر شهر‌ها ندارد

مهدی هدایت مدیر عامل شرکت عمران پردیس درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در پردیس گفت: حدود ۸ هزار واحد زمین به تعاونی‌های واحد شرایط واگذار شده و حدود ۳ هزار واحد مسکونی هم در این طرح ثبت نام شده است.

او با اشاره به اینکه هم اکنون در حال آماده سازی زمین‌های طرح اقدام ملی مسکن هستیم، گفت: تا پیش از آغاز سال ۹۹ پیمانکاران واجد شرایط اقدامات لازم را برای ساخت واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن انجام می‌دهند.

هدایت با اشاره به اینکه تا پیش از پایان سال ثبت نام دور دوم طرح اقدام ملی مسکن آغاز می‌شود، گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی سهمیه متقاضیان در دور دوم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن افزایش می‌یابد.

مدیر عامل شرکت عمران پردیس بیان کرد: قیمت واحد‌های مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن هیج تفاوتی با سایر پروژه‌ها ندارد و قیمت این واحد‌ها یک و نیم تا ۳ و نیم میلیون تومان برای متقاضیان تمام می‌شود.

او با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی مسکن سعی بر خانه دار شدن مردم به ویژه اقشار و دهک‌های ضعیف جامعه دیده شده است، گفت: با افزایش ساخت و ساز به ویژه در طرح اقدام ملی مسکن علاوه بر ایجاد اشتغال در بین متقاضیان شاهد کنترل و کاهش قیمت در بسیاری از بخش‌ها به ویژه اجاره و خرید و فروش مسکن خواهیم بود.

هدایت با اشاره به اینکه دهک‌های اول تا سوم جامعه در صورتی که طرح اقدام ملی مسکن کلید نمی‌خورد به هیچ عنوان قادر به خانه دار بودن نبودند، گفت: در صورتی که دولت این طرح را کلید نمی‌زد هم اکنون وضعیت بازار مسکن به ویژه در شهر‌های جدید بسیار پرنوسان بود.

متقاضیان به سامانه برای دریافت آدرس و روز مراجعه کنند

در ادامه محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیامک از امروز برای تمامی متقاضیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن ارسال می‌شود، گفت: طبق تاریخی که در سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن منتشر می‌شود متقاضیان با کد رهگیری به شهر و آدرس مورد نظر مراجعه می‌کنند.

او افزود: تمامی متقاضیان واجد شرایط مدارک خود را همراه با اسکن و کد رهگیری برای تکمیل مراحل ثبت نام باید به همراه داشته باشند.

محمودزاده گفت: کسانی که پیامک تایید ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را دریافت می‌کنند می‌توانند برای طرح شکایت و بررسی دوباره به ادارات کل راه و شهرسازی مراجعه کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بازرسان و کارشناسانی که در ادارات کل راه و شهرسازی حضور دارند پس از بررسی تمام شروط متقاضیان به ویژه شرط سابقه سکونت ۵ ساله پرونده را تکمیل و متقاضیان را برای افتتاح حساب به بانک مسکن معرفی می‌کنند.

او یادآور شد: البته متقاضیانی که در شهر‌های جدید سکونت دارند لازم نیست سابقه سکونت ۵ ساله را داشته باشند.

محمودزاده با اشاره به اینکه اگر متقاضی بعد از اعلام شکایت و بررسی‌های دوباره شرایط لازم را برای طرح اقدام ملی مسکن داشته باشد بلافاصله به ادارات کل راه و شهرسازی برای ادامه ثبت نام معرفی و دعوت می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای مراجعه کمتر متقاضیان تمامی دستگاه‌های ادارات کل راه و شهرسازی شهر‌های جدید و شعب بنیاد مسکن در شهر‌ها و مناطق مختلف به صورت آماده باش هستند تا متقاضیان هر شهر مراجعه می‌کنند و اقدامات لازم را برای ثبت نام در سطح کل کشور انجام می‌دهند.

محمودزاده یادآور شد: در سامانه آدرس تمام شعبات بر اساس حروف الفبا وجود دارد تا متقاضیان برای تکمیل تمامی مراحل کمتر اذیت شوند.

او گفت: زمان و یا روز مشخصی برای ثبت نام وجود ندارد و ممکن است در برخی از شهر‌ها متناسب با ظرفیت و سهمیه‌هایی که در نظر گرفته شده ظرف یکی دو روز ثبت نام به اتمام برسد و ممکن است در برخی از شهر‌ها با توجه به سهمیه و ظرفیت بالا تا یک هفته تا ده روز به طول بیانجامد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا پایان سال ثبت نام برای دور دوم طرح اقدام ملی مسکن انجام می‌شود و ما امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ طرح اقدام ملی مسکن که شامل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌شود را به اتمام برسانیم.

او با اشاره به اینکه متقاضیان بعد از تکمیل ثبت نام ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان واریزی اولیه را باید داشته باشند، گفت: بعد از واریز اولیه طرح اقدام ملی مسکن متقاضیان به شهر‌های جدید و مناطق جهت تعیین زمین و واحد خود مراجعه می‌کنند.

بر اساس این گزارش طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهم‌ترین طرح مسکنی کشور به شمار می‌رود که دولت سعی دارد با ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که حدود ۲۰۰ هزار واحد از آن‌ها در شهر‌های جدید ساخته می‌شوند پروژه بهبود بازار مسکن را رقم بزند که این اقدام خود نقش بسیار موثری در حذف دلالان و کاهش قیمت مسکن دارد و ما امیدواریم در مرحله دوم ثبت نام علاوه بر افزایش ظرفیت‌ها بتوانیم متقاضیان بیشتری را به ویژه دهک‌های اول تا سوم را ثبت نام کنیم.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman