رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران تاکید کرد:

لزوم رعایت استاندارد ایمنی در ساختمانهای بلندمرتبه

لزوم رعایت استاندارد ایمنی در ساختمانهای بلندمرتبه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۲

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بر لزوم رعایت استانداردهای ایمنی برای اماکن عمومی و ساختمانهای بلند مرتبه در شهر تهران تاکید کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد سالاری گفت: اساسا یکی از اولویت های مدیریت شهری در دوره پنجم به ویژه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران توجه به ایمن سازی اماکن عمومی در اولویت اول و ساختمانهای بلند مرتبه پرخطر در اولویت بعدی بوده است. در راستای این توجه تصمیمات خوبی گرفته شده به شکلی که بر اساس دستورالعمل‌ها و مصوبه‌های ابلاغی از سوی معاونت شهرسازی شهرداری تهران به سازمان آتش نشانی، باید در فرآیند صدور پروانه، ساختمان‌های بلند مرتبه تمامی استانداردهای ایمنی را از ابعاد مختلف رعایت کنند.

وی افزود: این استانداردها شامل عرض راه پله ها، ورودی ها، نحوه قرار گرفتن آسانسور نسبت به راه پله و نصب سیستم های اعلام و اطفای حریق است. در حقیقت در ساختمانهای بلند مرتبه علاوه بر الزام رعایت استانداردهای ایمنی باید تجهیزات و سیستم های اعلام و اطفای حریق نیز نصب شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید توجه داشت که برخی ساختمانهای بلند مرتبه در گذشته ساخته شده‌اند؛ لذا ممکن است همه استانداردهای ایمنی را نداشته باشند. بر همین اساس در طرحی که در دستور کار شورای شهر تهران است الزام شده که ‌کمیته‌ای ایجاد شود که همه دستگاه‌های ذیربط درون و بیرون شهرداری تهران در آن عضویت داشته باشند و اولویت کاری این کمیته نیز شناسایی ساختمانهای بلند مرتبه‌ای است که این استانداردها را ندارند.

وی تاکید کرد: به این ساختمانها اخطار داده می‌شود تا در فرصت قانونی که دارند این استانداردها را فراهم کنند؛ در غیر اینصورت نماینده دادستان هم عضو این کارگروه است تا بتواند با الزام، زمینه فراهم شدن این استانداردها را فراهم آورد. بی تردید در این مسیر و برای وجود ضمانت اجرایی نیازمند همکاری قوه قضاییه هستیم که خوشبختانه و به ویژه پس از حادثه پلاسکو این همکاری ها به خوبی میان شهرداری و قوه قضاییه شکل گرفته است و دستورات قضایی لازم به فوریت صادر می‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم توجه به زمینه ایجاد ضمانت اجرایی برای اجرایی شدن استانداردهای ایمنی در ساختمانهای بلند مرتبه گفت: در طرحی که ارائه کردیم پیش بینی شده تا در کارگروه، نماینده تام الاختیار دادستان حضور داشته باشد تا فرایند الزام به اجرای استانداردهای ایمنی به تصویب برسد.

وی افزود: همین کار را برای اماکن عمومی اجرایی کردیم و در مناطق مرکزی شهر شاهد بودیم شهرداران مناطق اقدامات خوبی در تعامل با امنا و نمایندگان این اماکن عمومی داشته‌اند. برای مثال برای چند پروژه بزرگ مقیاس همانند ساختمان آلومنیوم مشاهده کردیم که علی رغم هزینه زیاد ایمن سازی؛ ولی این کار انجام شده و امروز صاحبان کسب و پیشه و مغازه داران راضی هستند.

وی ادامه داد: پس از اجرای این طرح مالکان احساس برد می‌کردند؛ چرا که دیگر دغدغه آتش سوزی و حریق ندارند و دارایی آنها در خطر نیست و هزینه‌ای که کردند البته به همراه کمک شهرداری باعث شده ملک آنها ارزش افزوده بالایی پیدا کند. به شکلی که مثلا اگر یک واحد تجاری قیمتی معادل 500 میلیون تومان داشته، در حال حاضر و با اجرای استانداردهای ایمنی تا حدود 2 برابر ارزش افزوده داشته است. بر همین اساس از شهرداری خواستیم نمونه هایی که این کار انجام شده به صورت الگو، رضایتمندی های ایجاد شده را به عناوین مختلف برای سایر اماکن عمومی انتشار دهند تا بدانند که این یک قاعده برد-برد است و این کار به نفع صاحبان اماکن خواهد بود.

سالاری تاکید کرد: هرچند که باید با بهره گیری از اختیارات قانونی و مراجع قضایی الزام به رعایت استانداردهای ایمنی را داشته باشیم که این کار در حال انجام است؛ اما مهم تر از آن این است که باید رویکرد تعاملی و اغنایی را برای صاحبان کسب و پیشه و ساکنین و همه اقشار مردم در دستور کار قرار دهیم و تبعات سوء، عدم ایمن سازی را به روشنی برای آنها تبیین کنیم و ارزش افزوده ایمن سازی را نیز برای آنها تشریح کنیم. در حقیقت جنبش ایمن سازی را به راه بیاندازیم، چیزی که در شهر تهران آغاز شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای همه ساختمانها اعم از مسکونی، تجاری و اداری در همه سطوح بر اساس میزان خطرپذیری دستورالعمل وجود دارد و شهرداری‌ها بدون تایید سازمان آتش نشانی پروانه نمی‌دهند و بدون تأیید و عدم نصب تجهیزات پایان کار داده نمی‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در حوزه بهره گیری از استانداردهای ایمنی گفت: مشکلی که به ویژه در برخی اماکن مسکونی وجود دارد بحث تمایل به استفاده از تجهیزات ایمنی است به شکلی که بعضا از واحدهای مسکونی گزارشاتی داریم که هیات مدیره با رضایت همه ساکنان تجهیزاتی همانند سیستم اعلام حریق را از کار انداخته‌اند. در حقیقت از آنجایی که در برخی ساختمانها آب پاش‌های اطفای حریق هست و با حرارت زیاد ناشی از پخت و پز فعال می‌شوند و فضا را خیس می‌کنند؛ اهالی تصمیم گرفته اند این سیستم را از کار بیاندازند که این مورد نیازمند فرهنگ سازی است.

وی تاکید کرد: باید با کمک رسانه‌ها شهروندان آگاه شوند که خیس شدن یک فرش و برخی وسایل خانه در مقابل اینکه اتش سوزی خطر جانی و مالی برای آنها به همراه دارد، چیز مهمی نیست؛ لذا باید این مسائل به درستی تبیین شود.

ایسنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman