بررسی جزئیات وام مسکن بازنشستگان

بررسی جزئیات وام مسکن بازنشستگان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۰

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران با تاکید بر اینکه فقط آن دسته از بازنشستگانی که حقوق متوسط رو به بالا دارند، می‌توانند از وام مسکن بازنشستگان استفاده کنند، می‌گوید: طرح تصویب شده نمی‌تواند مشکل مسکن بازنشستگان را حل کند.
به گزارش اخبار ساختمان، دهم دی ماه اعلام شد که هیات وزیران آیین نامه وام مسکن بازنشستگان را تصویب کرده است. بر این اساس، بانک مسکن موظف به پرداخت ۴۰ هزار فقره وام خرید مسکن به بازنشستگان خواهد بود که سقف آن در تهران و کلانشهر‌ها ۵۰ و در سایر شهر‌ها و روستاها ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. بازنشستگان تحت پوشش همه صندوق‌ها اعم از کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی مشمول این تسهیلات می‌شوند. منابع آن نیز از محل اقساط برگشتی مسکن مهر تعیین شده است. اما بانک مسکن ابتدا موظف به رعایت تسهیلات تکلیفی خود در اعطای تسهیلات مسکن مهر و صندوق پس انداز مسکن یکم بوده و پس از آن تسهیلات مسکن بازنشستگان در اولویت بعدی خواهد بود.

نرخ سود تسهیلات مسکن بازنشستگان مشابه تسهیلات مسکن مهر تعیین شده به گونه‌ای که در تهران ۹، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر هفت و سایر مناطق شهری و روستاها چهار درصد تعیین می‌شود.

بحث مسکن بازنشستگان به عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. درصد بالایی از بازنشستگان حقوق حداقلی می‌گیرند و اجاره‌نشین هستند. حمایت برای خانه‌دار شدن این افراد می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را رفع کند، با این وجود باید دید آیا طرح اخیر می‌تواند کمکی به خانه‌دار شدن بازنشستگان کند یا نه؟

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) درباره وام مسکن بازنشستگان می‌گوید: در این زمینه باید دو نکته را مورد توجه قرار داد. نکته اول این است که آیا میزان وام تعیین شده می‌تواند هزینه مسکن را در شهر‌هایی مانند تهران تامین کند یا نه؟ بررسی قیمت مسکن در شهری مانند تهران نشان می‌دهد که به صورت میانگین افراد برای خرید هر متر خانه باید ۱۰ میلیون تومان بپردازند. حال با وام ۵۰ میلیونی چطور قرار است به خانه‌دار شدن بازنشستگان کمک کنیم؟

او ادامه می دهد: نکته دیگر که مهم‌تر از نکته اول هم هست این است که قسط وام مسکن بازنشستگان چقدر است و آیا این افراد می‌توانند این اقساط را بپردازند؟

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران تصریح می‌کند: واقعیت این است که بسیاری از بازنشستگان که حقوق حداقلی یا حتی متوسط می‌گیرند قادر به بازپرداخت اقساط وام مسکن نیستند. این افراد در خرج روزانه خود مانده‌اند و اگر چند روز حقوق‌شان دیرتر پرداخت شود، دچار مشکل می‌شوند. در واقع آن بازنشسته‌ای که حقوق حداقلی می‌گیرد توان بازپرداخت اقساط وام را ندارد.

او با تاکید بر اینکه فقط آن دسته از بازنشستگانی که حقوق متوسط رو به بالا دارند، می توانند از وام مسکن بازنشستگان استفاده کنند، می‌گوید: بر این اساس طرح تصویب شده نمی‌تواند مشکل مسکن بازنشستگان را حل کند و اگر می‌خواهیم در این زمینه کمکی کنیم باید اقساط این وام را بسیار پایین در نظر بگیریم تا با وضعیت معیشتی آنها تطابق داشته باشد.

دهقان‌کیا می‌گوید: مشکلات بازنشستگان متعدد است. واقعیت این است که آنها دریافتی‌های کمی دارند و این دریافتی کم باعث می‌شود در همه زمینه‌ها مشکلاتی به وجود آید. در همین مورد مسکن شاهد این هستیم که چون بازنشستگان نمی‌توانند اقساط وام مسکن را بدهند، ممکن است وام در نظر گرفته شده فقط به گروهی خاص تعلق بگیرد یا این طرح به نام بازنشستگان و به کام دیگران شود. این درست است که باید فکری برای مسکن بازنشستگان کنیم، اما مشکلات بازنشستگان را باید در ارتباط با هم و به صورت زنجیره‌ای بررسی کرد.

ایلنا

برچسب ها:

تسهیلات ،مسکن ،بازنشستگان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman