بال‌های مافیای گرانی مسکن را قیچی کنید

بال‌های مافیای گرانی مسکن را قیچی کنید
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۶ | ۱۳۹۸/۱۱/۱۰

در حالی از سال گذشته قیمت صعودی مسکن در بندرعباس باعث وارد شدن شوک به شهروندان شده و ردپای دلالان در این گرانی‌ها مشهود است که مردم از مسئولان دستگاه قضایی تقاضا دارند با گرانفروشان و مافیای مسکن و دلالان املاک در این شهر برخورد قاطع کنند.
به گزارش اخبار ساختمان، ماجرای گرانی مسکن در شهر بندرعباس به معضلی جدی تبدیل شده و آرزوی خانه‌دار شدن جوانان و افرادی که مدت‌های مدید برای این مهم گس انداز کرده‌اند را تا حدودی از بین برده است.

برخی از شهروندان معتقد هستند به دلیل اینکه به بندرعباس لقب قطب اقتصاد کشور داده شده و خارج از استان تصور می‌شود که ساکنان هرمزگان و بندرعباس متمول و ثروتمند هستند، قیمت تمامی اجناس گران‌تر از سایر مناطق کشور است و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

قیمت مسکن اگرچه در کشور از سال گذشته گران تر شد؛ اما در بندرعباس این گرانی بیشتر است و دلالان و سودجویان قیمت املاک را حبابی و افسارگسیخته افزایش داده‌اند و گویا دولت هم هیچ نظارتی بر ملک و قیمت مسکن ندارد.

به همین دلیل از رئیس دستگاه قضایی کشور که برخورد با متخلفان، مفسدین و... را شروع کرده اند؛ انتظار می‌رود که با مافیای مسکن و دلالانی که قیمت ملک را افزایش داده‌اند؛ برخورد کنند تا مردم به خانه‌دار شدن در بندرعباس امیدوار شوند.

درحال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که بسیاری از اقشار جامعه حتی توانایی رهن و اجاره خانه را هم ندارند و اجاره‌بها هم در بسیاری از مناطق شهر میلیونی شده است، با این شرایط سخت اقتصادی که مردم حتی دیگر توانایی پس انداز کردن را هم ندارند؛ چطور می‌توانند اجاره‌بهای غیرمتعارف و میلیونی را بپردازند. افراد بسیاری هم که از سال‌های اول زندگی شان پس انداز کرده بودند و چندین وام اخذ کرده بودند؛ حالا با افزایش چند برابری قیمت املاک نمی‌توانند برای خودشان خانه بخرند و درمانده شده‌اند.

بنگاه‌داران هم از اوضاع مسکن بندرعباس ابراز نارضایتی می‌کنند

این وضعیت باعث شده است که بیشتر بنگاه‌داران املاک هم از وضعیت موجود ناراضی باشند و بازارشان کساد شود و ملک چندانی به آنها جهت رهن و اجاره و فروش سفارش داده نمی‌شود و برخی از آنها هم به دلال املاک تبدیل شده‌اند.

یکی از بنگاه‌داران بندرعباس می‌گوید: با این وضعیت بازار مسکن، بنگاه‌داران هم مشکل دارند و می‌دانیم که یافتن مسکن مناسب با قیمت واقعی برای مستاجران و خریداران مشکل است که این وضعیت بر درآمد بنگاهداران هم اثر گذاشته است.

او ادامه می‌دهد: الان برخلاف گذشته، فروشنده تعیین کننده قیمت ملک است و گرچه که می‌دانیم قیمت واقعی ملک گاهی 30 تا 40 درصد کمتر از قیمتی است که مالک یا سازنده عنوان می کند، اما به نظر مشاور توجهی ندارند و می‌گویند اگر شما نفروشید، می‌گویم بنگاه‌دار دیگری ملک یا زمینم را بفروشد.

وی با ذکر مثالی می‌گوید یک نفر پارسال یک ملک دو طبقه به متراژ 240 متر در منطقه الهیه جنوبی(سامکو) را 730میلیون تومان خرید و مقداری زیباسازی کرد و امسال همان را دو ونیم میلیارد تومان برای فروش گذاشته است، مالک آپارتمان 116 متری 5 سال ساخت که ملکش حدود 560 میلیون تومان ارزش دارد را بیش از 800 میلیون تومان برای فروش گذاشته است.

وی می گوید: ویلایی که در سال 92 متری کمتر از یک میلیون تومان در بهشت بندر بود را الان متری 8 تا 15میلیون تومان برای فروش گذاشته‌اند، با این قیمت‌ها، مصرف کننده‌های واقعی نمی‌توانند خانه‌دار شوند و املاک و زمین بین دلالان و سازندگان دست به دست می‌شود و آنها باعث گرانی املاک شده‌اند.

قیمت‌های نجومی مسکن در بندرعباس توان خرید را از بین برده است

یکی از شهروندان بندرعباسی می‌گوید: می‌خواستم در خیابان دارو پخش بندرعباس یک واحد مسکونی بخرم، یک واحد 75 متری 9 سال ساخت در خیابان داروپخش را 480 میلیون تومان، واحد 92 متری 10 سال ساخت را 510 میلیون تومان و واحد 63 متری را 410 میلیون تومان برای فروش گذاشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: واقعا برچه اساسی این واحدهای آپارتمانی که عمر مفیدشان هم گذشته است، قیمت گذاری می‌شوند و چرا هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد؟ من و همسرم کارمندیم و 200 میلیون تومان هم وام گرفته‌ایم و با پس انداز ده ساله مان 350 میلیون تومان جمع کردیم تا خانه بخریم و قسط هم میدهیم اما با این وضعیت نتوانسته‌ایم خانه‌ای مناسب بخریم.

این شهروند افزود: مشخص نیست چرا هیچ نظارت و کنترلی بر قیمت مسکن در بندرعباس وجود ندارد و دلال بازی باعث شده است که مردم نتوانند خانه مورد نیازشان را بخرند. مگه قیمت ساخت مسکن به ازای هر مترمربع چقدر هزینه دارد که اینقدر گران است، بایستی دستگاه‌های نظارتی، مجلس، قوه قضائیه و دولت برای کنترل قیمت مسکن اقدامی عاجل و ضربتی داشته باشند.

لزوم دریافت مالیات از خانه‌های خالی بندرعباس

یکی از بنگاه‌داران املاک می‌گوید: در همین شهر بندرعباس برخی تعداد زیادی واحد آپارتمانی دارند و اجاره نمی‌دهند و نمی‌فروشند و همین وضعیت باعث افزایش قیمت‌ها شده است و اگر قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرا شده بود؛ بطور حتم واحدهای خالی وارد چرخه عرضه می‌شد و قیمت‌ها کاهش می یافت.

وی افزود: از طرفی دیگر اگر در شهر بندرعباس مانند برخی شهرها، خبرگان و کارشناسان مسکن، قیمت گذاری املاک را برعهده داشتند و قیمت‌های واقعی املاک را اعلام می‌کردند؛ آن وقت مردم به عنوان مصرف کننده اصلی راحت‌تر می‌توانستند ملک مورد نیازشان را اجاره کنند یا بخرند و از دلال بازی‌ها کاسته می‌شد.

لزوم قیمت گذاری مسکن توسط کارشناسان دادگستری

برخی دیگر از شهروندان بندرعباس از دستگاه قضایی میخواهند که تدبیری بیندیشند تا کارشناسان رسمی دادگستری در نرخ گذاری املاک مشارکت داشته باشند تا قیمت‌های هر منطقه و هر نوع نما و سازه اش مشخص شود.

اگر قیمت‌ها توسط کارشناسان داگستری و مراکز رسمی بصورت رسمی و عمومی اعلام شود؛ آن وقت مافیای مسکن از بین می‌روند و دلالان، مالکان و سازندگان مسکن نمی‌توانند قیمت املاک و زمین را بطور سلیقه‌ای تعیین کنند.

از طرفی دیگر دولت بایستی برای زوج‌های جوان، افراد فاقد مسکن و محرومین جامعه نیز برنامه‌ای عملیاتی برای خانه دار شدن داشته باشد، این وضعیت مسکن باعث شده که جوانان نتوانند ازدواج کنند، زیرا حتی توانایی پرداخت این اجاره های میلیونی را ندارند و بایستی به این موضوع بصورت چند وجهی پرداخت و نسخه‌ای شفابخش برای برون رفت از بحران مسکن پیچیده شود.

رویای خرید خانه ویلایی در بندرعباس بر باد رفته است

شهروندی دیگر می‌گوید: خرید مسکن ویلایی جهت سکونت به رویایی دست نیافتی برای شهروندان تبدیل شده است و قیمت‌هایی برای املاک ویلایی که بیشترشان فرسوده شده و برخی کلنگی هستند، گفته می‌شود که بسیار گران و حبابی است.

اگر شخصی بخواهد ملکی ویلایی را برای سکونت بخرد، فروشنده با دیدگاه سازنده ملکی با وی برخورد و حساب و کتاب می‌کند و می‌گوید شما می‌توانید چندین آپارتمان را در آن بسازید و سود آنچنانی ببرید و با این شیوه و ترفند قیمت خانه ویلایی را افزایش می‌دهند و کمتر کسی می‌تواند خانه ویلایی برای سکونت بخرد.

فروش املاک در فضای مجازی قیمت مسکن را افزایش داده است

برخی از شهروندان و بنگاه‌داران نیز عرضه ملک و زمین از طریق فضای مجازی و سایت‌ها را باعث افزایش قیمت و کلاهبرداری می‌دانند و عنوان می‌کنند اگر خریداری سرش کلاه رفت و فروشنده همزمان ملک را به چند نفر فروخت و پیش پرداخت گرفت و رفت؛ چه کسی پاسخگوست؟

شهروندان از دستگاه قضایی کشور که روند حمایت از اقشار مختلف و برخورد با مفسدین را با جدیت انجام می‌دهد؛ انتظار دارند در جهت حمایت از افراد فاقد مسکن و مستاجران و دستیابی به مسکن مناسب با قیمت منطقی و غیرحبابی، تدابیری بیندیشد و بال‌های دلالان و مافیای مسکن که منجر به بی خانمانی شهروندان بسیاری شده است را قیچی کند.

تسنیم

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،بندرعباس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman