راهنمای خرید؛

نکات کلیدی برای خرید میلگرد آجدار+جدول قیمت

نکات کلیدی برای خرید میلگرد آجدار+جدول قیمت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۹ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۷

میلگردها جزو آن دسته از مقاطع فولادی هستند که برای جبران کمبود مقاومت کششی بتن در ساخت‌وساز از آن‌ها استفاده می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، به میلگردهای مقطع فولادی، آرماتور هم گفته می‌شود و بیشترین کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی و سازه‌های مختلف می‌باشد.

میلگردها از روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای مقاومت خاصی هستند که ازجمله روش‌های تولید میلگردهای مقاومت بالا، سرد کاری یا نورد سرد و یکی دیگر از روش‌ها میکروآلیاژی می‌باشد.

میلگردها در کشورهای مختلف ساخته می‌شوند و هر کشوری برای ساخت میلگرد استاندارد مخصوص به خود را دارد و تفاوت در استانداردها بیانگر طبقه‌بندی میلگردها بر اساس مشخصات و خواص مکانیکی آن‌ها می‌باشد. میلگردها با توجه به استانداردی که دارند قطر متنوعی دارند و هرکدام برای تحمل یک‌میزان بار مشخصی تولید می‌شوند. میلگردهای آجدار در دودسته نیمه سخت یا ساده و میلگرد سخت و پیچیده تقسیم‌بندی می‌شوند. میلگرد سخت و پیچیده هم در دودسته قرار دارد.

میلگرد نیمه سخت یا آج ساده (A۲)

میلگرد نیمه سخت یا آج ساده با تنش جاری ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی ۱۹ درصد به‌عنوان میلگرد نیمه‌خشک و نیمه نرم شناخته می‌شود که این میلگرد به‌صورت آجدار و یا آج فنری شکل می‌باشد و در ساختمان‌سازی و خاموت زنی از آن استفاده می‌کنند.

میلگرد سخت با آج پیچیده (A۳)

میلگرد با آج پیچیده تنش جاری ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش گسیختگی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۱۴ درصد به‌عنوان میلگرد خشک (ترد) مناسب عملیات سیویل صنعتی و ساختمانی است.

در نظر داشته باشید که این میلگرد به‌صورت آجدار و یا آج جناقی بوده و معمولاً برای آهنگری و تغییر شکل‌های زیاد استفاده از این میلگردها کار درستی نیست و اصلاً نباید روی آن جوشکاری انجام شود، به همین دلیل در کارهایی که جوشکاری می‌شود این میلگردها جایگاهی ندارد و از انواع دیگر استفاده می‌شود.

میلگرد سخت با آج پیچیده (A۴)

این نوع میلگردها آج دوکی‌شکل دارند و میلگرد A۴ یا میلگرد با آج ۵۲۰ و ۵۰۰ از نوع میلگرد آجدار مرکب هستند و آج‌های عرضی دوکی‌شکل در دو طرف آج طولی و به‌صورت چهار نیم مـارپیچ بـه شـکل هفت - هشت و با زاویه ۳۵ درجه تا و شامل ۷۵ درجه می‌باشد.

انواع میلگرد با توجه به کاربرد

میلگردها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها کاربرد مشخصی دارد که در ادامه به برخی از این کاربردها اشاره می‌کنیم تا با توجه به نوع هدف خود بتوانید میلگرد مناسبی را خریداری کنید.

از میلگرد راستا برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود.

از میلگرد خاموت برای جلوگیری از بیرون‌زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش و تحمل نیروهای برشی و جلوگیری از گسترش ترک‌ استفاده می‌شود.

از میلگرد سنجاقک برای تقویت مقاومت برشی خاموت ‌ها و اتصال کامل بین میل‌گردهای طولی و خاموت استفاده می‌شود.

از میلگرد خرک نیز برای قرار دادن دو شبکه‌ی متوالی افقی بافاصله‌ی معین در داخل قالب استفاده می‌شود.

از میلگردهای رکابی برای در امتداد نگه‌داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن‌ریزی دیوارها و دال‌ها یا بین دو سفره آرماتور استفاده می‌شود.

از میلگرد ادکا درلنگرهای منفی در تکیه‌گاه‌های تیر و برای تحمل نیروهای برشی استفاده می‌شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman