در جلسه اعضای شورای شهر تهران تصویب شد:

ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های تهران

ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۴۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۶

اعضای شورای شهر تهران جزئیات ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های پایتخت را به تصویب رساندند.
به گزارش اخبار ساختمان، صبح امروز بررسی جزئیات لایحه ایجاد سامانه بر خط پایش ایمنی ساختمان‌های شهر تهران که کلیات آن در جلسه قبل به تصویب رسیده بود، روی میز شورای شهر قرار گرفت و زهرا صدر اعظم نوری با بیان اینکه کلیات این لایحه به تصویب اعضاء رسیده است اما نسبت به آن پیشنهاداتی داریم، گفت: باید بند به بند کلیات لایحه خوانده شود و بعد از آن رای گیری کنیم.

محمد سالاری با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون مشترک شهرسازی و خدمات شهری بررسی شده و به تصویب رسیده است، گفت: فقط پیشنهاد می‌دهیم یک نفر به عنوان کارشناس ایمنی ساختمان‌ها به عضویت کمیته پایش ایمنی ساختمان‌ها اضافه شود.

این پیشنهاد مبنی بر اضافه شدن یک کارشناس ایمنی به کمیته پایش رای آورد.

در ادامه سالاری با بیان اینکه به نظرم باید یک برنامه زمانبندی شده برای اجرای بهتر این مصوبه داشته باشیم، گفت: ما در تهران با ساختمان‌های متفاوتی مواجه هستیم که ساخت و ساز آنها و رفت و آمدشان متفاوت است و به نظر می‌رسد این ساختمان‌ها باید در اولویت بررسی قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه در کمیته ایمنی که برای اجرای این سامانه برخط قرار است تشکیل شود علاوه بر آتش نشانی همه دستگاه‌های ذیربط که در عرصه پایش ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند باید عضو باشند، گفت: همه استانداردهای ایمنی در حین صدور پروانه لحاظ می‌شود اما مشکل ما با ساختمان‌های قدیمی است که حتی نقشه و اطلاعات آن را نداریم و دیدید که در زمان حادثه پلاسکو به دلیل نبود نقشه‌ها با چه مشکلاتی مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی از ساختمان‌های قدیمی پایتخت نداریم، افزود: در این لایحه یک بازه زمانی ۱۰ ساله برای پایش ساختمان‌های پایتخت در نظر گرفته شده اما این زمان بسیار زیاد است، چرا که تصور کنید ۱۰ سال زمان فقط برای پایش بگذاریم. پس اصلاح این ساختمان‌ها حتما ۲۰ سال زمان لازم دارد.

سالاری با بیان اینکه باید زمان پایش به شدت کاهش یابد، گفت: ما در آستانه یک جنبش عمومی ایمن سازی ساختمان‌های پایتخت قرار داریم اما ۱۰ سال و ۲۰ سال برای ایمن سازی زیاد است و باید کاهش یابد.

داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیز افزود: شناسایی ساختمان‌های ناایمن در حال انجام است و کل ساختمان‌های را می‌توانیم در عرض دو سال و نه ۱۰ سال پایش کنیم. بسیاری از ساختمان‌ها در حین بهره برداری خطرناک می‌شوند که باید آنها را پایش کنیم.

نوری ادامه داد: آتش نشانی تهران تا کنون ۳۴ هزار پلاک را بررسی کرده و اصلا به ۱۰ سال زمان برای شناسایی و پایش نیاز نداریم و به نظر می‌رسد یک الی دو سال کافی است.

نهایتا اعضای شورای شهر تهران جزئیات ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های پایتخت را تصویب کردند و بر همین اساس زمانبندی ساختمان‌های پایتخت نیز کاهش یافت.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman