رنج صنعت سیمان از کمبود نقدینگی

رنج صنعت سیمان از کمبود نقدینگی
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۱۴ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۲

فعالان صنعت سیمان از برخی نقص‌ها در بخش تولید سیمان ابراز گلایه دارند و وابستگی به واردات در برخی از موارد را با توجه به شرایط تحریم، بسیار سخت عنوان کرده اند، در حالی که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است؛ در صورت اجماع دانشگاه، شرکت‌های دانش بنیان، قطعه سازان و کارفرمایان این صنعت، طی دو سال آینده، شاهد جهش بزرگی در زمینه خودکفایی صنعت سیمان در زمینه تکنولوژی خواهیم بود.
به گزارش اخبار ساختمان، صنعت سیمان از صنایع کلیدی و پیش نیاز توسعه اقتصادی است به نحوی که کشور‌های توسعه یافته یا در حال توسعه با احداث کارخانه‌های متعدد، سیمان مورد نیاز برنامه‌های توسعه‌ای خود را تولید می‌کنند.

امروز کمبود نقدینگی، رکود اقتصادی و تحریم‌ها سنگ بنای مشکلات در بخش سیمان را چیده است در حالی که با توجه به این ایراد‌ها، این سوال مطرح می‌شود که توسعه‌ این صنعت در سال‌های گذشته بر مبنای کدام نیازسنجی انجام شده است که باعث شده اکنون این ظرفیت مازاد بماند.

وضعیت تکنولوژی در صنعت سیمان

توانایی تولید بالا در صنعت سیمان، همواره باعث افتخار فعالان این عرصه بوده است، اما با توجه به کاهش نیاز کشور به این محصول به دلیل سیر نزولی ساخت و ساز و اتمام پروژه‌های عمرانی، امروز مسئله رونق بخشی به این صنعت با ارتقای تکنولوژی جهت حضور بیشتر محصول ایرانی در بازار‌های جهانی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

در همین رابطه مرتضی داداش، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره نیاز صنعت سیمان به تجهیز فناوری و ماشین آلات گفت: در حال حاضر تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای صنایع کشور ما اعمال کرده است، اما صنعت سیمان در عمر ۸۶ سال خود مراحل تکمیلی خود را در بخش تکنولوژی طی کرده است و در حال حاضر تمام صنایع کشور ارتقاء علمی و تکنولوژی داشته اند.

به گفته داداش، مشارکت و حضور شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه رشد داشته و توسعه دانش در بخش‌های مختلف صنایع کشور حائز اهمیت و قابل تقدیر است. دستگاه‌هایی مانند «ایکس ری» و سایر دستگا‌های دیگر مورد استفاده در صنعت سیمان که در آن الزام به واردات داشتیم اکنون در کشور ساخته و در شرکت‌های تولیدی استفاده می‌شود. مجموعه‌های زیادی بر روی تکنولوژی، دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز صنعت سیمان در حال کار هستند که فعالیت ادامه دار آنان امیدوار کننده است.

تامین نیاز تولید با دست خالی!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره تامین نیاز صنعت سیمان گفت: مشکل اصلی صنعت سیمان کمبود تکنولوژی نیست، بلکه مشکل اصلی واحد‌های تولیدی در صنعت سیمان کشور کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش است. این در حالی است که با توجه به قیمت ارز که بیش از سه برابر نسبت به قبل افزایش داشته است، تامین نسوز‌ها برای این بخش از صنعت کشور با کمبود نقدینگی مواجه شده است.

وی گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی غیر از نقدینگی در صنعت سیمان کشور وجود ندارد و هیچ اتفاقی باعث کاهش و یا توقف تولید در این صنعت نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه ۶۷ میلیون تن هدف گذاری تولید تا پایان سال جاری از اهدافی است که فعالان صنعت سیمان در خصوص آن از هیچ تلاشی دریغ نداشته اند، گفت: این میزان تولید به راحتی پاسخگوی نیاز بازار داخل و صادرات است.

به گفته داداش، تولید در صنعت سیمان، سال گذشته معادل ۶۱ میلیون تن بوده است و با توجه به توانایی و ظرفیت‌های خالی، توان تولید در این صنعت تا ۸۶ میلیون تن نیز طراحی و هدفگذاری شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: شاید برخی واحد‌ها به دلیل مشکلات سرمایه در گردش با محدودیت تولید مواجه شوند، اما دوباره به روند تولید بر می‌گردند و توانایی رساندن تولید را به مرز ۸۶ میلیون تن را نیز دارند.

وی با اشاره به صادرات ۱۲ و نیم میلیون تنی سیمان طی ۹ ماه ابتدای سال تاکنون، پیش بینی کرد این رقم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن برسد.

داداش در عین با تاکید بر اینکه برنامه تامین نیاز بازار داخل در اولویت برنامه‌های صنعت سیمان و تولیدکنندگان این بخش است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان سال حدود ۵۱ میلیون تن سیمان در بازار‌های داخلی عرضه خواهد شد.

به دنبال توجیه اقتصادی در صنعت سیمان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بخش عمده نیاز‌های صنعت سیمان در داخل قابل تامین است، اما باید توجه داشت که برخی دستگاه‌ها با توجه به تیراژ بالا در دنیا و نیاز صنعت به آن، توجیه اقتصادی برای راه اندازی در داخل کشور را ندارد، به همین منظور باید این نوع الزامات به کشور وارد شود.

داداش تصریح کرد: در برخی موارد نیاز به واردات با نگاه فقدان علم و تکنولوژی صورت نمی گیرد بلکه نگاه ما پیرامون توجیه اقتصادی این کار است. در خصوص واردات نسوز‌ها نیز باید بگویم کشور در مورد تولید این بخش، فاقد تجهیزات و سایر عوامل است لذا باید اقدام به واردات آن از استرالیا و چین کرد.

این فعال در بخش صنعت سیمان گفت: مجموعه ارزبری صنعت سیمان کشور ۱ و نیم دلار در تن بیشتر نیست، این در حالی است که در صنعت فولاد حدود ۸۰ دلار است؛ بنابراین در طول این ایام، صنعت سیمان نشان داده است که در تامین نیاز خود وابستگی کمی به واردات و خروج ارز دارد.

این فعال در بخش صنعت سیمان ادامه داد: واحد‌های سیمانی از همان ۸۰ سال گذشته، همه کارگاه ساخت داخل داشته اند و در حال حاضر خیلی از قطعه سازان برای صنعت سیمان مشغول به کار هستند.

داداش تاکید کرد: در ارتقای بخش سخت افزاری صنعت سیمان اتفاق خاصی صورت نگرفته است، اما در بخش نرم افزاری، اتفاقات مثبتی درحال وقوع است. اگر بین قطعه سازان این بخش، دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان و کارفرما که مصرف کننده صنعت سیمان هستند، یک همکاری به وجود بیاید، طی دو سال آینده جهشی در تولید تکنولوژی و فناوری در صنعت سیمان خواهیم داشت.

اقتصاد24

برچسب ها:

صنعت ،سیمان ،واردات ،صادرات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman