نفوذ خارجی ها به صنعت کاشی و سرامیک ایران

نفوذ خارجی ها به صنعت کاشی و سرامیک ایران
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۴۶ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۲

مدیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک گفت: یک کارخانه کاشی سازی با سرمایه گذاری چین در کرمانشاه با تولید سالانه ۳۴ میلیون مترمربع در حال احداث است که اگر راه اندازی شود ضربه زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند.
به گزارش اخبار ساختمان، مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشوربهنام عزیززاده با بیان اینکه سال گذشته ۳۸۰ میلیون متر مربع کاشی در کشور تولید شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه اتفاق خاصی رخ نداده است، میزان تولید امسال تفاوت زیادی با سال گذشته ندارد و تا پایان سال تولید بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع خواهد رسید.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به ظرفیت بالای کشور در تولید کاشی افزود: در کشور سالانه ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع کاشی وجود دارد، اما در حال حاضر فقط نیمی از این ظرفیت فعال است.

عزیززاده با بیان اینکه ۱۳۷ کارخانه تولید کاشی در کشور وجود دارد بیان کرد: مصرف داخل کشور به دلیل کاهش ساخت و ساز سالانه زیر ۲۰۰ میلیون مترمربع است.

وی درباره بازار صادراتی نیز افزود: عراق، پاکستان، افغانستان، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان از بازار‌های هدف صادراتی کاشی کشور هستند.

عزیززاده با بیان اینکه ۸۵ درصد صادرات کشور که حدود ۱۳۰ میلیون مترمربع است به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌شود ادامه داد: از این میزان، ۱۰۰ میلیون مترمربع به عراق، ۲۲ میلیون مترمربع به پاکستان و ۷ میلیون مترمربع به افغانستان صادر می‌شود.

مدیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: متوسط قیمت صادراتی هر مترمربع کاشی ایران حدود ۲.۵ دلار است که در مجموع صادرات سالانه این کالا تقریبا به ۳۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی با انتقاد از متولیان داخلی تولید گفت: یک کارخانه کاشی سازی با سرمایه گذاری چین در کرمانشاه با تولید سالانه ۳۴ میلیون مترمربع در حال احداث است که اگر راه اندازی شود ضربه زیادی به تولیدکنندگان داخلی وارد می‌کند.

عزیززاده با بیان اینکه امیدواریم از احداث این کارخانه ممانعت شود، تاکید کرد: به دلیل احداث این کارخانه در منطقه مرزی با عراق، تولیدکنندگان داخلی بازار عراق را از دست خواهند داد.

مدیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه ما مخالف سرمایه گذاری خارجی در کشور نیستیم، افزود: اگر قرار بر سرمایه گذاری است باید در کالاهایی که در داخل تولید نداریم این کار صورت گیرد نه در صنعتی که نیمی از ظرفیت آن خالی است.

میزان

برچسب ها:

کاشی ،سرامیک ،صنعت ،صادرات ،قیمت ،تولید 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman