راهکاری برای افزایش قدرت خرید مسکن

راهکاری برای افزایش قدرت خرید مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۲

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت نمی توان برای بالا بردن قدرت خرید مسکن اقدام کرد گفت: برنامه های میان مدت و بلند مدت برای کاهش قیمت تمام شده تولید می تواند به مرور قدرت خرید متقاضیان مسکن را بالا ببرد.
به گزارش اخبار ساختمان، فردین یزدانی با تاکید بر اینکه بالا بردن تسهیلات خرید مسکن می تواند منجر به رشد قیمت شود گفت:دولت می تواند با ارائه برنامه های میان مدت و بلند مدت نسبت به بالا بردن قدرت خرید مسکن اقدام کند و این برنامه می تواند در راستای کاهش قیمت تمام شده مسکن پیاده شود.

وی ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده مسکن برای سازندگان کاهش یابد علاوه بر اینکه عرضه مسکن پاسخگوی تقاضا خواهد شد بلکه بازار مسکن به نوعی رقابتی شده و عرضه مسکن افزایش می یابد.حال در این وضعیت قدرت خرید مسکن هم به مرور خود را با وضعیت وفق داده و خود را با آن هماهنگ خواهد کرد.

یزدانی تصریح کرد: قبلا هم بارها گفته ام که وقتی کیک اقتصاد در حال کوچک شدن است دولت نمی تواند اقدامی برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن در کوتاه مدت انجام دهد پس وقتی رشد منفی در اقتصاد داریم اعطای تسهیلات تنها برای خرید نیز موجب افزایش قیمت می شود.

مدیر سابق بازنگری طرح جامع مسکن در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان قیمت تمام شده مسکن را کاهش داد گفت: دولت می تواند برنامه ای میان مدت و بلند مدت با هدف کاهش قیمت تمام شده تولید را اجرا کند و بسته های تولید مسکن را بصورت هوشمند و با اعطای زمین وضعیت ساخت و ساز را رونق دهد و این ساخت و ساز را به گونه ای هدایت شده به سمت عرضه مناسب سوق دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که قرار است برای تقویت مستاجران تسهیلات اجاره پرداخت شود گفت: اگر تسهیلات با نرخ پایین به مستاجران واقعی پرداخت شود مناسب خواهد بود اما به هر حال دولت می تواند از طریق وارد کردن بخشی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی به بازار اجاره، بخشی از گروه‌های آسیب‌پذیر را در این بخش ساماندهی کند.

فارس

برچسب ها:

تسهیلات ،قیمت ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman