شهردار تهران مطرح کرد:

اصلاح آیین نامه ها پس از حادثه پلاسکو

اصلاح آیین نامه ها پس از حادثه پلاسکو
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۱

شهردار تهران با بیان این‌که آموزش‌های آتش‌نشانی در رابطه با ساختمان‌های بلند بعد از حادثه پلاسکو تغییر کرد و این‌ها مواردی است که بعد از حادثه پلاسکو به وجود آمد، گفت: یکی از تاثیر حضور آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو، اصلاح آیین‌نامه‌ها بوده است.
به گزارش اخبار ساختمان، پیروز حناچی در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد حادثه پلاسکو، با تاکید بر عدم رفع شدن داغ دل خانواده شهدای این حادثه با مسائل مالی، گفت: بعد از شهادت آتش‌نشانان، وضعیت شهر بسیار تغییر کرده و ایمن‌تر شده است، همچنین وضعیت تجهیزات در اختیار سازمان آتش‌نشانی با قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست. در حادثه پلاسکو فقط سه دستگاه خودروی سنگین با برد ارتفاع بالا داشتیم اما اکنون تعداد این تجهیزات زیاد شده است.

وی افزود: مطمئناً هیچ فردی نمی‌خواست حادثه پلاسکو روی دهد اما برخی مواقع عدم احتیاط ایمنی می‌تواند حوادثی پیش بیاورد که تا قبل از آن قابل پیش‌بینی نبوده است. یکی از تاثیرات حضور آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو، اصلاح آیین‌نامه‌ها بوده و اکنون سه‌هزار ساختمان ناایمن در تهران توسط آتش‌نشانی شناسایی شده است.

شهردار تهران با بیان این‌که آموزش‌های آتش‌نشانی در رابطه با ساختمان‌های بلند بعد از حادثه پلاسکو تغییر کرد و این‌ها مواردی است که بعد از حادثه پلاسکو به وجود آمد، افزود: دو هزار و ۸۸۰ مدرسه در بحث زلزله آموزش دیدند، همچنین سازمان آتش‌نشانی تاکنون ۵۹ شهید تقدیم جامعه کرده است که ۱۶ شهید مربوط به حادثه پلاسکو بود.

وی ادامه داد: می‌دانم خانواده‌های شهداء آتش‌نشان خواسته‌های خاصی از جمله شهید محسوب شدن دارند که در حال پیگیری هستیم اما اجرای این تصمیم با ما نیست. همچنین مسقف کردن قطعه ۵۰ در بهشت‌زهراء(س)، صدور کارت ایثارگری توسط شهرداری تهران و طراحی جایگاه شهداء در ساختمان پلاسکو از دیگر خواسته‌های خانواده‌های این شهیدان است.

در ادامه، شهردار تهران با حضور در جمع خبرنگاران نیز گفت: ضمن این‌که سومین سالگرد شهادت همکاران آتش‌نشان را گرامی می‌داریم، باید اشاره کنیم که علی‌رغم تمام تلخی‌های این حادثه، اتفاقات خوبی افتاد.

وی ادامه داد: از این جهت که همکاران ما در آتش‌نشانی فهمیدند که نقاط ضعف هم در آموزش و هم در تجهیزات از کجاست، امروز می‌توان گفت که تجهیزات هم به جهت انفرادی و هم تجهیزات سنگین آتش‌نشانی با قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که ساختمان‌های بلند و ایمنی ساختمان‌ها به‌طور جدی توسط آتش‌نشانی تعقیب می‌شود، گفت: تا به‌حال حدود ٣٠٠٠ ساختمان بلند در تهران شناسایی شده که به جهت ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته و پیگیری‌های لازم انجام شده است.

شهردار تهران با بیان این‌که یکی از خروجی‌های این حادثه اصلاح کدهای ما بوده است، تاکید کرد: کدهای ساختمانی که هم آیین‌نامه آتش و هم آموزش‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، تغییر کرده‌اند. از خصیصه‌های آن نحوه بهره‌برداری ساختمان‌ها است؛ کاربری آن‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگر ساختمانی استفاده بی‌جا با بار بالا و بدون رعایت ایمنی داشته باشد، همکاران من تذکرات لازم را ارائه می‌کنند. به خصوص ساختمان‌های نامتعارف به‌صورت مضاعف کنترل می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که این‌ها از تاثیرات خون شهدای پلاسکو است، اظهار کرد: بسیاری از این‌ها قابل محاسبه کردن نیست و به‌مانند صدقه جاریه است.

حناچی افزود: یادمان شهدای آتش‌نشان نیز در ساخت بنای پلاسکو مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره یکی از دستاوردهای حادثه پلاسکو نیز گفت: ساختمان‌هایی که پیش از اجرایی شدن آیین‌نامه‌ها ساخته شده‌اند، ممکن است که ضوابط آن‌ها لحاظ نشده باشد، ٣٠٠٠ ساختمانی که به آن‌ها اشاره شد نیز تعدادی از همان ساختمان‌ها هستند که پیش از اجباری شدن آیین‌نامه‌ها ساخته شده‌اند. همکاران ما به آن‌ها اطلاع، آموزش و اخطار می‌دهند. همچنین بسیاری از تجهیزاتی که در داخل تولید شده است، پس از حادثه پلاسکو گسترش پیدا کرده است. این‌ها اقداماتی است که پیش از این محدود بود.

ایسنا

برچسب ها:

ساختمان ،پلاسکو 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman