شش برتری پکیج نسبت به موتورخانه

شش برتری پکیج نسبت به موتورخانه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۵ | ۱۳۹۸/۱۰/۳۰

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های نوینی برای تولید انرژی حرارتی در ساختمان ها تهیه و تولید شدند. اما در نهایت می توان با قاطعیت گفت که بهره گیری از پکیج دیواری و موتورخانه رواج بیشتری پیدا کرده اند.
به گزارش اخبار ساختمان، پکیج و موتورخانه هر دو یک کار مشترک را در جهت گرمایش محیط انجام می‌دهند که البته با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. برتری پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزی در چند مورد مهم است کارشناسان تعمیر پکیج در ادامه ی مطلب به بررسی این موارد می پردازند.

برتری پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزی با 6 ویژگی بارز

مسلما برای اینکه بتوانیم با دلایل منطقی استفاده از پکیج را برتر از موتورخانه های مرکزی بشماریم، نیاز است تا در زمینه های مختلف، استفاده از پکیج دیواری و موتورخانه را مورد ارزیابی قرار دهیم. به طور کلی می توان گفت دلایل برتری پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزی در موارد زیر نمایان می شود.

مصرف انرژی کمتر پکیج نسبت به موتورخانه:

میزان مصرف انرژی در موتورخانه ها به قدری بالاست که غیر قابل مقایسه با مقدار انرژی مصرف شده در پکیج دیواری می باشد. علاوه بر این میزان هدر رفتن انرژی در موتورخانه ها چندین برابر پکیج است، چرا که هم فضا وسیع تر است و هم تجهیزات حجیم تر. در این صورت اگر عایق بندی صحیح در تجهیزات و ساختمان موتورخانه صورت نگرفته باشد، حرارت زیادی در مسیر لوله ها تا داخل ساختمان هدر می رود. در حالی که در صورت استفاده از پکیج مسیر لوله ها بسیار کوتاه تر است و در نتیجه میزان تلف شدن انرژی نیز کمتر خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصرف انرژی متناسب از مهم ترین دلایل برتری پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزیست.

میزان آلایندگی پکیج دیواری در مقایسه با موتورخانه:

سوخت مورد نیاز در موتورخانه، گاز و گازوئیل می باشد و از آنجا که ممکن است نصب دودکش در موتورخانه ها و اصلاح و بهبود نحوه ی خروج گازهای آلاینده از دودکش ها به شکل صحیح مورد برسی قرار نگیرد، میزان آلایندگی در موتورخانه را می توان بسیار بیشتر از پکیج دیواری دانست. البته در صورت استفاده از پکیج دارای دودکش مسئله ی بررسی نحوه ی عملکرد صحیح راه خروجی آلاینده ها برای خروج گازهای احتراقی بحث برانگیز می گردد و اگر این مسئله را مورد توجه قرار نگیرد، می تواند موجب ایجاد مسمومیت در افراد ساکن در ساختمان شود.

هزینه ی نصب و راه اندازی:

از دیگر علل برتری پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزی، هزینه ی نصب و راه اندازیست. این مسئله را در زوایای مختلف از قبیل هزینه ی خرید، هزینه های سوخت و نصب و نگهداری باید بررسی کرد. در مورد هزینه های مربوط به خرید و نصب می توان این طور عنوان کرد که برای تهیه پکیج دیواری هزینه ای غیر قابل مقایسه در برابر هزینه های گزاف مربوط به تهیه و آماده سازی موتورخانه باید پرداخت کنید.

از طرفی هزینه های مربوط به مصرف سوخت و همچنین هزینه های گزاف در زمینه سرویس و نگهداری از موتورخانه از قبیل عایق کاری حرارتی لوله ها و لوله کشی، چندین برابر نصب و راه اندازی پکیج محسوب می شود.

فضای مورد نیاز کمتر جهت نصب پکیج:

پکیج دیواری فضایی به اندازه ی یک کابینت در آشپزخانه را اشغال می کند و این در حالیست که اجزای موتورخانه به دلیل داشتن ابعاد بسیار بزرگ تر نیاز به فضای بیشتری به اندازه ی کل محیط یک طبقه، مانند زیر زمین را دارند.

تولید صدای کمتر پکیج در مقایسه با موتورخانه های مرکزی:

یکی دیگر از عوامل برتری پکیج نسبت به موتورخانه های مرکزی صدای کمتر این تجهیزات است. از مشکلات بزرگ استفاده از موتورخانه به عنوان منبع حرارتی ساختمان، سر و صدای زیاد آن به دلیل به کارگیری دیگ بخار و پمپ های آب قوی در آن است. این امر یکی از دلایلیست که موتورخانه ها را در فضایی خارج از محل سکونت افراد قرار می دهند و دیوار و سقف آن را عایق کاری می کنند. در حالی که پکیج دیواری به اندازه یک آبگرمکن صدا ایجاد می کند.

نصب و راه اندازی سریع پکیج نسبت به موتورخانه ها:

نصب یک دستگاه پکیج برای ساختمان می تواند حد اکثر در یک روز صورت بگیرد و نیازی به مقدمات وسیع ندارد، در حالی که برای نصب و راه اندازی موتورخانه وقت و انرژی بسیاری جهت یافتن مکان مناسب و فرآیند راه اندازی تجهیزات مرتبط با آن باید صرف کنید. لازم به ذکر است که در صورت بروز مشکل در موتورخانه نیز باید مدت زمان طولانی تری را برای تعمیر قطعات آن صبر نمایید و چون حجم کار وسیع است، احتمال دارد که تا چندین روز آسایش افراد ساکن در ساختمان به مخاطره بیافتد. اما زمان مورد نیاز برای تعمیر پکیج بسیار کمتر بوده و شاید تنها در یک روز خلاصه شود.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده، استفاده از پکیج دیواری از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین کاهش میزان آلایندگی هوا بسیار مناسب تر عمل می نمایند. اما از طرفی همواره در ساختمان های بزرگ از قبیل هتل ها، بیمارستان ها، دانشگاه ها و مجتمع های مسکونی چند واحده چاره ای جز استفاده از موتورخانه نیست.

البته می توان با رعایت استانداردهای جهانی در ساختمان سازی و زمینه سازی های مناسب برای نصب و راه اندازی موتورخانه، میزان مصرف انرژی در موتورخانه را کاهش داد و به شکل بهینه تری از آن استفاده کرد.

ایلنا

برچسب ها:

پکیج ،موتورخانه ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman