پالادیوم؛ حسرت باغ از دست رفته

پالادیوم؛ حسرت باغ از دست رفته
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۸

نام «پالادیوم» این روزها در رسانه ها و اذهان شهروندان با تخلف عجین شده است؛ این را شهروندانی می گویند که هر روز از مقابل پالادیوم عبور می کنند و حسرت باغی را در شمال تهران می خورند که اکنون به مجتمع سیمانی تبدیل شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، ساخت مجتمع تجاری پالادیوم از سال ۱۳۸۸ کلید خورد و مدت ساخت آن پنج سالی طول کشید. ‌در شهریور ماه سال ۹۳ این مرکز تجاری در منطقه ۱ تهران و در دل زعفرانیه؛ خیابان مقدس اردبیلی، مجاورت محله محمودیه بطور رسمی گشایش یافت.

این مرکز از ۲ ساختمان شمالی و جنوبی تشکیل شده است. ضلع جنوبی پالادیوم در سیزده طبقه و ضلع شمالی آن در یازده طبقه به همراه شش طبقه زیرهمکف طراحی و ساخته شده است.

این پاساژ در دل دو ساختمان خود تعداد ۱۵۰ واحد تجاری را جای داده و ۶ در ورود و خروج در ضلع‌های مختلف ساختمان در نظر گرفته‌ شده است.

پالادیوم در کنار واحدهای تجاری خود سالن ورزشی، استخر، ‌سالن آرایش، فودکورت و محل نگهداری کودک نیز دارد.

اما حالا پس از پنج سال از بهره برداری رسمی این مجتمع تجاری، ساخت تونل و پل هوایی آن صدای اعتراض مسئولان شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران را درآورده است.

از کنار این مجتمع بزرگ و پر زرق و برق که می گذرید، با خود می گویید چگونه در این گذرگاه تنگ و خیابان باریک اجازه ساخت یک مجتمع با ۱۵۰ واحد تجاری و امکانات رفاهی داده شده است؟! سوالی که پاسخ منطقی برای آن نمی توان یافت.

با وجود آنکه این مجموعه پارکینگ دارد اما همسایگان معتقدند ورود و خروج افراد در این محدوده گره ترافیکی ایجاد کرده و برای ساکنان اطراف مشکلات بسیاری را به بار آورده است.

یکی از همسایگان این مجموعه تجاری که خود را « بشیری» معرفی کرد، می گوید: بعد از ساخت این مجتمع و بازگشایی آن ترافیک این محدوده بیش از دو برابر شده است.

او می گوید: زمانی که فعالیت ما تمام می شود و می خواهیم از این محدوده بیرون برویم و پیک ترافیک است، اوضاعی، بسیار نابسامان و ملال آور در اینجا ایجاد می شود.

به گفته او، تا جایی که ساکنان این منطقه در جریان هستند، چند مجتمع تجاری دیگر نیز در محدوده خیابان مقدس اردبیلی مجوز ساخت دریافت کرده اند؛ موضوعی که خبرنگار ایرنا نتوانست تایید آن را از مسئولان شهری دریافت کند.

خانم اسحاقی زن میانسال و مودب دیگری است که می گوید ساکن خیابان الف در منطقه زعفرانیه است. به عقیده او، ساخت این مجموعه بزرگ با هدف سلب آسایش از همسایه ها و ساکنان بومی این محدوده انجام شده است.

او می گوید: سوال من از مدیریت شهری این است که چرا باید شهروندان هر روز عذاب ترافیکی را تحمل کنند که در نتیجه، بی تدبیری یا عدم نظارت برخی مسئولان و تامین منافع شخصی یک سازنده و سرمایه دار ایجاد شده است.

آقای رفعت یکی دیگر از ساکنان زعفرانیه هم ساخت پالادیوم را یک اشتباه مدیریتی توصیف می کند.

این مهندس برق می گوید: مجتمع تجاری باید در محلی غیرمسکونی و در محدوده ای مناسب برای رفت و آمد ساخته شود اما در این مورد با تبدیل یک باغ به پاساژ، آرامش شهروندان و ساکنان نادیده گرفته شده است.

او با اشاره به این موضوع که افراد زیادی در این مجتمع مشغول به کار هستند، می گوید:‌ درست نیست که برای کار عده ای، عده ای دیگر از شهروندان آسیب ببینند.

وی اعتقاد دارد که در ساخت پالادیوم مقررات قانونی به هیچ عنوان رعایت نشده است.

این شهروند ساکن در زعفرانیه می گوید: اگر فردی بخواهد حتی نمای منزل خود را تغییر دهد، کارکنان شهرداری می آیند و از او مجوز می خواهند؛ حال چگونه ممکن است که ساخت تونل بدون همراهی برخی مسئولان شهرداری انجام شده باشد؟!

در چنین شرایطی، «محمدسالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نخستین کسی بود که پرده از تخلفات گسترده این مجتمع تجاری برداشت و نسبت به حفر تونل زیر زمین و احداث پل هوایی برای اتصال ساختمان شمالی و جنوبی این مجتمع اعتراض کرد.

وی در نشست خبری خود از کمیسیون ماده ۱۰۰ به دلیل تعلل در صدور رای قطعی این تخلف انتقاد کرد و گفت که مالک، مرتکب تخلف محرز شده و ماده ۱۰۰ باید هرچه زودتر برای تخریب این سازه‌ها اقدام کند.

سالاری احداث پل هوایی از فراز ساختمان، استفاده از پلاک و معابر دیگر ساختمان‌ها را غیرقانونی عنوان کرد و گفت: همچنین حفر تونل از زیر زمین یا زیر معبر، حق عمومی شهر و حق مردم است و کسی نمی‌تواند برای ایجاد تسهیلات شخصی خود چنین اقدامی را انجام دهد.

به گفته وی، حکم تخلفات این مجتمع در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده است و تنها نماینده قوه قضائیه باید آن را امضا کند.

«سیدحمید موسوی» شهردار منطقه یک نیز درباره اجرای حکم این مجتمع گفته است؛ ‌ تاکنون در خصوص پالادیوم رای بدوی به منطقه ابلاغ شده است که طبق قانون با تجدید نظرخواهی مالک مجموعه پالادیوم، در انتظار ابلاغ رای قطعی هستیم.

وی اظهار داشت: از کمیسیون ماده ۱۰۰ رای قطعی در رابطه با تخلفات پل و تونل پالادیوم واصل نشده و تا زمانی که ابلاغ نشود اطلاعی از مفاد رای صادره نداریم.

وی گفت: شهرداری منطقه یک خود را مکلف و موظف به اجرای قانون و آرای محاکم قضایی می داند و در صورت ابلاغ رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ مطابق قانون و مفاد رای صادره، ترتیبات قانونی و اجرایی فنی را برای اجرای دقیق آن بی کم و کاست به عمل می آورد.

ایرنا

برچسب ها:

شهرداری ،پالادیوم 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman