مسکن ارزان می‌شود یا گران؟

مسکن ارزان می‌شود یا گران؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

مشاورین املاک می‌گویند چرخ بازار مسکن در نیمه دوم سال تندتر می‌چرخد. گویا مردم تمایل دارند جابه‌جایی مسکن را با ایام خانه تکانی شب عید همزمان کنند تا زحمت‌شان کمتر شود. اما اوضاع همیشه قابل پیش‌بینی و کنترل نیست. درست مثل دو ماه پیش، زمانی که قیمت سوخت افزایش پیدا کرد و بازار مسکن مثل باقی بازارها دست‌خوش نوسان قیمت شد.

به گزارش اخبار ساختمان، دفتر معاملات بازار مسکن آذر ماه، بسته شده و حالا فرصت مناسبی است تا ببینیم این بازار حیاتی با التهاب‌ ناشی از افزایش قیمت بنزین، میل حرکت به کدام سمت نمودار قیمت‌ها را داشته‌است.

آمار بانک مرکزی از ۹ هزار و ۵۳۸ معامله در آذر خبر می‌دهد. عددی که نسبت به ماه پیش، رشد ۱۳۴ درصدی را ثبت کرده‌است چرا که مردم در آبان سال جاری، خریدار یا فروشنده تنها ۴ هزار و ۶۴ واحد مسکونی بوده‌اند. در این بازار، بیشترین سهم را واحدهایی با عمر تا ۵ سال با ۴۲.۶ درصد، از آن خود کرده‌اند.

در ماهی که گذشت، هر متر مربع واحد مسکونی با متوسط قیمت ۱۳.۵ میلیون تومان معامله شده است، این رقم در ماه آبان ۱۲.۴ میلیون تومان و در آذر سال گذشته ۹.۵ میلیون تومان بوده‌است. بر این اساس، خریداران خانه، پای واحدهای خود در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن، ۸.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴۱.۶ درصد بیشتر پول خرج کرده‌اند.

این اعداد و ارقام حکایت از این دارند که بازار مسکن در ماه آذر مسیر افزایش را در جدول قیمت‌ها پیموده‌است.

ترین‌ها همیشه جذاب‌اند

در این بازار رو به جلو، منطقه ۱ با متوسط قیمت ۳۱ میلیون تومان در هر متر مربع، بیشترین و منطقه ۱۸ با ۶.۵ میلیون تومان کمترین نرخ را داشته‌اند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۲.۳ و ۵۵ درصد رشد قیمت را ثبت کرده‌اند.

رکورد بیشترین سهم معاملات در بازار آذر ماه، از نظر قیمت هر متر مربع به خانه‌های بین ۹ تا ۱۰.۵ میلیون تومان، بر مبنای متراژ به خانه‌هایی ۵۰ تا ۶۰ متر و بر حسب ارزش واحد، به خانه‌هایی با ارز ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

نکته قابل توجه در این بازار صعودی، معامله حدود ۶۰ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران است. در واقع بیش از نیمی از خریداران خانه در این ماه، امکان خرید خانه‌های هر متر مربع کمتر از ۱۳.۵ میلیون تومان را داشته‌اند.

برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور

ایرنا


برچسب ها:

قیمت ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman