جولان نخاله های ساختمانی در حریم کاشمر

جولان نخاله های ساختمانی در حریم کاشمر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

امروزه با افزایش جمعیت شهر کاشمر و گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی همچنین تخریب و مرمت ساختمان ها، میزان نخاله های ساختمانی به نحو چشمگیری در حال افزایش است.
به گزارش اخبار ساختمان، وجود پسماندهای ساختمانی، معضل های زیادی را از جمله آلودگی های زیست محیطی و بد منظرگی فضای شهر، به وجود آورده است. در کاشمر پسماندهای ساختمانی بخش عمده ای از پسماندهای شهری را به خود اختصاص می دهند که علاوه بر هزینه های بسیار برای دفع آن عواقب نامطلوبی را نیز برای محیط زیست در پی دارند. در حال حاضر حجم نخاله های ساختمانی به حدی است که اکنون این مساله در این شهرستان به یک مشکل اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شده است.

ضرورت پاک سازی نخاله‌های ساختمانی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها

رییس محیط زیست کاشمر در همین خصوص گفت: متاسفانه مدتی است که نخاله‎های ساختمانی جمع آوری نمی‌شود و حجم بسیاری از نخاله های ساختمانی وجود دارد که در برخی نقاط با همان ها از جمله انتهای بلوار تعاون اقدام به احداث دیوار ساحلی برای جلوگیری از سیلاب کرده اند.

مهدی جمعه پور افزود: با توجه به اینکه پاکسازی مناطق از نخاله زمان بسیاری نیاز دارد به همین خاطر باید تدابیری اندیشیده شود که کسی نتواند اقدام به تخلیه نخاله کند.

وی نسبت به آلودگی زمین به دلیل عدم مدیریت نخاله های ساختمانی در این شهرستان هشدار داد و اظهار کرد: براساس شناسایی‎های صورت گرفته ۶ نقطه در سطح شهر داریم که نخاله‌های ساختمانی به‌صورت غیرمجاز در آن تخلیه می‌شود.

رئیس محیط زیست کاشمر انتهای بلوار تعاون، جاده پوشش راه و کال قوژد را از جمله مکانهایی دانست که نحاله بنایی در آنها تخلیه می شود.

جمعه پور افزود: با توجه به اینکه مقررشده شهرداری در این نقاط دوربین‌هایی نصب کند تا متخلفانی که نخاله‌ها را تخلیه می‌کنند، قابل‌شناسایی باشند امیدواریم هرچه زودتر این اقدام صورت گیرد.

متخلفان زیر نظر دوربین های نظارتی

معاون خدمات شهری شهرداری کاشمر هم گفت: پس از تصویب طرح برخورد با افرادی که اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی می کنند مقرر شد در محل های مختلف دوربین نصب شود.

علی صمیمی با بیان اینکه تاکنون دوربین هایی در انتهای بلوار تعاون و میدان کارگر نصب شده است افزود: برای اجرای این طرح بیش از ۳۰۰ میلیون ریال باید هزینه کرد.

وی افزود: از این طریق افرادی که در ساعات غیر اداری، شب و ایام تعطیل اقدام به تخلیه نخاله بنایی می کنند شناسایی و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشمر تصریح کرد: به رغم اینکه پارسال در مکانهایی که تخلیه نخاله ساختمانی صورت گرفته بود به طور کامل جمع آوری هایی انجام شد اما همچنان شاهد این هستیم که افرادی اقدام به تخلیه نخاله ساختمانی می کنند.

صمیمی افزود: طی ۱۰ روز آینده تمامی دوربین ها نصب و کنترل بهتری بر متخلفانی که اقدام به تخلیه نخاله بنایی می کنند صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمانی که مرحله پنجم مسکن مهر ساخته شده حجم بسیار زیادی ذخیره نخاله ساختمانی در انتهای بلوار تعاون انجام گرفت.

صمیمی اظهار کرد: به رغم اینکه برای انتقال این حجم نخاله به حدود بیش از ۱۰ هزار کامیون نیاز است اما چون نمی توان انتقال را انجام داد فقط توانستیم آنها را تسطیح و با ایجاد ارتفاعی بیش از یک متر از ورود ماشین ها به منطقه جلوگیری کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشمر عنوان کرد: تاکنون دو سوم حجم نخاله های ساختمانی انتهای بلوار تعاون پاک سازی شده است.

نخاله های ساختمانی کانون تولید گرد و غبار در شهر

عضو شورای پژوهش و فناوری اداره‌ کل حفاظت محیط‌ زیست خراسان‌رضوی هم گفت: زائدات ساختمانی به کلیه پسماندهای حاصل از ساخت و ساز، تخریب اماکن، ساختمانهای فرسوده، گودبرداری، خاکبرداری، تعمیر و نوسازی، آسفالت معابر، حفاریهای مربوط به تأسیسات شهری و به طور کلی هر گونه پسماند حاصل از فعالیت عمرانی و ساختمانی مشتمل بر خاک و مخلوط حاصل از خاکبرداری، شیشه، بتن، ملات، گچ، خاک، کاشی، سرامیک، ماسه، سیمان، قیرگونی، سنگ، آجر، موزاییک، رابیتس، تیرچه سقفی، شیروانی، چوب و سایر پسماندهای مشابه اطلاق می شود.

هادی معماریان افزود: امروزه با افزایش بی رویه جمعیت شهرها و گسترش ساخت و سازهای عمرانی و ساختمانی، همچنین تخریب و مرمت ساختمان ها، میزان نخاله های ساختمانی به نحو چشمگیری در حال افزایش است.

وی اظهار کرد: وجود پسماندهای ساختمانی، معضل های زیادی را از جمله آلودگی های زیست محیطی، بد منظرگی فضای شهر و مرگ و میر افراد بر اثر برخورد اتومبیل ها با نخاله های موجود در معابر به ویژه در تاریکی شب را به وجود آورده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: حجم نخاله های ساختمانی و عمرانی به حدی است که اکنون این مساله در بسیاری مناطق به یک مشکل اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شده است.

وی همچنین تصریح کرد: امروزه با افزایش برداشت مصالح سنگی از بستر رودخانه ها جهت استفاده در فعالیتهای عمرانی و ساختمانی، سیلاب های خطرناکی به وقوع پیوسته و همچنین ریختن نخاله های ساختمانی در کنار و یا بستر رودخانه ها باعث ورود مواد مضر موجود در این پسماندها به چرخه آب های سطحی و زمینی گشته است.

معماریان ادامه داد: براساس یک برآورد فقط در ضلع شمال غرب کاشمر که کانون توسعه شهر محسوب می شود در ۲۶ لکه بزرگ، بیش از نیم میلیون متر مکعب نخاله ساختمانی انباشت و رهاسازی شده است.

وی گفت: نخاله های ساختمانی هیچ گونه دانه بندی و استحکامی نداشته و به راحتی در معرض فرسایش های آبی و بادی قرار می گیرند و خود به عنوان کانون تولید گردوغبار در شهر محسوب می شوند.

معماریان عنوان کرد: بر اساس تایید رییس اداره هواشناسی کاشمر، جهت بادغالب شهر از شمال غرب به جنوب شرق است بنابراین ذخیره نخاله های ساختمانی و شن و ماسه در کریدور شمال غرب کاشمر در آینده ای نزدیک فاجعه ای برای سلامتی شهروندان خواهد بود ضمن اینکه چشم انداز طبیعی شهر و پیرامون آن را به هم ریخته و منظری بسیار زشت و کریه از شهر نمایان می سازد.

نخاله های ساختمانی مهمترین عامل شیوع سالک

رییس مرکز بهداشت کاشمر گفت: انباشت زباله، فاضلاب، انباشت نخاله های ساختمانی، کال های غیر بهسازی شده، ساختمان های مخروبه، نماهای ساختمانی بهسازی نشده و زمین های وسیع رها شده از علل اصلی شیوع سالک به شمار می رود.

مجتبی قائمی جمع آوری زباله ها در زمان مناسب، بهسازی بافت فرسوده شهری، لزوم داشتن نما در زمان صدور پایان کار، استفاده از تورهای حفاظت شده، پوشاندن درزها و شکاف ها، بهسازی امکان مخروبه، مبارزه با جوندگان و سگ های ولگرد را از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری بر شمرد.

وی بیان کرد: خاک و نخاله محل زندگی جوندگان موذی و حشراتی مانند پشه خاکی است که عامل بیماری سالک است و محل هایی که خاک و نخاله تخلیه می شود مأمنی خواهند بود برای انواع و اقسام حشرات موذی، جوندگان و سگ های ولگرد که منبع انواع بیماریها هستند.

او افزود: با توجه به اینکه سالیانه در شهرستان بین ۲۵ تا ۳۰ مورد ابتلا به بیماری سالک پوستی مشاهده می شود باید موضوع فاضلاب خانگی، بافت های فرسوده و جمع آوری نخاله های ساختمانی در دستور کار قرار گیرد تا مجدد شاهد این گونه بیماریها نباشیم.

قائمی عنوان کرد: بهترین محل رشد و تکثیر پشه خاکی مناطق گرم، تاریک، مرطوب و سایه مانند شکاف های عمیق دیوارها، اماکن متروکه و مخروبه، محل تجمع طولانی مدت زباله، کودهای حیوانی، خاک و نخاله های ساختمانی مرطوب و پوسیده و محل نگهداری دام و طیور است.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود برخورد جدی با متخلفانی که اقدام به ریختن نخاله های بنایی در حاشیه شهر می کنند ضروری است و از سویی نخاله های بنایی باید به مکانهای دفن زباله هدایت شوند.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman