آشنایی با دیوار حائل و انواع مختلف آن

آشنایی با دیوار حائل و انواع مختلف آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۳۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۵

به زبان ساده می توان گفت دیوار حائل به دیواری گفته می شود که خاک را در پشت خود نگه داشته و از ریزش آن جلوگیری می کند. به بیان دیگر می توان این گونه بیان کرد که دیوار حائل یا دیوار نگهدارنده در جهت مقاومت در برابر فشار جانبی خاک طراحی و ساخته می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، استفاده از دیوار حائل در پی سازی کاربرد فراوان دارد. در مواردی دیگر می توان از آن برای پایدار سازی سازه دیگر استفاده کرد.

انواع دیوار حائل

دیوار حائل در انواع مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

* دیوار حائل وزنی
* دیوار حائل گابیون
* دیوار حائل گهواره ای
* دیوار حائل مخزنی
* دیوار حائل طره ای
* دیوار حائل طره ای پشت بند دار
* دیوار حائل طره ای جلو بند دار
* دیوار حائل سپری
* دیوار حائل سپری مهار شده
* دیوار حائل میخکوب شده

در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک می پردازیم.

دیوار حائل وزنی

دیوار حائل وزنی ساده ترین انواع این دیوار بوده و در ساخت آن از مصالحی مانند بتن، سنگ، آجر و بلوک های حجیم بتنی استفاده می شود. پایداری این دیوار به کمک وزن آن تامین می شود. ارتفاع این گونه دیوارها معمولا تا حدود ۴ متر می رسد. از مزایای این گونه دیوارهای حائل می توان به سهولت اجرای آن ها اشاره کرد.

دیوار حائل گابیونی

دیوار حائل گابیونی در دسته دیوار حائل وزنی قرار گرفته و در ساخت آن ها از تسمه های فلزی گالوانیزه و یا تورهای پلیمری که درون آن ها با استفاده از شن و ماسه و قطعات سنگ پر شده است، استفاده می شود. از ویژگی های این دیوار حائل می توان به انعطاف پذیری و سهولت در اجرای آن ها اشاره کرد. پایداری دیوار حائل گابیونی به نحوه متصل شدن تورهای پلیمری و نوع شبکه استفاده شده بستگی دارد. این نوع دیوار در مکان هایی که ظرفیت باربری خاک کف قابل ملاحظه نیست، می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشد.

دیوار حائل گهواره ای

دیوار حائل گهواره ای از نوع دیوار حائل وزنی می باشد که با استفاده از قطعات چوب یا بتن پیش ساخته، تولید شده و درون آن با مصالح دانه ای متراکم پر می شود. ارتفاع این گونه دیوارها معمولا ۶ تا ۹ متر بوده و از آن ها برای مکان هایی که تحت فشار جانبی کم تا متوسط قرار می گیرند، استفاده می شود.

از ویژگی های این گونه دیوارها می توان به انعطاف پذیری بالای آن ها اشاره کرد. ساخت دیوار حائل گهواره ای تقریبا آسان بوده و برای ساخت آن نیاز به وسایل پیچیده نیست. به طور کلی می توان گفت استفاده از این نوع دیوار حائل به منظور نگهداری خاکریز و برای جلوگیری از ریزش استفاده می شود.

دیوار حائل مخزنی

دیوار حائل مخزنی نیز به نوعی دیوار حائل وزنی به شمار می آیند و در ساخت آن ها از مخزن های فلزی یا بتنی استفاده می شود.

دیوار حائل طره ای

در ساخت دیوار حائل طره ای از بتن مسلح استفاده می شود. این گونه دیوارهای حائل پایداری خود را از وزن خاک روی پاشنه تامین می کنند. ظول این گونه دیوارها عموما کمتر از ۶ متر می باشد و در صورتی که از ۶ متر تجاوز کند باید از پشت بند یا جلو بند استفاده شود.

دیوار حائل طره ای پشت بند دار

این دیوارها پشت بندهایی دارند که تیغه دیوار را به پایه متصل می کند. از این دیوار حائل در شرایط زیر استفاده می شود:

* در مکان هایی که امکان اجرای پشت بندها بدون خاکریز امکان پذیر باشد.
* دیوار مرتفع که معمولا بلندتر از ۶ تا ۷ متر باشد.
* مکان هایی که فشار جانبی خاک زیاد باشد.

دیوار حائل طره ای جلو بند دار

در این نوع دیوارها مهاربندی با استفاده از تیغه های مهاری بتنی در جلوی دیوار اجرا می شود. استفاده از این دیوار برای ارتفاعات بلند (۱۰ تا ۱۲ متر) به کار می روند.

دیوار حائل سپری

دیوارهای حائل سپری دیوارهایی هستند که انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و از آن ها برای سازه های لب ساحل و مهار خاک های نامناسب استفاده می شود. اجرای این دیوارها با استفاده از روش کوبشی انجام شده و کار ساده ای می باشد.

دیوار حائل سپری مهار شده

پایداری این نوع دیوارها با استفاده از عمق مدفون شده آن ها در خاک و هم چنین مهارهایی که معمولا در راس دیوار استفاده می شوند، تامین می شود. طول مهارهای دیوار های حائل سپری باید به گونه ای باشد که منطقه مقاوم ایجاد شده در جلوی مهاربندها با منطقه پشت دیوار تداخلی نداشته باشد.

دیوار حائل میخکوب شده

دیوارهای حائل میخکوب شده یکی از اقتصادی ترین و متداول ترین دیوارهای حائل می باشند. در این نوع دیوار حائل،از پنل، بلوک های بتنی و دیواره های موقت استفاده می شود.

چه عواملی در انتخاب نوع دیوار حائل موثر است؟

از عوامل تاثیر گذار در انتخاب دیوار حائل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* موقعیت شیب یا برش مورد نظر
* مساحت و ارتفاع دیوار
* تغییرات در امتداد دیوار در جهت های افقی و قائم
* نوع پی مورد نیاز با توجه به جنس خاک
* چگونگی سطح آب های زیر زمینی
* شرایط جزر و مد آب در مجاورت دیوار
* جنس خاکریز موجود در پشت دیوار
* موقت یا دائمی بودن دیوار
* توجه به فضای ساخت و ساز
* میزان اهمیت اجرای پروژه
* میزان اهمیت ظاهر دیوار
* آیین نامه و دستورالعمل طراحی و اجرا

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman