کتاب «مدرسه معماری ایرانی» تلاشی برای حفظ معماری اصیل

کتاب «مدرسه معماری ایرانی» تلاشی برای حفظ معماری اصیل
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۴

کتاب مدرسه معماری ایرانی نوشته سید پدرام موسوی نافچی در سال ۱۳۹۶ از سوی انتشارات سامان دانش استان چهارمحال و بختیاری در ۱۶۸ صفحه چاپ و روانه بازار شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، کتاب «مدرسه معماری ایرانی»، تلاشی در جهت پرداختن به موضوع آموزش معماری و کیفیت فضای مطلوب آموزش معماری است.

این کتاب با استفاده از مطالعات بنیادین و نتایج حاصل از آن تدوین شده و سعی در رفع نیازها و کمبودهای جامعه بشری دارد و به کمک جمع‌آوری اطلاعات از طریق مشاهده، کتابخانه و مصاحبه به انجام رسیده است.

این کتاب در نهایت روند شکل‌گیری پروژه از ایده تا طرح نهایی را دنبال کرده است و به توضیح ایده بر مبنای یافته‌های تحقیقی پرداخته و طرح نهایی را به کمک نقشه پلان‌ها و دیدهای پیرامون و داخل، معرفی کرده است.

در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب به قلم نگارنده آمده است: "آموزش معماری به عنوان سرآغاز شکل‌گیری این هنر اصیل، در تاریخ هنر ایران زمین، از پیشینه‌ای درخشان برخوردار بوده است.

تغییر شیوه آموزش معماری و تبدیل از حالت آموزش سنتی به آموزش آکادمیک به علت روند زوال معماری ایرانی و سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران، نارسایی‌های بسیاری به همراه داشته است. از سویی دیگر، از این نکته نباید غافل بود که نظام سنتی آموزش نیز به دلیل بافت اجتماعی و فرهنگی حاضر، نمی‎تواند پاسخگوی مناسبی برای آموزش معماری امروز باشد.

موضوع آموزش معماری از یک سو و روند پر شتاب ساخت و ساز از سوی دیگر، تلاش فکری و عملی و آموزش سازمان یافته‎ای را برای خلق معماری والا، نیرومند و در خور معماری ایرانی می‎طلبد. برای دستیابی به این هدف، نیروهای تلاشگر و جویای معماری ناگزیر به گرد هم آمدن در یک پایگاه فکری است.

بی‌گمان هدف این پژوهش، نظریه‌پردازی در باب آموزش نبوده است، بلکه مقصود دستیابی به چارچوب فکری قابل قبولی است که بر اساس آن طرح مدرسه معماری شکل گرفته است."

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman