شهردار تبریز خبر داد:

آمادگی شهرداری تبریز در ساخت مسکن

آمادگی شهرداری تبریز در ساخت مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۳ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۳

شهردار تبریز با تاکید براین‌که شهرداری در موضوع سکونتگاه های غیررسمی فراتر از وظایف خود عمل می کند، گفت: جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز صرفا نمی‌تواند از سوی شهرداری باشد و نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف در این رابطه است.
به گزارش اخبار ساختمان، ایرج شهین باهر در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با بیان این‌که تمامی دستگاه‌های ذی ربط در جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز همکاری کنند، اظهار کرد: در این رابطه جلسات مختلف برگزار شده و همواره سعی کردیم با همکاری این دستگاه‌ها، اجازه‌ی ساخت و ساز غیرمجاز را به افراد متخلف ندهیم.

وی افزود: متاسفانه شاهد احداث برخی از ساختمان‌ها در بستر رودخانه ها هستیم که این ساختمان‌ها حتی از برق و گاز هم بهره‌مند هستند، معتقدم چنین اقدامات مشابه با ناهماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان با شهرداری رخ داده است.

شهردار تبریز با اشاره به اقدامات شهرداری در راستای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، گفت: در حال حاضر ۱۲ مورد تخریب در منطقه ۱۰ شروع شده و ساختمان های غیرمجاز در حال تخریب است، شهرداری به طور قانونی تکلیفی برای احداث مسکن در سکونتگاه‌های غیررسمی ندارد، اما با توجه به وضعیتی که حاشیه نشینی تبریز دارد برای اعضای شورا و بنده تکلیف است که در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با تاکید براین‌که بحث بازآفرینی بافت فرسوده و حاشیه نشینی بر عهده دولت است و باید اصلاح کند، گفت: شهرداری تبریز در خصوص چند پروژه از جمله مقبره الشعرا یا دوکمال که شهرداری تبریز در این حوزه وظایفی ندارد، کار می کند چراکه چنین پروژه هایی برای ما مهم است.

شهردار تبریز از آمادگی شهرداری تبریز در ساخت و ساز مسکن خبر داد و گفت: شهرداری می‌تواند توسط شرکت های زیرمجموعه شهرداری تبریز از جمله عمران و خانه سازی بخشی از موضوع ساخت مسکن برای حاشیه نشینان شهر را تحقق کند.

وی با اشاره به لزوم توجه به نوسازی بافت های فرسوده، گفت: در بحث نوسازی بافت های فرسوده در محله چوخورلار، ۵۰ درصد این محله تملک شده و تا خرداد ۹۹ به صورت کامل تملک می شود، این اولین اقدامی است که در آن یک بافت فرسوده با این حجم و وسعت در مرکز شهر احیا می شود.

وی ادامه داد: این میزان، بیشترین میزان احیای بافت فرسوده در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته تبریز است و با اینکه پیش از این کمتر از دو هکتار بافت فرسوده در تبریز احیا شده است ولی اگر محله چوخورلار احیا شود به اندازه تمام دوران ۳۰ سال گذشته بافت فرسوده احیا می شود.

محمدحسین اسحقی - معاون عمرانی شهردار تبریز نیز در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز نیز از افتتاح استخر پارک بزرگ در سال آتی، خبر داد و گفت: هدف ما در پروژه مترو، حفظ هویت این پارک است و حتی یک متر زمین زراعی هم به کاربری دیگری تبدیل نمی‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت کار پروژه پارک بزرگ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، اظهار کرد: پارک بزرگ تبریز نه یک پارک شهری بلکه یک پارک منطقه ای است و این پروژه کاملا با دقت پیش می‌رود و حتی یک متر نیز زمین زراعی از بین نمی رود.

وی ادامه داد: هدف مهم در اجرای این پروژه حفظ هویت پارک بزرگ است. این پارک ۱۰ برابر پارک ائل گلی وسعت دارد و قطعا پس از احداث، مردم تبریز را به این سمت از شهر سوق می دهد.

معاون عمرانی شهردار تبریز با اشاره به ساخت استخر پارک بزرگ تبریز، بیان کرد: بزرگی استخر این پارک ۱۱ برابر استخر ائل گلی است و هم اکنون قابل بهره برداری است.

وی با بیان این‌که حجم آب استخر پارک بزرگ به اندازه حجم یک روز آب آشامیدنی شهر تبریز است، افزود: استخر، یک نقطه عطف در پروژه پارک بزرگ است و ما تلاش می کنیم پیاده راه اطراف استخر را سال آتی به اتمام برسانیم.

اسحقی در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی شهرداری تبریز، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در پروژه توسعه پسماند نیز فعالیت دارد. احداث پل همسان کابلی در حال اجرا است و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا مرداد آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل نگارخانه استاد حسینی ۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: در تکمیل پروژه مقبره الشعرا، هم اکنون پیمانکار مشغول فعالیت است و برای اتمام آن ۱۲ میلیارد پول نیاز داریم تا کف سازی انجام شود.

معاون شهردار تبریز اظهار کرد: در پروژه باغ دوکمال، رواق ها را تکمیل می کنیم و این پروژه هم پیشرفت خوبی دارد.

وی با بیان این‌که چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای مسقف سازی فاز ۲ گلزار شهدا هزینه می شود تا دهه فجر عملیات آن به اتمام برسد، افزود: در وادی رحمت، یک پارکینگ به وسعت سه هکتار احداث شده که بزرگترین پارکینگ شهر تبریز با ظرفیت بالای پنج هزار خودرو است که هم اکنون قابل افتتاح است.

وی افزود: پروژه احداث مسیر دو کمال به طول ۱۰ کیلومتر با عرض ۶۰ متر است که سه کیلومتر آن اجرا شده و هزار و ۵۰۰ متر در حال اجرا است. این مسیر به طرح تبادل امام علی (ع) و جاده باسمنج وصل می شود.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman