معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان خبر داد:

54درصد مساکن روستایی مقاوم‌سازی شد

54درصد مساکن روستایی مقاوم‌سازی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۰ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۲

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه براساس سرشماری مسکن سال ۹۵، در سطح استان ۱۶۵ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن روستایی قرار دارد، گفت: تاکنون ۵۴ درصد از مساکن روستایی استان همدان مقام سازی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، محمدباقر خوش‌کردار اظهار کرد: از سال ۸۴ پس از تأکید مقام معظم رهبری در راستای مقاوم سازی مساکن روستایی، طرح مقاوم سازی مساکن روستایی آغاز شد و طبق تصویب مجلس هر سال ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سطح کشور باید مقاوم‌سازی شود.

وی تصریح کرد: تسهیلات مقاوم‌سازی منازل ابتدا کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود اما به مرور زمان این مبلغ افزایش پیدا کرده و در سال‌جاری به ۴۰ میلیون تومان با سود پنج درصد با دوره ساخت و مشارکت ۱۸۰ واحد طی دو سال زمان ساخت رسیده که از دو تا شش ماه قابل تمدید است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه پرداخت اقساط در اختیار خود افراد می‌تواند به صورت سالانه، ماهانه، فصلی یا هر شش ماه صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: در راستای کمک به مساکن‌ روستایی از سال ۹۵ تفاهم نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مبادله شد تا به واحدهای مسکونی نیمه تمام در قالب حساب صد امام(ره) کمک بلاعوض صورت بگیرد.

خوش‌کردار با تأکید بر اینکه متقاضیان در صورتی که از لحاظ مالی ضعیف باشند تا سقف هشت میلیون تومان به آن‌ها کمک خواهد شد، افزود: کمک بلاعوض واحدهای نیمه تمام به کسانی تعلق می‌گیرد که در روستا سکونت دائم داشته باشند و تنها واحد مسکن روستائیشان باشد که نیمه تمام است.

وی با بیان اینکه سهمیه استان همدان در نوسازی و مقاوم سازی مساکن روستایی در سالجاری ۱۲ هزار فقره است، افزود: تا کنون ۸۰۰۰ فقره ابلاغ شده و در حال معرفی به بانک هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ درصد از مساکن روستایی استان همدان مقام سازی شده است، بیان کرد: همچنین از سال ۸۴ تاکنون با احتساب بازسازی مسکن روستایی رزن و کبودراهنگ، ۸۸ هزار و ۶۵۰ واحد بهسازی، بازسازی و نوسازی شده است.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به سیل فروردین امسال، اظهار کرد: ارزیابی خسارت سیل اخیر ظرف مدت ۱۰ روز با کمک همه جانبه همکاران انجام شد و با توجه به وضع موجود با احتساب کمک‌های معیشتی ۲۳ هزار و ۳۰۴ فقره پرونده تشکیل شده که از این تعداد برای ۸۹۳۹ واحد پرونده دریافت تسهیلات بازسازی و احداثی، ۵۹۳۲ واحد پرونده مساکن تعمیری و ۴۰۰۰ فقره پرونده معیشتی تشکیل شده است.

خوش‌کردار اضافه کرد: مبلغ وام واحدهای مسکونی روستایی ۴۰ میلیون تومان با سود چهار درصد است که به صورت زنجیره‌ای ضمانت می‌شود. کمک بلاعوض احداثی روستایی ۱۰ میلیون تومان و کمک بلاعوض اسکان موقت روستایی شش میلیون تومان است. کمک بلاعوض احداثی شهری ۱۲ میلیون تومان و کمک بلاعوض اسکان موقت روستایی ۱۲ میلیون تومان و برای هر واحد مسکونی احداثی ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان هدیه‌ای مقام معظم رهبری از طرف بنیاد مستضعفین اهدا خواهد شد.

وی اظهار کرد: طی سیل اخیر اینکه در شهرستان فامنین به علت سرریز سد استان مرکزی قسمتی از معابر، روستاها و منازل مورد آسیب واقع شدند و اکثر واحدهای مسکونی آسیب دیده در اثر شدت بارش منجر به تخریب منزل با بافت گل و خشتی شد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان تصریح کرد: جمع تسهیلات بنیاد مسکن در سطح استان ۱۸ هزار و ۸۷۱ فقره است که تا کنون ۱۸ هزار و ۵۱۶ فقره به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۶ فقره منجر به عقد قرارداد شده‌ و در فرآیند پرداخت تسهیلات قرار دارند.

خوش‌کردار تصریح کرد: در بحث مساکن تعمیری‌ تاکنون عملیات اجرایی ۵۹۳۲ واحد آغاز شده که از این میان همگی واحدها به پایان رسیده و شاید برخی با کمک بلاعوض ما شروع کرده‌اند اما هنوز عقد قرارداد انجام نشده است که امیدواریم این نیز اتفاق بیفتد.

وی افزود: در بحث واحدهای احداثی هم از تعداد ۸۹۳۲ واحد تاکنون برای ۶۹۰۷ واحد آواربرداری، ۶۰۵۹ پِی‌کنی و ۵۲۵۲ واحد آرماتوربندی شده و برای ۵۰۸۸ واحد هم فنداسیون اجرا کردند و در حال حاضر ۱۷۱۵ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

خوش‌کردار با تأکید بر اینکه روستائیان ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند از طرفی دیگر نیز شش میلیون تومان کمک بلاعوض اسکان موقت و حدود سه میلیون تومان کیسه سیمان به آنها اهدا خواهد شد، اضافه کرد: در رابطه با کمک بلاعوض معیشتی پنج میلیون تومان به واحدهای احداثی و ۱۵ میلیون تومان و در نهایت حدود ۸۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

خوش‌کردار اضافه کرد: در تسهیلات مسکن روستایی در پنج مرحله آزادسازی اقساط نجام می‌شود و اگر متقاضیان واجد شرایط هشت میلیون تومان کمک بلاعوض هم‌ باشند به آنها کمک بلاعوض اهدا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ناظران در مرحله به مرحله کار حضور مداوم داشته اند تا خانه‌هایی مقاوم و به دور از حریم رودخانه ساخته شود، ادامه داد: در میان مساکن آسیب دیده، واحدهای احداثی که قبل از سیل نوسازی یا بازسازی شده باشند، به هیچ وجه وجود نداشت اما ممکن است برخی سازه‌ها دچار نم‌زدگی شده باشند که این موارد در خود شهر نیز مشاهده می‌شود که به علت سوراخ شدن ایزوگام یا روان شدن رطوبت به سمت خاص رخ می‌دهد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن همدان اظهار کرد: در زلزله‌ای که در نهاوند اتفاق افتاد با توجه به اینکه ۷۲ درصد واحدهای روستایی شهرستان نهاوند مقاوم‌سازی شده‌ بودند، مقاومت خوبی در برابر زلزله نشان دادند که این مسئله در جلسه کارگروه امداد و نجات نیز اعلام شد.

خوش‌کردار ادامه داد: استقبال مردم از تسهیلات بازسازی خیلی خوب بود چرا که ضمانت آسان و به صورت زنجیره‌ای بود و حتی پس از ۹ ماه از وقوع سیل هر روز متقاصی داریم که اعلام دارند جزء سیل‌زدگان هستند البته پس از تحقیق و بررسی ناظران صحت این مسئله تأیید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی بنیاد مسکن در ساخت و بازسازی منازل به دنبال صرفه‌جویی و بهینه سازی انرژی هستیم، ادامه داد: سهمیه سال گذشته استان ۳۵۰۰ فقره بود که در حال پیگیری و انجام آن هستیم و در این راستا دیوارهای دوجداره، سقف عایق و پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنیم.

وی در تشریح ارائه تسهیلات به روستاهایی با بافت‌های با ارزش و خاص مانند ورکانه، سیمین و گشانی، خاطرنشان کرد: در ارائه تسهیلات به این روستاهای‌های خاص مصوب شده که باید در ساخت و ساز نمای اصلی روستا حفظ شود اما خود سازه مقاوم باشد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان همدان اظهار کرد: در روستاهای عادی سعی بر این است که سازه مقاوم شود اما چنانچه شکل قبلی روستا حفظ شود بسیار مطلوب خواهد بود اما در نهایت اینکه خواست، سلیقه و نظر مردم اهمیت دارد.

ایسنا

نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman