بررسی مزایا و کاربردهای کناف دیوار

بررسی مزایا و کاربردهای کناف دیوار
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۱

دیوار به عنوان یکی از المان های اصلی در ساختمان سازی شناخته شده و به سازه ای گفته می شود که علاوه بر حایل بودن و جداسازی می تواند در زیبایی فضا نیز نقش داشته باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، آن چه که امروزه در ساخت دیوارهای ساختمانی مورد توجه قرار می گیرد، خاصیت عایق بودن آن می باشد که در دیوارهای کناف این خاصیت به چشم می خورد. کناف دیوار نسل جدیدی از دیوارهایی است که امروزه در ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

کناف دیوار

همان گونه که گفته شد، دیوار المانی اساسی در ساختمان سازی شناخته می شود که هم می توان جنبه های کاربردی و هم ظاهری آن را مورد بررسی قرار داد. دیوار انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به دیوارهای گچی، بتنی، پیش ساخته، کناف و غیره اشاره کرد. اجرای کناف دیوار امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و در میان طراحان دکوراسیون داخلی مورد استقبال قرار گرفته است.

بهتر است در ابتدا تعریفی از کناف داشته باشیم. کناف نوعی پوشش است که بر روی دیوار و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. از کناف می توان به عنوان پوششی برای سقف و دیوار استفاده کرد. به کارگیری کناف به عنوان پوشش دیوار امکان اجرای طراحی های مختلف بر روی آن را نیز فراهم کرده و در زیبایی محیطی نقش دارد.

از دیوار کناف می توان در قسمت های مختلف خانه استفاده کرد. دیوار کناف از رنگ و طرح های متفاوتی برخوردار بوده و این امکان را فراهم می کند که با توجه به موقعیت و فضای مورد نظر نمونه ای مناسب از آن را انتخاب و مورد استفاده قرار داد.

دیوار کناف در دکوراسیون داخلی

یکی از قسمت هایی که استفاده از دیوار کناف در طراحی آن زیاد به چشم می خورد، اتاق نشیمن و در پشت تلویزیون می باشد. استفاده از دیوار کناف در این قسمت می تواند آن را به دیوار شاخص در اتاق نشیمن تبدیل کند. به کارگیری دیوار کناف در دکوراسیون داخلی امکان طراحی بر روی آن را فراهم کرده و در زیبایی محیط نقش دارد.

ساختار دیوار کناف

دیوار کناف که در دسته دیوارهای کاذب قرار می گیرد از سه قسمت رانر، استاد و پنل تشکیل شده است. رانرها همان قاب های اصلی دیوار بوده و از جنس فولاد هستند. استاد از دیگر قسمت های این گونه دیوارها می باشد که در داخل این قاب ها وجود داشته و پنل ها بر روی آن ها نصب می شوند.

مزایای استفاده از دیوار کناف

مزایایی که استفاده از دیوار کناف در بر دارد افراد زیادی را به استفاده از این نمونه دیوار در ساختمان سازی و طراحی دکوراسیون داخلی سوق می دهد.

از جمله مزایای استفاده از این دیوارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* استفاده از کناف به عنوان پوشش دیوار امکان عبور تاسیسات ساختمانی از داخل آن را به راحتی فراهم می کند.
* شکل پذیری کناف بالاست و از این رو می توان آن را به هر شکل و فرمی تغییر داد.
* اجرای دیوار کناف در مقایسه با ساخت دیوارهای دیگر بسیار سریع تر شکل می گیرد.
* در صورت بروز هرگونه مشکل در تاسیسات ساختمانی می توان به راحتی نسبت به تعمیر و بازسازی آن ها اقدام کرد.
* استفاده از دیوار کناف بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند و باعث سبک شدن سازه نیز می شود. از این رو در هنگام وقوع زلزله نیز تخریب کم تری در پی دارد.
* به کارگیری دیوار کناف امکان استفاده از انواع رنگ، کاغذ دیواری و طرح های دیگر را فراهم می کند.
* یکی از مزیت های استفاده از دیوار کناف نسبت به دیوارهایی که از مصالح دیگر در ساخت آن ها استفاده می شود، مقرون به صرفه بودن آن ها می باشد.
* از این گونه دیوارها می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز استفاده کرد.
* استفاده از دیوار کناف در ساختمان سازی سبب می شود در مصرف فولاد، سیمان و سایر مصالح ساختمانی دیگر صرفه جویی شود.
* در اجرای دیوار کناف از نیروی انسانی کم تری استفاده می شود.
* به کارگیری دیوار کناف در ساختمان سازی نخاله های ساختمانی را به اندازه زیادی کاهش می دهد.
* از ویژگی های بارز کناف می توان به مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی اشاره کرد.

این مزایا سبب شده است که این گونه دیوارها جایگزین مناسبی برای روش های قدیمی باشند.

باید به یاد داشت که طراحی کناف باید با توجه به شرایط فیزیکی محیط انجام شود تا نتیجه مطلوب را در پی داشته باشد. هم چنین استفاده از کناف باید در محل هایی با رطوبت کم تر از ۹۰ درصد مورد استفاده قرار گیرند.

روش اجرای کناف دیوار

نصب دیوار کناف کار چندان سختی نیست و برای اجرای آن به تجهیزات خاصی نیاز نمی باشد. این گونه دیوارها در دسته دیوارهای پیش ساخته قرار می گیرند. دیوار کناف پس از ساخت به محل مورد نظر برده می شود و با استفاده از پروفیل های گیره ای بر روی زیر سازه پیچ می شود.

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman