یک کارشناس بازار مسکن مطرح کرد:

در ماه های آینده بازار مسکن شاهد آرامش بیشتری خواهد بود

در ماه های آینده بازار مسکن شاهد آرامش بیشتری خواهد بود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۱

یک کارشناس بازار مسکن گفت: به نظر می‌آید در ماه‌های آتی شاهد آرامش بیشتری در بازار مسکن از لحاظ تغییرات قیمتی باشیم.
به گزارش اخبار ساختمان، سردرگمی دو طیف فروشنده و خریدار در بازار مسکن در روزهای اخیر بسیار مشهود است. در این میان فروشندگان که قصد فروش دارند در میان اعداد و ارقام مطرح شده از زبان مشاوران و با استناد به آگهی‌های مشابه منتشر شده، نمی‌توانند به درستی ملک خود را قیمت‌گذاری کنند. در مقابل خریداران در هیاهوی قیمت‌های بالا و پایین مبهوت هست.

این سردرگمی در حالی به وجود آمده است که در آذر ماه بازار مسکن، به دنبال افزایش قیمت بنزین و فضای روانی حاکم رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود.

رکود بازار مسکن به دلیل سردگمی فروشندگان و خریداران

با این حال بازار مسکن در هفته‌ای که گذشت، در شوک حمله تروریستی و جنایتکارانه آمریکایی‌ها و شهادت سردار سرافراز اسلام شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی هفته‌ای سراسر رکود را گذراند. روز شنبه اولین روز کاری هفته، عرضه‌کنندگان و متقاضیان مسکن در شوک شنیدن این خبر غافلگیرانه و ناگوار، حاضر نشدند برای معامله در بازار مسکن قدم بردارند.

این شوک به بازار مسکن محدود نشده است و پیشتر بازار جهانی نفت و سهام اولین واکنش اقتصادی را نسبت به انتشار خبر ناگوار و تلخ شهادت شهدای مقاومت در روز جمعه در بغداد بروز دادند و بازار مسکن تنها بازاری نبود که تحت تأثیر این خبر قرار گرفت. از صبح روز شنبه بازار سرمایه کشورمان هم با تابلویی قرمز شروع به‌کار کرد، بر اساس نظر کارشناسان تنها عامل تأثیرگذار بر قرمز شدن تابلو بازار سهام در روز شنبه، خبر شهادت سردار سپهبد سلیمانی نبوده است و این بازار پیشتر هم پتانسیل ریزش شاخص را داشته است. همسو با افزایش بهای اونس جهانی، قیمت هر گرم طلا و نرخ ارز هم در کشورمان روندی صعودی را تجربه کرد.

بی‌اغراق در هفته‌ای که گذشت، تنها مراجعان به بنگاه‌های معاملات ملکی افرادی بودند که از سر ناچاری برای جابه‌جایی باید دنبال منزل جایگزین می‌گشتند یا افرادی بودند که از سر کنجکاوی برای جویا شدن از قیمت املاک در آژانس‌های مسکن، حاضرمی‌شدند. گروه اول که با هدف انعقاد قرارداد و تمدید مجدد قرارداد، چاره‌ای نداشتند جز آنکه در بازار شوک‌زده قرارداد جدیدی را امضا کنند یا قرارداد پیشین خود را تمدید کنند.

حال آنکه پیش از اتفاقات تلخ اخیر و شروع تنش‌های منطقه‌ای در چند روز اخیر علی‎رغم رشد آذر ماه، بازار مسکن در رکود به سر‌می‌برد. با این حال صاحبان سرمایه‌‌های کلان همچنان بازار مسکن را به ‌عنوان بازاری کم ریسک برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. بازاری که در کوتاه مدت می‌تواند سرمایه صاحبان سرمایه را حفظ کند و با گذشت زمان همسو با میزان تورم، رشد کند.

با این حال در طرف دیگر عرضه‌کنندگانی قرار دارند که سودای سود بیشتر را در سر می‌پرورانند. این گروه در تلاش هستند تا در شرایط رکود بازار هم، هرطور که شده است، ملک خود را به متقاضی با بالاترین پیشنهاد بفروشند چرا که آنان چشم به راه سود بیشتر هستند، در مقابل هم تقاضاکنندگانی هستند که از کاهش سرمایه و از دست رفتن ارزش پول خود نگران هستند.

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس مسکن در خصوص فراز و نشیب بازار مسکن در هفته‌ای که گذشت گفت: بازار مسکن بازاری است که ماهیتا بسیار سخت و کند حرکت می‌کند و به صورت هفتگی امکان تجزیه و تحلیل اقتصادی آن وجود دارد و حتی تغییرات ماهانه آن هم قابل اعتماد نیست.

این کارشناس در خصوص روند کلی بازار مسکن اظهار کرد: در بازار مسکن برای آنکه بتوانیم جمع‌بندی از روند کلی مسکن داشته باشیم حداقل باید دوره‌ای سه ماهه را مدنظر قرار بدهیم.

ریسک بالا، بسیاری را به سمت مسکن هدایت کرد

او در ادامه افزود: بعد از یک دوره کاهش نسبی قیمت‌ها که از ابتدای تابستان تا ماه آبان داشتیم در ماه آذر شاهد افزایش نسبتا سنگین قیمت مسکن بودیم که تحت تأثیر فضای روانی که در جامعه برای افزایش دلار ایجاد شد و به خصوص افزایش انتظارات تورمی و مبهم شدن چشم‌اندازهای آینده و بالا رفتن ریسک، بسیاری را به این نتیجه رساند که دوباره وارد بازار مسکن شوند.

این کارشناس در خصوص چشم‌انداز پیش‌روی بازار مسکن در ماه‌های آتی بیان کرد: بعید به نظر می‌رسد این روند دیرپا باشد. به نظر می‌آید در ماه‌های آتی شاهد آرامش بیشتری در بازار مسکن از لحاظ تغییرات قیمتی باشیم.

سلطان محمدی در ادامه آمار مربوط به ماه گذشته را اینگونه بیان کرد: در ماه گذشته (آذر) نسبت به آبان ماه ۸.۵ درصد افزایش قیمت‌ها را داشتیم. حدود ۱۳۵ درصد افزایش حجم معاملات، که در مجموع افزایش قیمت‌های ماه آذر نسبت به سال گذشته حدود ۴۱.۶ درصد در شهر تهران رسید. تغییر روند بعد از یک دوره پنج ماه کاهشی، جهش نسبتا قابل توجهی را نشان داد.

این کارشناس مسکن در پایان گفت: هنوز نمی‌توانیم جمع‌بندی داشته باشیم که روند تغییر کرده است. این که در ماه‌های آینده چه خواهد شد مقدار زیادی به سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط دولت برای کنترل نقدینگی و کاهش انتظارات تورمی، بستگی دارد. اگر تورم بالا در مملکت داشته باشیم، همچنان قیمت مسکن هم مثل بقیه کالاها و خدمات افزایش پیدا خواهد کرد ولی اگر تورم کنترل شود، بازار مسکن هم به‌طور نسبی توان زیادی برای افزایش سنگین قیمت‌ها ندارند.

آنچه مسلم است این است که با توجه به ماهیت خاص بازار مسکن، چشم‌انداز پیش روی این بازار را به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اما با توجه به آمار موجود و مشاهدات میدانی می‌توان رشد آذر ماه و افزایش تعداد معاملات در این ماه را مقطعی دانست. حال آنکه باید دید با کاهش تقاضا در مقابل قیمت‌های نجومی عرضه‌کنندگان در برخی از مناطق آیا قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران

برچسب ها:

قیمت ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman