معماری اصیل ایرانی چیست؟
آلودگی هوا در بلند مدت به سلامی انسان صدمه میزند، ترافیک های طولانی شهر و متروهای شلوغ انسان را خسته میکند اما انچیزی که بیشترین تاثیر منفی را برروی انسان میگذارد بدون شک نوع معماری شهری ماست که اگر آشفته باشد انسان را جدای از همه مسائل به سمت افسردگی، دل نگرانی، نا امیدی و.. میکشاند. بنابراین احیا نمادهای سنتی در خانه های ما بسیار مهم است که باید به آن پرداخت و آشنا شد.
به گزارش اخبار ساختمان، ستاره تاج الدین مرمت کار آثار و احیا بنای تاریخی درباره نماد خانه های ایرانی گفت: هر شهری از شهرهای ایرانی، معماری مختص به خود را دارد. یعنی معماری ایران علاوه بر تناسبات انسان گرایی که دارد اقلیم نیز در آن اهمیت دارد. بنابراین هر قسمت از کشور معماری متفاوتی نسبت به قسمت دیگر دارد.
معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است
وی ادامه داد: آنچیزی که امروز در معماری ما باید به آن پرداخته شود این است که چرا معماری ما در همه شهرهای به یک سبک درآمده است و از معماری سنتی فاصله گرفته است؟ معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است.
معماری ایرانی چیست؟
تاج الدین در پاسخ به این سوال که معماری اصیل ایرانی چیست مطرح کرد: هر شهر یا روستای ما معماری متفاوتی دارد. در شهرهای کویری و مرکزی ما خانه هایی داریم که نمایه ساده ای داشته و دارای جرز های پهن هستند، علاوه بر آن نیز یک ساختار طاقی شکل دارند که این سبک از معماری از گرما و برودت هوا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: در معماری شهرهای کویری ما خانه ها بیشتر به صورت چهار ایوانی هستند که هر قسمت آن اگر طاق و گنبدی باشد یک فصل از سال میتوان در آن زندگی کرد. این در حالی است که در معماری شمال کشور ما برای خانه ها یک کرسی چینی ایجاد میکنند تا از کف زمین تا ورودی یک اختلاف ارتفاع وجود داشته باشد. در این سبک از معماری برای جلوگیری از رطوبت به منزل زیر سازه از چوب استفاده میکنند که خاصیت ضد زلزله بودن نیز دارد. سقف ها نیز به صورت شیروانی است که مواد خاص خود را داشته است که باعث میشده از رطوبت جلوگیری کند.
این معمار در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی رخ داده است که معماری ما به اینجا رسیده است تشریح کرد: اواخر دوره قاجار بعد از اینکه مردم ما از اروپا به ایران آمدند به دلیل علاقه خاصی که به معماری غربی پیدا کرده بودند آن را به ایران آوردند که در نهایت این علاقه در دوران پهلوی اوج گرفت و بدون اینکه معماری اصیل و سنتی ایران را ببینند با این تفکر که سازه های بتنی قوی هستند و بافت های خشت و گلی در برابر زلزله خطرناک هستند، باعث شدند تا شهرسازی ما به این نقطه برسد.
شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده است
او اضافه کرد: این جریان هم اکنون به جایی رسیده است که شهرها و روستاهای ما که هارمونی بصری داشتند و سطح افق برای ما مهم بوده است را نادیده گرفته ایم تا یک خانه مدرن داشته باشیم. دیگر خبری از آرامشی که در معماری وجود داشت، نیست و معماری مدرن و پسا مدرن شدت گرفته است. همین عامل باعث شده است تا در خیابان های شهر شاهد یک ساختمان شیشه ای، یک ساختمان سنگ سیاه، یک ساختمان اجر و… باشیم که همین عامل باعث شده است که شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده باشد.
دیگر المانی از خانه های سنتی در شهرها نیست
این مرمت کار و احیاگر بناهای تاریخی اذعان کرد: اگر معماری اصفهان را به عنوان یک شهر نیمه کویری در نظر بگیریم که خانه ها شبیه چهار ایوانی بوده، یک حیاط مرکزی داشته و پنجره ها اٌروسی بوده اند، امروز دیگر هیچ خبری از آن نیست. ما دیگر المانی از خانه های سنتی در شهر ها نمیبینیم.
تاج الدین در پایان تاکید کرد: ما باید مردم را به بافت های تاریخی و ابنیه های تاریخی علاقه مند کنیم و علاوه بر آن نوع بافت ایرانی را به آنها آموزش بدهیم. نیاز است در سطح شهری نیز مدیران یکسری سیاستگذاری ها برای شهر ها و روستاهای ما انجام دهند تا وضعیت ساخت و ساز های ما اینگونه نباشد. حداقل ما باید در نما، المان های خود را حفظ کنیم و نگذاریم که خانه های قدیمی به اسم نوسازی تخریب شوند. مردم نیز اگر علاقه مند هستند برای ابنیه های تاریخی به مسئولان نامه بزنند و نگذارند که مسئولان هر اقدامی را انجام دهند.
آمد خبر
معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است
وی ادامه داد: آنچیزی که امروز در معماری ما باید به آن پرداخته شود این است که چرا معماری ما در همه شهرهای به یک سبک درآمده است و از معماری سنتی فاصله گرفته است؟ معماری ایرانی در سطح شهری و تک بنایی فراموش شده است.
معماری ایرانی چیست؟
تاج الدین در پاسخ به این سوال که معماری اصیل ایرانی چیست مطرح کرد: هر شهر یا روستای ما معماری متفاوتی دارد. در شهرهای کویری و مرکزی ما خانه هایی داریم که نمایه ساده ای داشته و دارای جرز های پهن هستند، علاوه بر آن نیز یک ساختار طاقی شکل دارند که این سبک از معماری از گرما و برودت هوا جلوگیری میکند.
وی ادامه داد: در معماری شهرهای کویری ما خانه ها بیشتر به صورت چهار ایوانی هستند که هر قسمت آن اگر طاق و گنبدی باشد یک فصل از سال میتوان در آن زندگی کرد. این در حالی است که در معماری شمال کشور ما برای خانه ها یک کرسی چینی ایجاد میکنند تا از کف زمین تا ورودی یک اختلاف ارتفاع وجود داشته باشد. در این سبک از معماری برای جلوگیری از رطوبت به منزل زیر سازه از چوب استفاده میکنند که خاصیت ضد زلزله بودن نیز دارد. سقف ها نیز به صورت شیروانی است که مواد خاص خود را داشته است که باعث میشده از رطوبت جلوگیری کند.
این معمار در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی رخ داده است که معماری ما به اینجا رسیده است تشریح کرد: اواخر دوره قاجار بعد از اینکه مردم ما از اروپا به ایران آمدند به دلیل علاقه خاصی که به معماری غربی پیدا کرده بودند آن را به ایران آوردند که در نهایت این علاقه در دوران پهلوی اوج گرفت و بدون اینکه معماری اصیل و سنتی ایران را ببینند با این تفکر که سازه های بتنی قوی هستند و بافت های خشت و گلی در برابر زلزله خطرناک هستند، باعث شدند تا شهرسازی ما به این نقطه برسد.
شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده است
او اضافه کرد: این جریان هم اکنون به جایی رسیده است که شهرها و روستاهای ما که هارمونی بصری داشتند و سطح افق برای ما مهم بوده است را نادیده گرفته ایم تا یک خانه مدرن داشته باشیم. دیگر خبری از آرامشی که در معماری وجود داشت، نیست و معماری مدرن و پسا مدرن شدت گرفته است. همین عامل باعث شده است تا در خیابان های شهر شاهد یک ساختمان شیشه ای، یک ساختمان سنگ سیاه، یک ساختمان اجر و… باشیم که همین عامل باعث شده است که شهرهای ما دچار یک نوع آشفتگی بصری شده باشد.
دیگر المانی از خانه های سنتی در شهرها نیست
این مرمت کار و احیاگر بناهای تاریخی اذعان کرد: اگر معماری اصفهان را به عنوان یک شهر نیمه کویری در نظر بگیریم که خانه ها شبیه چهار ایوانی بوده، یک حیاط مرکزی داشته و پنجره ها اٌروسی بوده اند، امروز دیگر هیچ خبری از آن نیست. ما دیگر المانی از خانه های سنتی در شهر ها نمیبینیم.
تاج الدین در پایان تاکید کرد: ما باید مردم را به بافت های تاریخی و ابنیه های تاریخی علاقه مند کنیم و علاوه بر آن نوع بافت ایرانی را به آنها آموزش بدهیم. نیاز است در سطح شهری نیز مدیران یکسری سیاستگذاری ها برای شهر ها و روستاهای ما انجام دهند تا وضعیت ساخت و ساز های ما اینگونه نباشد. حداقل ما باید در نما، المان های خود را حفظ کنیم و نگذاریم که خانه های قدیمی به اسم نوسازی تخریب شوند. مردم نیز اگر علاقه مند هستند برای ابنیه های تاریخی به مسئولان نامه بزنند و نگذارند که مسئولان هر اقدامی را انجام دهند.
آمد خبر
تازهترین اخبار ساختمان
خلاقیت و نوآوری در طراحی غرفه نمایشگاه ساختمان | فرارنگ
چرا خانه دار شدن در ایران سخت شده است؟
رونمایی از اولین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس
بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می شود
شروع آماده سازی 450 هکتار زمین در بوشهر
طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
هوشمندسازی ساختمان چقدر هزینه دارد؟
انتخاب بهترین منطقه برای دفتر کار در تهران
ساخت مسکن کارگران باید جدی گرفته شود
خرید میز اداری با کیفیت و مقرون به صرفه از اداری نت
830 واحد مسکن ملی در سهند آماده بهره برداری شد
پرداخت وام ودیعه مسکن به بیش از 438 هزار متقاضی
مراقب آگهی خانه های ارزان در فضای مجازی باشید
خرید تایل بتن اکسپوز با بهترین کیفیت از هال هرم
بهترین خریدار ضایعات آهن را چگونه پیدا کنیم؟
پربازدیدترین اخبار
ساخت مسکن کارگران باید جدی گرفته شود
انتخاب بهترین منطقه برای دفتر کار در تهران
هوشمندسازی ساختمان چقدر هزینه دارد؟
طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
شروع آماده سازی 450 هکتار زمین در بوشهر
مستاجران باید آماده رویارویی با روزهای سخت باشند
بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می شود
بررسی تحولات بازار مسکن به روایت مرکز آمار در فروردین ماه
رونمایی از اولین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس
چرا خانه دار شدن در ایران سخت شده است؟
خلاقیت و نوآوری در طراحی غرفه نمایشگاه ساختمان | فرارنگ
ساخت مسکن ملی با یک مدل جدید استارت خورد
بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق های سیاه
اراضی ساخت مسکن از سوی وزارت نفت اعلام شد
کابینت مدرن چیست؟