تأثیر مثبت وام جدید بر بازار مسکن

تأثیر مثبت وام جدید بر بازار مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۰ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۷

آغاز اعطای تسهیلات جدید مسکن از امروز و حذف محدودیت های فرابورس در خرید و فروش اوراق، موجب شد اکثر نمادهای معاملاتی این برگه ها امروز از رشد ۴ تا ۵ درصدی قیمت برخوردار شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، اگرچه شنبه هفته جاری علی رغم ابلاغ وام جدید مسکن تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان به شعب بانک‌های عامل، قیمت اوراق تسهیلات مسکن همزمان با افت شدید بورس، روند نزولی گرفته و تا ۳۴ هزار تومان در تعدادی از نمادهای معاملاتی سقوط کرد، اما امروز و همزمان با شروع اعطای تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن، نرخ این اوراق بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و تابلوی این ابزار نوین بازار سرمایه را یکسره سبزپوش کرد.

در تعداد محدودی از نمادها، قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بالاترین قیمت تا ۴۴ هزار تومان هم رشد کرد اما میانگین قیمت اوراق در بازه ۴۲ هزار تومان باقی ماند.

به عنوان مثال اوراق تسهیلات مسکن صادره در آبان ۹۸ (تسه ۹۸۰۸) با قیمت ۴۴ هزار و ۳۳۱ تومان و اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۸ (تسه ۹۸۰۲) ۴۳ هزار و ۸۵۲ تومان، اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۸ (تسه ۹۸۰۹) ۴۴ هزار و ۵۲۵ تومان و اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیر ماه (تسه ۹۸۰۴) ۴۳ هزار و ۹۳۴ تومان امروز معامله شدند.

ارزان‌ترین نمادهای معاملاتی امروز نیز به تسه ۹۷۰۵ (اوراق تسهیلات صادره در مرداد ۹۷) با قیمت ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، تسه ۹۷۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۷) با ۳۸ هزار و ۸۷۷ تومان و تسه های ۹۷۱۱ و ۹۷۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن و اسفند سال گذشته) با ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان تعلق داشت.

سایر نمادهای معاملاتی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نیز در معاملات امروز فرابورس در بازه ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان خرید و فروش شدند. به گونه‌ای که تقریباً همه نمادهای معاملاتی تسه ۴ تا ۵ درصد رشد قیمت داشتند که می‌تواند هم متأثر از رشد بیش از ۵ درصدی قیمت‌ها در معاملات امروز بازار سرمایه و هم متأثر از آغاز فرآیند اعطای تسهیلات جدید مسکن در بانک‌های مسکن و ملی با سقف‌های جدید باشد.

ضمن اینکه حذف محدودیت تعداد برگه‌های تسهیلات مسکن از سوی فرابورس نیز در این افزایش استقبال بی اثر نیست. به عنوان مثال امروز ۴۱ هزار برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۸ (تسه ۹۸۰۹) و ۶۳ هزار برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۷ (تسه ۹۷۰۳) داد و ستد شد.

گفتنی است نهاد ناظر بازار نیز از امروز سقف خرید تعداد برگه‌های تسهیلات مسکن را از ۱۶۰ برگه در هر جلسه معاملاتی تا سقف تعداد برگه‌های لازم برای تسهیلات جدید مسکن ارتقا داد. آغاز اعطای این تسهیلات جدید قرار بود از روز شنبه اتفاق بیفتد که به دلیل ناهماهنگی نهاد ناظر بازار (فرابورس) با بانک مسکن، فرابورس محدودیت خرید اوراق تسهیلات را همچنان ۱۶۰ برگه اعلام کرد که درنتیجه بانک مسکن طی نامه‌ای از فرابورس درخواست حذف این محدودیت را داشت که اعمال این درخواست، از امروز متقاضیان می‌توانند تا سقف وام مسکن، در یک جلسه معاملاتی، تعداد اوراق مورد نیاز را خریداری کنند.

در حال حاضر تعداد برگه‌های لازم برای دریافت سقف وام ترکیبی مسکن در تهران شامل وام ۲۰۰ میلیون تومانی خرید و وام ۴۰ میلیون تومانی جعاله، ۴۸۰ برگه و برای وام ترکیبی فردی مسکن (۱۴۰ میلیون تومان) ۲۸۰ برگه است که با محدودیت‌های قبلی، زوجین باید طی سه جلسه معاملاتی اقدام به خرید اوراق می‌کردند.

مهر

برچسب ها:

تسهیلات ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman