کاهش تولید فولاد با صادرات مواد اولیه

کاهش تولید فولاد با صادرات مواد اولیه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۴ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۴

یک تولیدکننده فولاد با تشریح برخی مشکلات تولیدکنندگان برای تأمین مواد اولیه از داخل، گفت: تمایل و یا اجبار برخی تولیدکنندگان مواد اولیه به صادرات محصولاتشان، صنایع نیازمند را با کمبود مواد روبرو کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا بهبهانی با اشاره به مشکلات موجود در تأمین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولاد، اظهار داشت: یکی از واحدهایی که در حال حاضر برای تأمین مواد اولیه خود با مشکل روبرو است، فولاد کاویان است که در سال 70 افتتاح شده و ظرفیت اسمی آن یک میلیون و 150 هزار تن در سال است.

وی ادامه داد: این کارخانه قادر به تولید انواع مختلف ورق فولادی از جمله ورق صنعتی است که بخشی از این ورق‌ها در ساخت اسکلت‌های فلزی بدنه پل‌ها و همچنین بدنه ماشین‌آلات مصرف می‌شوند.

بهبهانی با بیان اینکه امکان تولید ورق‌ با ضخامت 8 تا 50 میلی‌متر در کارخانه فولاد کاویان وجود دارد، افزود: طراحی این کارخانه بر اساس تأمین مواد اولیه از فولاد خوزستان صورت گرفته است. در آن زمان، تنها شرکت تولیدکننده اسلب در ایران، فولاد خوزستان بود که فولاد کاویان دسترسی جاده‌ای و ریلی مناسبی به این کارخانه دارد.

این تولیدکننده فولاد با بیان اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز فولاد کاویان از طریق فولاد هرمزگان و فولاد مبارکه اصفهان و بخشی نیز از طریق واردات تأمین می‌شده است، گفت: در حال حاضر امکان خرید از خارج را نداریم و در عین حال، بخش زیادی از تولیدات فولاد مبارکه نیز توسط همین شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ضمن اگر مواد اولیه مورد نیازمان را از فولاد مبارکه و یا فولاد هرمزگان خریداری کنیم باید آن را برش دهیم تا به ابعاد قابل استفاده برای ما تبدیل شود که این اتفاق باعث هدررفت بخشی از مواد می‌شود.

به گفته وی، در سال جاری امکان تولید 440 هزار تن ورق در فولاد کاویان فراهم است اما به دلیل کمبود مواد اولیه، فقط حدود 50 درصد آن محقق شده است.

بهبهانی با بیان اینکه فولاد خوزستان ماهانه حدود 100 هزار تن اسلب تولید می‌کند، گفت: فولاد کاویان، نورد و لوله اهواز و فولاد اکسین ماهانه بیش از 100 هزار تن اسلب نیاز دارند که البته توقع ما این نیست که همه این رقم از طریق فولاد خوزستان تأمین شود.

وی با بیان اینکه فولاد خوزستان ماهانه 60 تا 70 هزار تن اسلب صادر می‌کند، گفت: تولیدکننده‌های داخلی ابتدا باید نیاز بازار داخل را تأمین کنند اما تمایل آنها به صادرات باعث شده تا علاوه بر مشکل تأمین مواد اولیه، با عدم کاهش قیمت اسلب داخلی نیز روبرو باشیم.

به گفته وی، صادرات اسلب باید محدود شود و یا منوط به اعلام رضایت مصرف‌کنندگان داخلی باشد.

این تولیدکننده فولاد با بیان اینکه در حال حاضر صنایع نورد با 20 تا 25 درصد ظرفیت خود فعال هستند، گفت: در مورد تأمین مواد اولیه با وزارت صنعت و بخش‌های مختلف مذاکره و نامه‌نگاری کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود 20 تا 25 درصد نیازمان را از طریق فولاد خوزستان تأمین می‌کردیم،‌گفت: امسال این رقم به 15 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه دستورالعملی برای جلوگیری از خام‌فروشی در این بخش وجود ندارد،‌گفت: حتی در برخی موارد تولیدکنندگان مواد اولیه مجبور به صادرات نیز هستند تا ارز تأمین کنند.

فارس

برچسب ها:

فولاد ،تولید ،واردات ،صادرات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman