آشنایی با نجوه اجرای رابیتس کاری

آشنایی با نجوه اجرای رابیتس کاری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۰ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

رابیتس‌ نوعی سقف کاذب است که با کمک تورهای فلزی مشبک از جنس گالوانیزه و با زیرسازی‌ای شامل نبشی و میلگردی (که با جوش به هم اتصال دارند) ساخته می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، سازه‌ای که از اجرای رابیتس‌کاری حاصل می‌شود، معمولاً از میلگرد و نبشی و رویه‌ی آن از تورهای گالوانیزه و گچ است. در گذشته از مصاح متفاوتی از جمله نی در ساخت ساهزه‌ها استفاده می‌شد اما با گذشت زمان این مصالح جای خود را به فولاد دادند. سازه‌های تزئینی نیز از این قائده مستثنی نبودند و رابیتس جای خود را در ساخت اینگونه سازه‌ها باز کرد. در این مقاله سعی داریم مراحل اجرای رابیتس کاری را به طور کامل توضیح دهیم و عوامل تأثیرگذار بر قیمت رابیتس کاری را مشخص کنیم.

کاربردهای رابیتس

رابیتس در سقف‌های کاذب، گچ‌کاری و گچ‌بری، پوشاندن تیرآهن و بتن سیمانی، دکوراسیون و نمای آشپزخانه‌های اپن و همین‌طور ساخت حجم‌هایی برای نورمخفی دور سالن استفاده می‌شود. سقف کاذب رابیتس بهترین و پرکاربردترین نوع سقف کاذب است. در این سقف از میلگرد و نبشی و رویه آن متشکل از تورهای گالوانیزه و گچ استفاده شده است. سقف کاذب رابیتس مزایای فراوانی دارد که می‌توان به سریع اجرا شدن، در دسترس بودن مصالح، طرح‌پذیری بالا و نیروی متخصص فراوان اشاره کرد.

مراحل رابیتس‌کاری

اجرای سقف رابیتس در سه مرحله انجام می‌شود:

مرحله‌ی اول: نصب میلگردهای آویز

بار اصلی سقف کاذب بر عهده میلگردهاست. بنابراین اولین مرحله نصب میلگردهاست. دو حالت وجود دارد یا میلگردها از قبل درون سقف اصلی کار گذاشته شده اند و یا اینکه زمان رابیتس بندی به سقف جوش داده می‌شوند.

اگر میلگردها از قبل درون سقف وجود داشته باشد، هنگام اجرای رابیتس، قسمتی از میلگردها از سقف بیرون می‌زند و رابیتس روی آن‌ها سوار شود.

مرحله‌ی دوم: نصب توری رابیتس

در این مرحله توری رابیتس روی میلگردها قرار می‌گیرد و محکم می‌شوند. برای محکم کردن توری می‌توان از روش جوش دادن استفاده کرد ولی بهتر است از سیم‌های گالوانیزه که معروف به سیم رابیتس‌بندی هستند، استفاده کرد. سیم رابیتس‌بندی کمک می‌کند تا توری فولادی به زیرسازی انجام شده در مرحله اول متصل شود … موقع خرید رابیتس، نوع ورقه فولادی را با توجه به فاصله میلگردها از هم انتخاب می‌کنند. قیمت رابیتس و کاربرد آن بر اساس وزن، تعداد ستون‌ها و تعداد چشمه‌های بین ستون‌ها متفاوت هستند.

مرحله‌ی سوم: گچ‌کاری رابیتس

بعد از نصب رابیتس نوبت به گچ‌کاری می‌رسد. اول توری فلزی را باید با گچ سفید پر کرد تا جایی که توری دیگر دیده نشود. سپس با ملاتی که شامل سیمان، پودر و خاک سنگ است پوشیده شده و در آخرین مرحله ملات سیمان مثل لایه‌ای روی آن قرار می‌گیرد و روکش با دقت ایجاد می‌شود تا سطح یکدست باشد. دمای مناسب گچ‌کاری بالای پنج درجه سانتی‌گراد است.

تأثیر قیمت رابیتس‌کاری در بودجه کلی پروژه

قیمت رابیتس به عوامل متعددی بستگی دارد. با توجه به مصالحی که استفاده شده مثل میلگرد، نبشی و گچ و همین‌طور هزینه‌های جوشکاری، گچ‌کشی و طراحی قیمت هر متر رابیتس بندی متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر قیمت پایه مواد اولیه با توجه به برند و کیفیت آنها فرق دارد. یکی از راه‌های ساده برای محاسبه میزان مصرف رابیتس بر اساس ابعاد رابیتس و مساحت فضاست.

تفاوت رابیتس و کناف

درک تفاوت‌های رابیتس و کناف در کنار شباهت‌هایشان می‌تواند در انتخاب این دو محصول کمک زیادی کند.

در ادامه تفاوت‌های این دو محصول را بیان می‌کنیم:

زمان اجرا

مراحل رابیتس کاری به طور خلاصه در سه مرحله‌ی مجزا انجام می‌شود:

۱. جوشکاری

۲. بستن صفحات رابیتس

۳. گچ‌کاری

زمان اجرای کار با استفاده از رابیتس‌کاری بیشتر از زمان اجرای همان کار با کناف است.

تفاوت قیمت رابیتس کاری و کناف

هزینه‌های کناف و رابیتس‌کاری، خیلی به هم نزدیک است اما در رابیتس‌کاری جوشکاری، برق‌کاری، حمل‌ونقل مصالح ساختمانی و… هر کدامشان زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. در حالی‌که در کناف این همه زمان صرف انجام این کارها نمی‌شود. به عبارت دیگر در رابیتس‌کاری زمان زیادی هزینه می‌شود.

وزن بار مرده

از نظر وزن، کناف به مراتب سبک‌تر از رابیتس است. برای درک سبکی این موضوع کافی‌ست این را در نظر بگیریم که هر متر مربع اجرای طرح با کناف ۱۱ کیلو گرم است، در حالی که وزن هر مترمربع رابیتس با گچ‌کاری ۴۵ کیلوگرم می‌باشد.

ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات

ساختمان‌ها به مرور فرسوده می‌شوند و نیاز به تعمیرات خواه ناخواه احساس می‌شود. ممکن است لوله‌های ساختمانی از محل عبور کرده باشند و نیاز باشد که آن محل را تعمیر کنیم. در رابیتس‌کاری این کار به آسانی قابل انجام نیست و باید آن محل را تخریب کرد ولی در کناف با آسانی بیشتری قابل باز و بسته کردن، تعمیر و دسترسی است.

مقاومت

رابیتس در برابر زلزله بسیار مقاوم است ولی به علت سنگینی وزن سازه در وقوع زلزله خودش باعث افزایش فشار و خطرهای شدیدتری می‌شود. ولی در کناف علاوه بر مقاوم بودن در برابر زلزله بار مرده‌ای ندارد و خیلی سبک است.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman