دردسر جدید صاحبخانه‌های تهرانی؛

مستاجر در تهران کمیاب خواهد شد

مستاجر در تهران کمیاب خواهد شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۱

جولان سفته بازان و سوداگران مسکن در مناطق یک تا ۵ تهران برای خرید خانه و بعد خالی نگه داشتن این خانه‌ها، معدل قیمت مسکن و به تبع آن اجاره‌بها را افزایش داد و به عاملی برای خالی شدن شهر تهران از مستاجران در آینده‌ای نزدیک و یا حتی فصل اجاره بهای پیش رو تبدیل خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، پیش‌بینی می‌شود با افزایش حضور سوداگران مسکن در منطقه یک پایتخت که منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود معدل نهایی قیمت مسکن در مناطقه ۲۲ گانه تهران بالا رفته و بازار اجاره بها را از دسترس مستاجران خالی کند؛ موضوعی که می‌تواند تهدیدی برای صاحبخانه‌های پایتخت برای اجاره خانه‌های خود در فصل آینده جابجایی باشد.

معاملات مسکن در برخی مناطق پایتخت به خصوص منطقه یک تهران توسط گروه خاصی از دلالان و با هدف تبدیل دارایی‌ها از ریال به مسکن انجام می‌شود و از آنجایی که درآمد خانوار متناسب با شرایط اقتصاد کشور افزایش نیافته است، اجاره خانه‌ها را از توان مستاجران خارج می‌کند.

سوداگران و سفته بازان بازار مسکن بعد از هر شوک قیمتی در بازارهای طلا، ارز و ... به سراغ خرید مسکن می‌روند تا به زعم خود از تورم جانمانده باشند و سرمایه خود را چند برابر کرده باشند؛ اتفاقی که در آخرین ماه پاییز امسال در منطقه یک تهران رخ داد و قیمت خانه در این منطقه را در هر متر مربع تا ۵ میلیون تومان افزایش داد.

دلالانی که معمولا این خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند تا در دوره رونق به فروش برسانند هم از سهم خانه‌های اجاره‌ای پایتخت می‌کاهند و هم شرایط اجاره مسکن را برای صاحبخانه‌های واقعی سخت تر می‌کنند. چرا که افزایش خانه‌های خالی به معنای کاهش عرضه در برابر تقاضا و رشد بیشتر قیمت‌های اجاره در پایتخت است.

همین حالا گفته می‌شود که از تابستان سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰ درصد از مستاجران تهرانی عطای مستاجری در پایتحت را به لقایش بخشیده‌اند و وقتی از پس هزینه‌های رهن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی خانه آن هم در متراژهای ۷۰ تا ۸۵ متری برنیامند خرید آپارتمان در شهرهای جدید اطراف تهران مثل پرند و هشتگرد را با قیمت‌های ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیونی ترجیح دادند.

اکنون قیمت رهن یک آپارتمان نوساز ۸۵ متری در منطقه دریان نو در ستارخان در دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۳۷۰ میلیون تومانی تعیین می‌شود و در منطقه یک تهران در محله محمودیه رهن کامل یک واحد مسکونی با همین متراژ بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان تعیین می‌شود و این قیمت‌ها بسته به شرایط برج‌ها و واحدهای مسکونی ممکن است کمتر و یا بیشتر هم باشد.

به طور کلی هر چه از مناطق پایین شهر تهران به مناطق بالاتر می‌رویم با تعداد کمتری از تقاضا برای رهن و اجاره خانه مواجه هستیم و براساس آمار اتحادیه ملاک از تعداد فایل‌های اجاره رفته در تابستان امسال در مناطق یک تا پنج پایتخت تهران متوجه می‌شویم که با کاهش تعداد معاملات اجاره در نیمه نخست امسال مواجه هستیم.

گفته می‌شود حجم قابل توجهی از واحدهای خالی در مناطق یک تا پنج پایتخت است و سهم قابل توجهی از واحدهای کلیدنخورده در آگهی‌های ملکی مربوط به این ۵ منطقه می‌شود که به فروش می‌رود اما اجاره داده نمی‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بعد از انتشار گزارش دفتر اقتصاد و برنامه ریزی مسکن این وزارتخانه که از رشد قیمتی ۵ میلیونی در منطقه یک پایتخت خبر می‌داد این وضعیت را متاثر از شرایط کلی اقتصاد کشور دانست که باعث هجوم مقطعی از سوی سفته‌بازان به بازار مسکن منطقه یک شده است. البته افزایش قیمت‌ها در سایر مناطق تهران در هر متر مربع یک میلیون تومان بود که منطقه چهار ۸.۸ درصد، منطقه پنج ۷.۴ درصد، منطقه هفت ۶.۶ درصد، منطقه ۱۴ ۵.۱ درصد و منطقه ۱۵ معادل ۷.۹ درصد نسبت به آبان ماه افزایش قیمت داشت.

گفته می‌شود ۴۲ درصد تهرانی مستاجر هستند که ۵ دهک جامعه را شامل می‌شوند و اگر رفتار سوداگران در مناطق پرسود پایتخت برای خرید و خالی نگه داشتن خانه ادامه پیدا کند، با افزایش معدل قیمت مسکن در سایر مناطق پایتخت فشار بر مستاجران برای انتخاب خانه‌ای با بودجه افزایش نیافته آنها سخت تر هم خواهد شد و تهران در فصل آتی جابجایی (خرداد تا شهریور ۹۹) با تقاضای کمتری برای اجاره خانه روبرو خواهد شد.

ایرنا

برچسب ها:

قیمت ،مسکن ،اجاره ،آپارتمان ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman