دیوار سبز چیست؟

دیوار سبز چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۵۰ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۰

گرین وال یا دیوار سبز یکی از زیباترین و زنده ترین طرح هایی است که برای زیباسازی نمای ساختمان اجرا می شود. همانطور که از نامش پیداست، این دیوار پوششی سبز رنگ از گیاهان است که جلوه ای سرزنده به ساختمان و نمای آن می بخشد.
به گزارش اخبار ساختمان، مسلماً دیواری که با گیاهان سبز پوشیده شده در مقایسه با دیواری که از مصالح سرد و خشن ساخته شده، حسی از حیات و زندگی را به شما منتقل می کند. در هر منطقه جغرافیایی با توجه به شرایط آب و هوایی و گیاهان مخصوص آن منطقه می توان منظره ای زیبا و زنده در طول سال به معرض نمایش گذاشت.

همانطور که می دانید گیاهان نقش بسزایی در پاکسازی هوا ایفا می کنند، از این رو طراحی و اجرای دیوار سبز یکی از بهترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در شهرها می باشد. علاوه بر آن گل ها و گیاهان بر روحیه افراد نیز تاثیرگذار هستند و حسی از آرامش و رهایی از دغدغه های روزمره به آن ها منتقل می کنند. گرین وال راحت ترین و در عین حال بهترین گزینه برای نمای ساختمان محسوب می شود و همواره طرفداران بیشماری به خود جذب نموده است. گرین وال در انواع گرین وال مصنوعی و طبیعی وجود دارند.

به منظور اجرای دیوار سبز بر روی نمای ساختمان باید از گیاهانی استفاده نمود که بتوان آن ها را به صورت عمودی بر روی دیوار ساختمان نصب کرد. دیوار سبز علاوه بر اینکه یک طرح فوق العاده جذاب برای نمای ساختمان به شمار می آید، نقش مهمی در خنک شدن هوا و افزایش کیفیت آن به عهده دارد.

اصولاً درختچه های کوچک برای ایجاد گرین وال مناسب هستند و تامین نور یکی از فاکتورهای بسیار ضروری برای پرورش آنهاست. گیاهانی که در زمین کاشته می شوند از مواد مغذی خاک تغذیه می کنند اما آب و مواد مورد نیاز برای رشد گیاهانی که به صورت عمودی روی دیوار نصب می شوند از دیوار تامین می گردد. سیستم آبیاری گرین وال در داخل دیوار تعبیه شده و آب مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می کند.

برای ایجاد گرین وال می توان گونه های مختلفی از گیاهان را انتخاب نمود و با کنار هم قرار دادن آن ها بافت و رنگ را به گونه ای بسیار جذاب و متنوع به نمایش گذاشت. اگر بخواهیم ویژگی های دیوار سبز را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره نمائیم. با ما همراه باشید.

تصفیه هوا

گیاهان مونوکسید کربن جذب می کنند و اکسیژن پس می دهند، از این رو حضور آن ها در ساختمان به میزان قابل توجه می تواند هوا را تصفیه نموده و آلودگی هایی که منجر به بیماری تنفسی می شوند را از بین ببرند. در واقع می توان گفت دیوار سبز نقش یک فیلتر را بازی کرده و هوایی پاک و سالم برای نفس کشیدن به ارمغان می آورد.

ایجاد آرامش

نقش گیاهان را در ایجاد آرامش ذهنی و رفع استرس های روزانه نمی توان نادیده گرفت. رنگ سبز نماد زندگی و آرامش است و حسی آرام به افراد منتقل می کند. به همین دلیل است که افراد با نگاه کردن به گل و گیاه سرزنده شده و روحیه می گیرند. بنابراین از دیگر ویژگی های بارز دیوار سبز می توان به ایجاد حس آرامش اشاره نمود. مسلماً زندگی در شهری که در آن گل و گیاه به چشم میخورد بسیار دلنشین تر و بهتر از زندگی در شهری شلوغ با هوایی آلوده و زندگی ماشینی خواهد بود.

کاهش دمای هوا

یکی از دلایل بالا رفتن دمای هوا افزایش میزان مونوکسید کربن در هواست. گیاهان با جذب این گاز آلاینده تاثیر شگرفی بر کاهش آلودگی و گازهای گلخانه ای می گذارند و میزان گرمای هوا را به میزان قابل توجه کاهش می دهند.

عایق صوتی

دیوار سبز می تواند سر و صدا را به خود جذب کند و از انتقال آن به ساختمان جلوگیری نماید، از این رو جلوگیری از انعکاس صوت از جمله ویژگی های بارز گرین وال یا همان دیوار سبز است که آن را به یک عایق صوتی مناسب برای ساختمان تبدیل نموده است.

محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف

دیوار پوشیده از گیاه، ساختمان را در برابر عواملی مانند بارندگی، باد، نور خورشید و … محافظت می کند. بنابراین می توان دیوار سبز را عاملی برای محافظت از ساختمان به شمار آورد.

انتخاب گیاهان مخصوص دیوار سبز

گیاهانی که برای ایجاد چنین دیواری انتخاب می شوند باید با شرایط اقلیمی آن منطقه سازگار باشند. فاکتورهایی نظیر میزان نور خورشید، رطوبت هوا، دمای محیط، کیفیت آب برای آبیاری، ارتفاع محل و … از جمله فاکتورهایی هستند که باید در انتخاب گیاهان مورد توجه قرار گیرند. اصولاً گیاهان بومی بهترین گزینه برای گرین وال هستند زیرا به راحتی خود را با تغییرات آب و هوایی وفق می دهند و مقاوم می باشند. گیاهان ناسازگار با محیط نیاز به مراقبت و نگهداری بالا دارند و مسلماً هزینه نگهداری آن ها از نظر اقتصادی بصرفه نیست. از جمله گل هایی که برای دیوار سبز مورد استفاده قرار می گیرند شامل پیچ امین الدوله، لیزوماکیا، پاپیتال، شیر خشت و ناز فرانسوی می باشند.

اهمیت گرین وال

گرین وال از جمله فناوری های مهم در صنعت نماسازی ساختمان است که در حال حاضر جایگاه ویژه ای در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. این دیوار یا به صورت سازه مستقل و یا قسمتی از دیوار است که پوشش آن گیاهی می باشد. این دیوارها از نظر اقتصادی، زیست محیطی و حتی روانشناسی نقشی موثر ایفا می کنند. دیوار سبز میزان آلودگی هوا را کاهش می دهد و به میزان قابل توجه کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ را بالا می برد. اگر به دنبال رهایی از استرس و آلودگی هستید دیوار سبز را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید.

هزینه اجرای دیوار سبز

قیمت دیوار سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله می توان به گیاهان به کار رفته در آن، سیستم زهکشی و آبیاری، نوع خاک، اندازه پنل و میزان پوشش گیاهی آن اشاره کرد. از این رو هزینه دیوار سبز با توجه به عوامل یاد شده می تواند متفاوت باشد. شما می توانید با مراجعه به لینک مربوطه با عنوان آموزش ساخت دیوار سبز، با نحوه اجرای دیوار سبز آشنایی پیدا کنید.

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman