مدیریت اطلاعات ساختمان چیست؟

مدیریت اطلاعات ساختمان چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۰

به فرآیند ایجاد و مدیریت اطلاعات در پروژه های ساختمانی، مدیریت اطلاعات ساختمان(BIM) گفته می شود. یکی از بازده های کلیدی این فرآیند، مدل سازی اطلاعات ساختمانی می باشد که شامل اطلاعات دیجیتالی در زوایای مختلف مرتبط با ساختمان سازی می باشد.
به گزارش اخبار ساختمان، مبنای مدل سازی اطلاعات ساختمانی بر پایه اطلاعات جمع آوری شده و به روز شده در مراحل بنیادی و اساسی پروژه است. تهیه اطلاعات دیجیتالی از ساختمان، امکان بهینه سازی فعالیت های مرتبط برای دست یابی به نتیجه ای کامل را فراهم می کند.

مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی، تحولی عظیم در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده است. به طور کلی می توان گفت مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی در فرآیند تیمی شکل گرفته و افراد باید بر اساس استاندارد و در ارتباطی منسجم با یکدیگر به فعالیت می پردازند. ارزش این فرآیند در تلاش گروهی افراد در طول عملیات نهفته است.
مزایای استفاده از مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدیریت اطلاعات ساختمان، اطلاعات جامع در مورد هر یک از قسمت های مرتبط با پروژه را در کنار یکدیگر جمع آوری می کند. همین امر دسترسی به اطلاعات را آسان می کند. برای مثال استفاده از این اطلاعات می تواند در گردآوری جنبه های متفاوت از یک طراحی کارآمد و مفید کمک کند. در این صورت ریسک هرگونه اشتباه و اختلاف کاهش پیدا کرده و هرگونه هزینه اضافی به حداقل می رسد.

از داده های مدیریت اطلاعات ساختمان می توان برای نشان دادن چرخه عمر یک ساختمان، استفاده کرد که این چرخه، شروع طراحی یک ساختمان تا تخریب و استفاده مجدد از مصالح به کار رفته در آن را شامل می شود. فضا، سیستم ها، محصولات و توالی ها را می توان در مقیاس نسبی با یکدیگر و در مقایسه با کل فرآیند پروژه نشان داد. از دیگر مزایای استفاده از اطلاعات مدیریت و مدل سازی ساختمان می توان به جلوگیری از بروز هرگونه خطا در مراحل مختلف توسعه و ساخت و ساز اشاره کرد.

هدف استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان

استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان در برگیرنده اهداف مختلفی می باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

* یکی از اهداف استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان، جمع آوری محتوای اطلاعاتی در زمینه تعریف یک محصول می باشد. استفاده از این داده ها می تواند اطلاعات مفیدی در مورد ویژگی های کلی مصالح، مانند عملکرد حرارتی آن ها در اختیار افراد قرار دهد.

* اطلاعات به دست آمده از این فرایند می تواند در نمایش هندسی و مشخصات فیزیکی ساختمان کمک کند. استفاده از این اطلاعات می تواند در مجسم سازی داده ها کمک کرده و نمایی قابل تشخیص از آن ها را فراهم کند.

* اطلاعات مدیریت و مدل سازی ساختمان می تواند در دستیابی اطلاعاتی در زمینه داده های عملکردی، مانند شناسایی مناطق برای انجام عملیات ویژه و یا استفاده از متریال خاص با حفظ ویژگی های آن ها کمک کند.

معرفی مراحل مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان

همان گونه که در بالا اشاره شد، مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان، از ایجاد داده های هوشمند که می توان از آن ها در طول چرخه عمر یک ساختمان یا پروژه های زیر ساختی استفاده کرد، پشتیبانی می کند. به طورکلی مدیریت اطلاعات ساختمان در بر گیرنده چهار مرحله نقشه و برنامه ریزی، طراحی، ساخت و بهره برداری می باشد.

نقشه و برنامه ریزی

در این مرحله، برنامه ریزی های پروژه با استفاده از جمع آوری تصویر واقعی و داده های جهان واقعی، شکل گرفته و از آن ها برای تولید مدل های زمینه ای از سازه های موجود و محیط طبیعی استفاده می شود.

طراحی

در طول فرآیند این مرحله طراحی مفهومی، تجزیه و تحلیل و بررسی جزئیات و مستندات انجام می شود. هم چنین در طول فرآیند طراحی با استفاده از مدیریت اطلاعات ساختمان در جهت آگاهی از برنامه ریزی و تدارکات، عملیات پیش ساخت آغاز می شود.

ساخت

در طول این مرحله، عملیات ساخت با استفاده از اطلاعات مدیریت ساختمان آغاز می شود. تدارکات ساخت و ساز پروژه برای اطمینان از زمانبندی مطلوب و کارآمد با پیمانکارها به اشتراک گذاشته می شود.

بهره برداری

داده های مدیریت اطلاعات ساختمان، تا مرحله بهره برداری و نگهداری از دارایی ها ادامه پیدا می کند. استفاده از این اطلاعات در جهت بازسازی مقرون به صرفه و ساخت کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد.

چه آینده ای در انتظار فرآیند مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمانی است؟

آینده ای که در انتظار صنعت ساخت و ساز می باشد، روی آمدن به دیجیتالی شدن آن می باشد. مدیریت اطلاعات ساختمانی، تاثیر شگرفی بر آینده طراحی و مدیریت تسهیلات در بلند مدت خواهد گذاشت. بدون شک در آینده ای نه چندان دور فرآیند مدیریت و اطلاعات ساختمان به تمام صنایع وارد شده و باعث ایجاد تغییر در آن ها می شود.

امروزه نرم افزارها و سخت افزارهای زیادی در جهت بالا بردن قابلیت ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که با استفاده از آن ها می توان داده ها و اطلاعات خام زیادی را افزایش داد. اما آن چه که در آینده به واسطه مدیریت و مدل سازی اطلاعات ساختمان به دنیا عرضه خواهد شد، بسیار پر رنگ تر از نرم افزار و سخت افزارهای امروزی است.

استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان برای نجات و بازسازی کلیسای نتردام

کلیسای نتردام یکی از برترین و زیباترین نمادهای سمبلیک در پاریس در تاریخ دوشنبه، ۱۵ آوریل ۲۰۱۹، طعمه حریق شد. آتش، در کلیسای ۸۵۰ ساله بدون امکان مهار آن به سرعت به ساختارهای چوبی سرایت کرد. میراث و بناهای تاریخی که برای ساخت آن ها ۲۰۰ سال زمان صرف شده بود، تنها در چند دقیقه از بین رفت.

اگرچه بسیاری از اشیاء داخل کلیسا توسط ۴۰۰ آتشنشان از خطر آسیب و نابودی در امان ماندند، اما منار مخروطی شکل کلیسا که در سال ۱۸۶۰ ساخته شده بود، طعمه حریق شد و فرو ریخت. هم چنین آسیب های وسیع و جدی به سقف آن نیز وارد شد. در ساخت سقف این کلیسا از چوب و در سال ۱۱۶۰استفاده شده بود که آن را به یکی از قدیمی ترین سقف های جهان در سرتاسر جهان تبدیل کرده است.

اگرچه این اتفاق یکی از تاسف بار ترین اتفاقات مخصوصا برای افراد علاقمند به معماری و بناهای تاریخی می باشد، اما در این میان خبرهای امیدوار کننده ای نیز به چشم می خورد: کشور فرانسه وعده داده است که این کلیسا را بازسازی کند و با استفاده از تکنولوژی ساخت و ساز امروزی، بازسازی و بازگرداندن معماری باشکوه آن در آینده نزدیک امکان پذیر می باشد. به طور مشخص استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان و تکنولوژی اسکن های لیزری سه بعدی انجام عملیات بازسازی و ساخت کلیسای بزرگ را امکان پذیر می کند.

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman