وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

زمان تحویل مسکن ملی به متقاضیان مشخص شد

زمان تحویل مسکن ملی به متقاضیان مشخص شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۰

طرح اقدام ملی مسکن با گذشت ۶ سال از هجمه‌های گسترده به ساخت و ساز‌ها مسکن مهر و تو خالی ماندن شعار و یا طرح مسکن اجتماعی، پا به عرضه رفع نیاز مسکن کشور گذاشته است. طرحی که کارشناسان زیادی آن را به مسکن مهر شبیه می دانند.
به گزارش اخبار ساختمان، در این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های مختلف کشور در قالب مشارکتی، مسکن مهر و نوسازی بافت‌های فرسوده و ساخت مسکن جدید در شهر‌های جدید کشور اجرایی خواهد شد.

از آبان امسال ثبت نام متقاضیان برای طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان و ۵۳۸ شهر آغاز شد و متقاضیان در شهر‌های مختلف در صورت واجد بودن شرایط ثبت نام کردند. متقاضیانی که در طرح اقدام ملی مسکن می‌توانند ثبت نام کنند باید دارای حداقل ۵ شرط از جمله تاهل، سرپرست خانوار بودن، سابقه سکونت ۵ ساله در شهر مورد نظر پس از انقلاب، عدم دریافت تسهیلات یارانه‌ای ملکی و یا مسکنی از دولت و سبز بودن فرم (ج) باشند. توانایی تامین هزینه ساخت مسکن و توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی از مهم‌ترین شرایطی است که متقاضیان این طرح باید داشته باشند.

همچنین از ۳۰ آذر نیز ثبت نام طرح مسکن ملی برای پایتخت نشینان آغاز شد که در این طرح ۷۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید از جمله پرند، پردیس، هشتگرد، رباط کریم، فیروزکوه، دماوند و چند شهر دیگر عرضه شد. به گفته بسیاری از متقاضیان این طرح در همان دقایق اولیه ظرفیت ۲۰ هزار واحدی شهر جدید پردیس و ۲۶ هزار واحدی شهر پرند تکمیل شد در حالی که بسیاری از متقاضیان ثبت نام در این طرح مدعی هستند به هنگام ورود به این سامانه حتی در لحظات اولیه و بعد از آن نیز با خطا مواجه بودند.

به گفته بسیاری از ثبت نام کنندگان درگاه طرح اقدام ملی، اجازه ثبت نام را به دلیل قرمز بودن فرم (ج) داده نمی شد و همین موضوع برای بسیاری از متقاضیان مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرد؛ همچنین بسیاری دیگر از ثبت نام کنندگان اعلام کردند که سایت پس از گذراندن چند مرحله به طور ناخودآگاه دچار مشکل شده و ادامه دادن سایر مراحل ثبت نام تقریبا نا ممکن بود.

بالا بودن اقساط این طرح و حجم هنگفت آورده اولیه درخواستی از مهم‌ترین ایرادات و مشکلات این سایت عنوان شده است، بسیاری از متقاضیان قادر به پرداخت اقساط ماهیانه ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان نیستند. درگاه ثبت نام طرح اقدام ملی در ابتدا ۳۰ درصد از کل قیمت تمام شده را از متقاضی مطالبه می کند که همین امر موجب انصراف تعداد زیادی از متقاضیان این طرح شده است.

در همین رابطه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام می کند: افرادی که قصد خانه دار شدن دارند باید در سال‌های اول سختی بکشند همانطور که پدران و مادران ما در آن سال‌ها برای خانه دار شدن سختی کشیدند، در نتیجه اقساط ماهیانه ۲ میلیون تومان برای بسیاری از متقاضیان در سال‌های اول دشوار است، اما بعد از گذشت مدتی این میزان اقساط چندان بالا نخواهد بود.

طبق اعلام بسیاری از کارشناسان قیمت تمام شده یک واحد در طرح اقدام ملی مسکن بالای ۳۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ تفاوت چندانی با واحد‌های مسکونی در بسیاری از شهر‌ها و یا جنوب شهر تهران ندارد این در حالی است که در ابتدای کلید خوردن این طرح، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی اعلام کرده بودند که قیمت یک واحد مکسونی زیر ۳۰۰ میلیون تومان تمام خواهد شد اما البته در برخی از منابع اعلام شده بود که قیمت آورده اولیه در این طرح حدود ۱۵۰ میلیون تومان است، اما به گفته محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی آورده اولیه در طرح اقدام ملی مسکن حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت طرح اقدام ملی مسکن با قیمت‌های واقعی بازار مسکن تفاوتی ندارد

در همین رابطه فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه متاسفانه انبوه سازان در روند اجرای طرح اقدام ملی مسکن قرار نگرفته‌اند، گفت: باید از نظرات و تجارب ما به عنوان نماینده بخش خصوصی و سازندگان مسکن در این طرح استفاده می‌شد، اما از کانون انبوه سازان به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی در حوزه مسکن هیچ نظرخواهی صورت نگرفت.

دبیر کانون انبوه سازان کشور افزود: در فراخوانی که برای طرح اقدام ملی مسکن ارائه شد تنها مردم اعلام حضور کردند و با توجه به شرایطی که ما در اجرای این طرح ارائه کرده‌ایم به هیچ عنوان با شرایط ما موافقتی صورت نگرفت.

پورحاجت با بیان اینکه بسته شدن زیر ۳۰ دقیقه درگاه طرح اقدام ملی مسکن در زمان ثبت نام نشان دهنده تقاضای بالقوه در حوزه خرید مسکن است، گفت: با توجه به فراخوانی که وزارت راه و شهرسازی در ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن ارائه کرده است، باید یک چاره اندیشی اساسی برای تولید مسکن و برنامه ریزی دقیق تری جهت تامین نیاز‌های مسکنی مردم انجام شود.

افزود: متاسفانه شرایط بازار مسکن برای خریداران در این حوزه فراهم نشده و عرضه از تقاضای مسکن بسیار عقب مانده که این خود تهدید جدی برای بازار مسکن به شمار می‌رود.

او یادآور شد: شرایط و تسهیلاتی که در این حوزه در نظر گرفته شده متناسب با اقشار جامعه نیست و در بسیاری از مواقع شرایط برای متقاضیان بسیار سخت‌تر شده و این موضوع با نیاز واقعی جوامع فاصله زیادی دارد.

عقب ماندگی عرضه از تولید مسکن، تهدید جدی برای بازار مسکن

دبیر کانون انبوه سازان کشور گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد مسکن با شرایط اقتصاد خانوار‌ها هم خوانی ندارد و از سوی دیگر تسهیلات و تمهیداتی که برای دهک‌های هدف در نظر گرفته شده بسیار متفاوت‌تر از بودجه خانوار‌هاست بنابراین باید در این زمینه آسیب شناسی دقیق تری انجام شود.

پورحاجت با اشاره به اینکه قیمت تمام شده مسکن در طرح اقدام ملی تفاوت چندانی با قیمت مسکن در بازار ندارد، گفت: این واحد‌ها در مناطقی ساخته شده که قابل سکونت نیست و از سوی دیگر واحد‌هایی که در استان تهران با رقم‌های کذایی ساخته می‌شود تفاوت چندانی با قیمت‌های واقعی مسکن در کشور ندارد.

پوشش دهک‌های ۳ تا ۴ جامعه در طرح اقدام ملی مسکن کافی نیست

بهادری کارشناس مسکن با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن تنها بخش کوچکی از نیاز واقعی جامعه را پوشش می‌دهد، گفت: البته اجرایی کردن این طرح در چنین شرایطی می‌تواند برای بازار مسکن موثر باشد، اما به نظر می‌رسد که دولت باید طرح‌ها و اقدامات بزرگ تری را در حوزه مسکن انجام دهد.

کارشناس مسکن گفت: اقساط بالای یک میلیون تومان که برای تسهیلات این طرح در نظر گرفته شده از سوی اقشار ضعیف جامعه قابل پرداخت نیست و همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از اقشار ضعیف جامعه از ثبت نام در این طرح انصراف دهند.

بهادری گفت: طرح اقدام ملی مسکن تنها دهک‌های ۳ تا ۴ جامعه را پوشش می‌دهد که البته اجرای آن از اجرایی نکردن هیچ طرحی بسیار بهتر است.

کارشناس مسکن با اشاره به اینکه به اجرای طرح مسکن ملی خوشبین هستم، گفت: دولت باید تمرکز خود را بیشتر در بافت‌های فرسوده و بافت‌های قدیمی شهر افزایش دهد تا اقشار بیشتری از جامعه را در حوزه مسکن بتواند پوشش دهد.

عدم انطباق شرایط مندرج در طرح اقدام ملی مسکن با واقعیت عموم متقاضیان

او با اشاره به اینکه شرایطی که برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده با بسیاری از شرایط متقاضیان همخوانی ندارد، گفت: اقساط این طرح باید کاهش یابد تا متقاضیان و سازندگان مسکن هم بتوانند با انگیزه بیشتری وارد این طرح شوند.

او یادآور شد: امیدواریم دولت با تسهیل کردن شرایط طرح اقدام ملی مسکن بتواند متقاضیان بیشتری را برای اجرای هر چه بهتر این طرح جذب کند.

مرحله دوم طرح اقدام ملی تا پایان سال آغاز می‌شود

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های ۳ تا ۷ جامعه را پوشش می دهد، گفت: در تهران حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی را برای متقاضیان در نظر گرفته‌ایم که در مقایسه با شهر‌های دیگر بسیار بیشتر است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در فراخوان‌های این طرح، از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای این طرح استفاده کرده‌ایم، گفت: آورده اولیه‌ای که برای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته‌ایم ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و متقاضیان در کل شهر‌ها بیش از این آورده اولیه پرداخت نخواهند کرد.

زمان بررسی و اعلام نتیجه پایش متقاضیان مسکن ملی اعلام شد

محمودزاده با اشاره به اینکه پالایش‌های اولیه طرح اقدام ملی مسکن بلافاصله پس از ثبت نام آغاز شده است، گفت: حدود ۲۵ درصد از متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند، فرم (ج) آن‌ها قرمز بوده و به زودی حذف خواهند شد.

او گفت: مدت زمان پالایش ۴۵ روز است و بسیاری از متقاضیان به دلیل آنکه شرایط لازم را ندارند حذف خواهند شد که همین موضوع ظرفیت‌های جدید را در شهر‌های مختلف از جمله پردیس و پرند برای سایر متقاضیان در صف ارائه درخواست، ایجاد خواهد کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کرده‌ایم و در بسیاری از شهر‌ها از سازندگان و شرکت‌های خصوصی که دارای سابقه بسیار خوبی هستند هم بهره خواهیم برد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تا پایان سال مرحله دوم ثبت نام این طرح آغاز خواهد شد و متقاضیانی که در مرحله اول وا جد شرایط بودند از طریق پیامک ثبت نام آن‌ها نهایی اعلام وصول شده و در صورت تایید ثبت نام، می‌توانند آورده اولیه خود را به حسابشان واریز کنند.

محمودزاده با اشاره به اینکه بسیاری از متقاضیان در شهر‌هایی ازجمله تهران و پردیس سعی دارند امتیاز و یا کد رهگیریشان را بفروشند، افزود: این اقدام خلاف قانون بوده و به هیچ عنوان امتیاز‌ها و یا کد‌های رهگیری قابل واگذاری نیست و کد‌های رهگیری که در مرحله اول ثبت نام کرده‌اند هم امکان واگذاری ندارند.

تحویل واحدهای طرح اقدام ملی مسکن چه زمانیست؟

امید بر آن است که طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهم‌ترین طرح عمرانی دولت دوازدهم، با اجرا بتواند دهک‌های ۳ تا ۷ جامعه را پوشش دهد و طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد برسد.

متقاضیان می‌توانند واحد‌های خود را تا سال ۱۴۰۰ تحویل بگیرند، متقاضیان متناسب با پیشرفت واحد‌های مسکونی این طرح و در مراحل مختلف مبالغ و آورده‌ها را پرداخت کنند، امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی این طرح را آغاز کند تا شاید گره کوری که در بازار مسکن به دلیل تولید نشدن واحد‌های مسکونی ایجاد شده هر چه سریع‌تر رفع شود و این بازار مهم اقتصادی کشور جان دوباره‌ای بگیرد.

باشگاه خبرنگاران

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman