مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان عنوان کرد:

47 هزار مسکن روستایی مقاوم سازی شدند

47 هزار مسکن روستایی مقاوم سازی شدند
Facebook Twitter LinkedIn

۲۱:۲۴ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۸

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: از قریب ۹۰ هزار واحد مسکونی روستایی استان زنجان ۵۲ درصد شامل ۴۷ هزار واحد در برابر زلزله مقاوم سازی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، توحید سلیمی با بیان اینکه ۱۶۲ روستای استان زنجان با ۱۶۰ هزار جمعیت در معرض خطر ناشی از زلزله و ۲۷۴ روستای دیگر نیز در معرض وقوع سیل هستند به حادثه زلزله سال ۶۹ شهرستان طارم و خسارت‌های مالی ‌و آسیب‌های جانی ناشی از این رخداد طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از سال ۷۵، زنجان از وجود سازمان نظام مهندسی به بهره بود و هیچگونه نظارت عالیه از سوی راه و شهرسازی و زیر مجموعه‌های آن بر ساخت و سازها صورت نمی‌گرفت.

وی افزود: پس از سال ۷۵ و با توجه به شکل‌گیری سازمان نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها باعث شد تا سازندگان ساختمان‌های در حال احداث نسبت به مقاوم سازی توجه جدی داشته باشند تا در صورت وقوع زلزله، میزان آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

سلیمی ادامه داد: ساخت و سازهای بعد از این سال هرچند تحت نظارت سازمان نظام مهندسی بوده و در برابر زلزله مقاوم سازی شده، اما باید مجدد این موضوع بررسی شود و بر اساس قانون مدیریت بحران این مساله برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

وی با یادآوری اینکه زلزله طارم باعث شد تا آیین نامه ۲۸۰۰ از سوی راه و شهرسازی تدوین و پس از تصویب هیات وزیران، لازم الاجراء شود، افزود: از ۴۰ نوع حادثه طبیعی غیرمترقبه در جهان، ۳۱ نوع آن در سطح کشور شناخته شده که ۱۸ مورد آن در این استان اتفاق می‌افتد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: ممکن است گاهی یکی از این حوادث در طول یک‌هزار یا ۱۰۰ سال یک یا سه بار همچون برخی فرونشست‌ها و حوادثی از قبیل سیل، گرمازدگی، یخبندان و راهبندان نیز ممکن است سالانه در استان اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار ۱۸ حادثه شناسایی شده در استان زنجان سه نوع حادثه انسان ساز بزرگ نیز شامل سقوط هواپیما، تصادف قطار و تصادف‌های زنجیرهای در اتوبان نیز، اتفاق می‌افتد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان نیز گفت: با توجه به آنالیزهای انجام شده، ۱۵۳ روستا با بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی در استان زنجان بر روی گسل واقع است که از این تعداد حدود پنج هزار و ۲۵۹ واحد مسکونی که ۲۸ درصد واحدها را شامل می‌شود مقاوم سازی شده‌اند.

سجاد صنعتی‌منفرد افزود: رعایت استاندارد در فرآیندهای ساخت و ساز بدون شک نقش مهم و موثری در افزایش تاب آوری ساختمان‌ها و ایمنی شهروندان دارد و بر همین اساس استفاده از مصالح و فرآورده‌های ساختمانی استاندارد نقش بی بدیلی در بهبود کیفیت، ایمنی و تاب آوری ساختمان‌ها داشته و امری ضروری است.

وی اظهار داشت: تعیین محل مناسب برای ساخت بنا، طراحی صحیح و مقاوم در برابر زلزله توسط مهندسان با صلاحیت، استفاده از مصالح مناسب ساختمانی، ساخت ساختمان با بکارگیری کارگران آموزش دیده و در نهایت نظارت بر ساخت و کنترل کیفیت توسط سازمان‌های ذیربط و مهندسان ناظر از برخی اصول برای مقاوم سازی بناها به شمار می‌آید.

صنعتی منفرد تصریح کرد: در این استان ۹۲ هزار و ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی شناسایی شده است که تاکنون ۵۲ درصد از این واحدها معادل ۴۸ هزار و ۵۳۶ واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده‌اندکه امید است با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman