ضرورت حل معضلات حاشیه نشینی در فارس

ضرورت حل معضلات حاشیه نشینی در فارس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۴۹ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۸

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر در این استان حاشیه نشین هستند، معتقد است حل مشکل این مناطق حاشیه‌نشین می‌تواند بخش عمده‌ای از معضلات دیگر جامعه را حل کند.
به گزارش اخبار ساختمان، کیوان نیازی بیان کرد: جمعیت حاشیه نشین در شیراز ۲۰۰هزار نفر است و این آمار بدان معناست که بیش از ۱۰درصد ساکنان در کلان‌شهر شیراز حاشیه‌نشین هستند.

وی ادامه داد:‌اعتقاد داریم اگر وضعیت اجتماعی در مناطق حاشیه‌نشین بهبود یابد، بخش عمده‌ای از معضلات حل خواهد شد؛ اعتقاد داریم باید به جای پاک‌کردن صورت مساله به توزیع امکانات در مناطق آسیب‌پذیر بپردازیم. ایجاد شور و نشاط در مردم با احداث بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی و امکانات رفاهی بر کاهش آسیب‌هایی همچون اعتیاد به ویژه در سنین کم تاثیرگذار است و باعث تخلیه شور و انرژی جوانان به‌صورت مثبت می‌شود.

نیازی دلیل اصلی حاشیه‌نشینی را خشکسالی‌های پیاپی سال‌های گذشته، کمبود آب و نبود اشتغال در روستاها عنوان کرد و ابراز داشت: مهاجرت روستاییان و یک‌جانشین شدن عشایر در شهرهای بزرگ، حاشیه‌ها را ایجاد کرده است؛ هجوم این جمعیت باعث شده توزیع امکانات به موقع و کافی صورت نگیرد و همین کمبود امکانات باعث بروز مشکلات اجتماعی می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس عنوان کرد: ایران کشوری ۸۰ میلیونی است که با انواع و اقسام مشکلات در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

او با بیان اینکه در دنیای مدرن آسیب‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد، اظهار کرد: رساندن آمار زنان خیابانی و اعتیاد و حاشیه نشینی به صفر ممکن نیست؛ اما باید این مسائل را ساماندهی کنیم.

آسیب‌های اجتماعی باید ساماندهی شود

نیازی عنوان داشت: گاهی اوقات نمی‌پذیریم که برخی مسائل به مثابه معضل اجتماعی وجود دارد. با شعار کاهش آسیب‌های اجتماعی نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه این آسیب‌ها باید ساماندهی شود؛ بدین‌معنا باید برای شخص ۴۰ ساله معتاد هزینه کرد تا اعتیادش درمان شود؛ اما برای جوانی که در معرض اعتیاد است، هزینه کرد تا از اعتیادش پیشگیری کنیم، با این حال، اینکه تنها در مدارس بگوییم مواد مخدر بد است، کافی نیست باید برای این موضوع راهکار ارائه دهیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس افزود: استانداری سیستمی حاکمیتی است که بر فعالیت سایر ادارات نظارت می‌کند. اینکه چه اقداماتی باید انجام شود و برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی چه میزان بودجه و به چه صورت باید به نهادهای مربوط تعلق گیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷میلیارد تومان بودجه در زمینه آسیب‌های اجتماعی در استان فارس هزینه شده است، گفت: ۵. ۸ میلیارد تومان به‌صورت هزینه‌ای و ۵. ۸ میلیارد تومان به‌صورت تملک دارایی در خدمت آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، دادگستری و ادارات دیگر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

نیازی ابراز داشت: عمده فعالیت‌ها در مناطق حاشیه‌ای و کمتربرخوردار صورت گرفته است و خروجی اقدامات نسبتا خوب بوده است؛ اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب کافی نیست.

این مقام مسوول با بیان اینکه برای حل معضلات اجتماعی باید به‌صورت ریشه‌ای به قضایا نگاه کرد، گفت: تزریق مسکّن، درد را تسکین می‌دهد؛ اما عفونت را خشک نمی‌کند. برای درمان آسیب‌های اجتماعی نیز نیازمند درمان با آنتی‌بیوتیک هستیم تا ریشه درد از بین برود.

7دفتر تسهیل‌گری در مناطق حاشیه‌ای شیراز فعالیت می‌کند

وی اظهار کرد: دفتر اجتماعی با توجه به دیدگاه‌های سازمان اجتماعی وزارت کشور به این نتیجه رسیده است که باید مشکلات را احصا و شناسایی کرد؛ از همین رو در سال گذشته ۷ دفتر تسهیلگری در مناطق حاشیه‌نشین تاسیس شده است که این دفاتر نه به‌صورت موازی با دیگر نهادها فعالیت می‌کند و نه خیریه به‌شمار می‌رود؛ بلکه با به‌کارگیری مشاوران وظیفه شناسایی آسیب‌ها و مشکلات را بر عهده دارد.

نیازی افزود: دفاتر تسهیل‌گری ۱۵هزار خانواده را در مناطق کوزه‌گری، بافت قدیم شیراز، شریف آباد و شهرک گلشن یاکشن را مورد بررسی قرار دادند. ۵ دفتر اطلاعات را ارائه کرده‌اند و ۲ دفتر دیگر که فعالیت خود را کمی دیرتر از دیگر دفاتر آغاز کرده‌اند، تا پایان سال جاری داده‌های جمع‌آوری شده را تحویل می‌دهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با بیان اینکه مشکلات در مناطق آسیب‌پذیر همیشه مربوط به مسائل مالی نیست، گفت: گاهی نداشتن شناسنامه یا دفترچه بیمه یا موضوع بازماندگی از تحصیل که به فقر اجتماعی یا فرهنگی مربوط است، محور مشکلات یک خانواده است.

وی ادامه داد: برای مثال در زمینه بازماندگی از تحصیل، بی‌سوادی و عدم آگاهی خانواده باعث شده برخی کودکان که در امر تحصیل نیازمند کمک هستند، از تحصیل سر باز زنند و کسی هم به آن‌ها رسیدگی نکرده است.

نیازی با اشاره به اینکه مسائل احصاشده توسط دفاتر تسهیل‌گری به تمام ادارات و سازمان‌ها اطلاع داده شده است و دستگاه‌های اجرایی اقدامات مربوط را پیگیری می‌کنند، عنوان کرد: با آنکه سازمان‌های دولتی وظایف خود را به‌خوبی در این زمینه انجام می‌دهند، به‌نظر می‌رسد گاهی اوقات حق دولت پایمال شده و اقدامات آنگونه که باید اطلاع‌رسانی نشده است که می‌توان با مقایسه آمار پیش از دولت تدبیر و امید و پس از آن دریافت که چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای نمونه در حوزه سوادآموزی امروز ۸. ۹۵ افراد بین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان فارس باسواد هستند. که این عدد از ابتدای دولت تدبیر و امید رشدی ۶ درصدی داشته است، در سایر حوزه‌های اجتماعی نیز اقداماتی صورت گرفته است که تا پیش از سال ۱۳۹۲ تاکنون بی‌سابقه بوده‌است مانند افزایش مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی.

اگر سمن‌ها نبودند، معضلات اجتماعی بیشتر بود

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به افزایش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در دولت تدبیر و امید ابراز کرد: سمن‌ها در کنار دستگاه‌های دولتی پیگیر برخی اقدامات تخصصی به ویژه در حوزه اجتماعی هستند.

نیازی با بیان اینکه از ابتدای دولت ۴۵ سازمان مردم‌نهاد در استان فارس فعالیت می‌کرد، گفت: تعداد این سمن‌ها امروز به بیش از دو برابر این تعداد افزایش یافته است. تعداد سمن‌های بهزیستی ۵۷درصد، نیروی انتظامی ۳۶درصد و سازمان ورزش و جوانان ۹۰درصد رشد داشته‌اند.

این مقام مسئول به کمک شایان توجه سازمان‌های مردم‌نهاد در سیل فروردین‌ماه جاری اشاره کرد و اقدامات فوری و اساسی سمن‌ها را ستود.

وی با بیان اینکه سمن‌ها در رابطه با مشکلات اعتیاد، اشتغال زنان و کودکان کار اقداماتی بسیار اساسی انجام داده‌اند، گفت: درصورتی که کمک سمن‌ها نبود، آسیب‌های اجتماعی از آنچه که امروز شاهد آن هستیم، فراگیرتر می‌بود.نیازی عنوان کرد: دفتر اجتماعی استانداری هر دو هفته یک بار جلساتی را با حضور نمایندگان دادگستری، شورای شهر، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برگزار می‌کند که مشکلات احصاشده درباره مناطق آسیب‌خیز در این جلسات مطرح می‌شود و درباره نحوه رفع آن‌ها تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد.

ایرنا

برچسب ها:

حاشیه نشینی ،فارس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman