استاندار کرمان:

۶۰درصد ساختمان‌ها در کرمان مقاوم نیست

۶۰درصد ساختمان‌ها در کرمان مقاوم نیست
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۴ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۷

استاندار کرمان با بیان این مطلب که زلزله بم به ما درس‌های زیادی آموخت هرچند این درس‌ها و آموزش‌ها پر هزینه بود، تصریح کرد: مقاوم سازی ساختمان امری حیاتی و مهم است اما متاسفانه این موضوع به هیچ عنوان در استان زلزله خیزی همچون کرمان رعایت نمی شود به طوری که ۴۰ درصد روستاهای استان و حدود ۶۰ درصد ساختمان‌ها شهر کرمان غیرمقاوم هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، دکتر محمدجواد فدایی در مراسم شانزدهمین سالگرد زلزله بم با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زمین لرزه سال ۸۲ یک امتحان بسیار سخت برای مردم بم بود اما مردم بم به خوبی و با موفقیت این امتحان را پشت سر گذاشتند.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که زلزله بم به ما درس‌های زیادی آموخت هرچند این درس‌ها و آموزش‌ها پر هزینه بود، تصریح کرد: مقاوم سازی ساختمان امری حیاتی و مهم است اما متاسفانه این موضوع به هیچ عنوان در استان زلزله خیزی همچون کرمان رعایت نمی شود به طوری که ۴۰ درصد روستاهای استان و حدود ۶۰ درصد ساختمان‌ها شهر کرمان غیرمقاوم هستند که در این راستا سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور مقاوم سازی می شوند.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با اشاره به تاخیر چند ساله در مقاوم سازی ساختمان‌ها و آغاز این فرآیند در کشور در دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: باید ساختمان‌های فرسوده به ساختمان‌های مقاوم تبدیل شوند تا در زمان زلزله با مشکل برنخوریم زیرا کشور ما و به ویژه استان کرمان مناطقی زلزله خیز بوده و باید به گونه ای برنامه ریزی و ساخت و سازهای شهری و روستایی صورت گیرد تا شریان‌های حیاتی، مدارس، بیمارستان‌ها و ... در زمان وقوع زمین لرزه آسیب جدی نبینند.

فدایی اظهار کرد: باید دستورالعملی تدوین شود تا در زمان وقوع پیش لرزها، مردم و مسئولین وظایف خود را بدانند و درک کنند که باید چه اقداماتی را انجام دهند تا اگر زلزله مهیبی رخ داد آسیب زیادی نبینیم.

وی بسیج امکانات در زمان اولیه بحران را یکی از مشکلات پیش روی کشور دانست و یادآوری کرد: بنده به واسطه مسئولیتی که در آن زمان داشتم، تقریبا در ساعات اولیه پس از وقوع زمین لرزه وارد شهرستان بم شدم و توفیق خدمت رسانی به مردم این منطقه را داشتم. در آن زمان به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانستیم هر اقدامی را انجام دهیم و این موضوع بسیار دردآور بود.

استاندار کرمان به وضعیت شهرستان بم اشاره و تصریح کرد: متوسط بیکاری در شهرستان بم کمتر از متوسط کشوری است و به طور کلی متوسط شاخص‌های توسعه‌یافتگی شهرستان بم در بیشتر موارد بالاتر از متوسط کشوری است، اما با همه این مسائل قبول داریم که هنوز مشکلات و کمبودهای در شهر بم وجود دارد که باید رسیدگی شود.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان با اشاره به کارخانه‌های خودروسازی فعال در شهر بم و اقدامات دولت برای رفع مشکلات این کارخانه ها، بیان کرد: خودروسازی بم و شرکت کرمان موتور با ارز ۴۲۰۰ تومانی خودرو تولید کرده و به مردم فروخته است و چون کالای اساسی نبوده باید با ارز ۱۰ هزار تومان بازپرداخت داشته باشد که ۶۰۰ میلیارد تومان به خاطر مابه‌التفاوت ارزی برای این کارخانجات هزینه ایجاد کرده لذا نتوانسته اقساط بانک‌ها را پرداخت کند و بانک‌ها نیز دیگر به این کارخانجات تسهیلات پرداخت نمی کنند که پس از پیگیری‌های صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه پیش فروش و دریافت تسهیلات بانکی به این شرکت داده شد و امیدواریم با اقدامات اتخاذ شده دیگر کارخانه های خودروسازی بم و شرکت کرمان موتور با مشکل جدی مواجه نباشند.

فدایی با اشاره به تامین آب شهرستان بم از سد نرماشیر و تدوام پروژه انتقال آب به این شهرستان اظهار کرد: این پروژه در راستای تامین آب با کیفیت برای شهر بم و شهرهای شرقی استان است که هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. براساس اعتبارات اختصاصی وزارت نیرو اگر بخواهیم این پروژه را پیش ببریم، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن ۵ سال طول خواهد کشید تا این پروژه به پایان برسد که با رایزنی‌های صورت گرفته در این دولت تصمیم گرفتیم از تسهیلات ماده ۵۶ برای تامین اعتبار این پروژه استفاده کنیم که امیدواریم با این تامین اعتبار تا یک سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی با تبیین اقدامات دولت در زمینه جاده‌سازی و جلوگیری از حرکت شن‌های روان با مالچ پاشی در این منطقه اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه معاون، کشت های گلخانه ای، گردشگری، آبیاری تحت فشار و ... برای توسعه شهر بم آغاز شده است که نمونه بارز آن را می توان به نهال کاری ۲۰۰۰ هکتاری علاوه بر سهیمه پیش بینی شده در شهرستان های شرقی استان اشاره کرد.

استاندار کرمان یکی از برجستگی‌های شهر بم، باغ شهر بودن آن دانست و بیان کرد: باید در اطراف شهر امکان ساخت و ساز ایجاد کنیم تا حالت این باغ شهر که یک سرمایه جهانی است، را حفظ کنیم.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman