معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد مطرح کرد:

نقش مردم در کاهش ساخت وساز غیرمجاز

نقش مردم در کاهش ساخت وساز غیرمجاز
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۹ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۵

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: همکاری و همراهی مردم در شهرها و روستاها با مسوولان اجرایی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز در استان دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، محسن صادقیان در مجمع بسیج مهندسان عمران و معماری یزد افزود: نظارت عمومی و احساس تکلیف مردم در کنار برنامه‌های دولت موجب پیشگیری از هرگونه سوء استفاده در ساخت و سازها می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه همکاری و حمایت مردم در شهرها و روستاها در پیشگیری از این معضل اجتماعی در استان وجود دارد و به خاطر اهمیت موضوع باید با برنامه‌ریزی نسبت به ارتقای نظارت ها اقدام کرد.

این مسوول تصریح کرد: دولت طبق مقررات وظایف خود را در پیشگیری و برخورد با متخلفان در شهرها و روستاها تاکنون انجام داده است و همچنان موظف به تداوم تقویت نظارت‌ها و اقدام مناسب است.

صادقیان افزود: بسیج مهندسان و سایر تشکل‌ها باید با قوت تمام در راستای تقویت نظارت‌ها و پیشگیری از هرگونه ساخت و سازهایی که به علت سوء استفاده توسط افرادی صورت می‌گیرد، همراهی داشته باشند.

همچنین فرمانده سپاه الغدیر استان یزد گفت: در ساخت و سازهای شهری و حتی روستایی باید ارزش‌ها و فرهنگ دینی و ملی به جد مدنظر همه باشد.

سرهنگ رضا پورشمسی افزود: رعایت مقررات توسط سازندگان واحدهای مسکونی و تجاری طبق مقررات کشور و لحاظ کردن ارزش‌ها موضوع مورد تاکید است.

وی اظهارداشت: برای انجام هرگونه ساخت و سازها باید همه پایبند مقررات باشند و همکاری‌ها در پیشگیری از سوء استفاده افراد موثر است.

در این جلسه بر همکاری بسیج مهندسان با مسوولان در فرهنگ‌سازی ساخت و سازهای بر اساس ارزش‌های دینی و ملی تاکید شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در بازدید خود از خبرگزاری جمهوری اسلامی یزد از ساخت و ساز ۹۰ درصد بناهای استان از طریق شبکه غیر رسمی خبر داده بود.

مهدی سالاری پیشتر در جریان این بازدید اظهار داشت: خیلی از ساختمان های یزد با نقشه و نظارت مهندسان اما در قالب شبکه‌هایی که رسمیت ندارد ساخته می شود؛ بر همین مبنا تنها ۱۰ درصد ساختمان‌ها بر اساس روال رسمی تعریف شده در قانون ساخته و ۹۰ درصد آن از طریق شبکه غیررسمی انجام می‌شود.

در همین خصوص به تازگی اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری توسط شهرداری های کشور در زمستان ۹۷ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده که بر مبنای آن یزد جزو چهار استان دارای کمترین تعداد پروانه ساختمانی صادر شده قرار دارد؛ چهارمحال و بختیاری، ایلام و سمنان در این زمینه جلوتر از یزد هستند.

بر این اساس از مجموع ۴۹ هزار و ۸۷۵ پروانه ساختمانی صادر شده کل کشور در زمستان ۹۷ سهم استان یزد فقط ۶۳۹ پروانه ساختمانی بوده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در همین خصوص از تلاش برای تغییر دیدگاه ها در حوزه ساخت و سازهای غیرقانونی خبر داد و افزود: سعی می کنیم با تغییر زیست بوم جدیدی در صنعت ساختمان ،آرامش و ایمنی را برای ساکنان آن در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی فراهم سازیم.

سالاری با اشاره به اینکه چاره ای جز ساخت و سازهای استاندارد و مطابق با آیین نامه وجود ندارد ، تصریح کرد: گردش مالی سالانه این صنعت در ایران با وجود رکود بر بازار، ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و این یعنی صنعت ساختمان یکی از صنایع اشتغالزا و کمتر تاثیرپذیر از ناحیه تحریم‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: برای ساخت یک ساختمان با ۱۰۰ مترمربع متراژ به طور مستقیم برای ۱۴۴ نفر و به طور غیرمستقیم ۲۱۶ نفر اشتغالزایی ایجاد می شود ولی در حال حاضر شبکه های غیررسمی، این بازار را دچار مشکلاتی کرده اند.

در هر صورت سازمان نظام مهندسی یزد که بر اساس قانون در سال ۱۳۷۴ ایجاد شده است، هم اکنون هفت هزار عضو در هفت رشته عمران، مکانیک، برق، معماری، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک دارد و ۲ هزار و ۷۴۱ نفر از این افراد پروانه اشتغال به کار دارند.

باید با استفاده از ظرفیت شهرداری ها، مصوبات شورای شهر، دفتر فنی استانداری و با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و سایر دستگاه های مرتبط فکری برای ارتقاء جایگاه یزد در ساخت و سازهای قانونی با پروانه ساختمانی انجام دهد.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman