وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

سه تفاوت مسکن ملی با مسکن مهر

سه تفاوت مسکن ملی با مسکن مهر
Facebook Twitter LinkedIn

۲۰:۱۸ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۴

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سه تفاوت طرح ملی اقدام مسکن با مسکن مهر گفت: ما به سامانه سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و املاک متصلیم تا نیازمند واقعی را شناسایی کنیم.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه با رادیو در رابطه با اینکه گفته می‌شود طرح ملی اقدام مسکن همان مسکن مهر است گفت: نمی‌دانم چرا برخی کارشناسان اصرار دارند که با داده‌های غیردقیق تحلیل و ذهن جامعه را دچار پرسشها و ابهامات کنند.

وی با اشاره به وجوه تمایز طرح ملی اقدام مسکن با مسکن مهر افزود: ما در اولین اقدام متفاوت‌تر از پروژه مسکن مهر، اراضی را در محدوده شهرها و درون بافت شهر و دارای تأسیسات زیربنایی انتخاب کردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در گام نخست پروژه را با اجرای آماده‌سازی زمین و محله‌سازی شروع، و سپس برنامه مسکن را اعلام کردیم، بنابراین مهم‌ترین وجه تمایز این طرح، زمین آماده برای احداث مسکن با انشعابات است تا مردم با مشکلات جاده دسترسی و آب و برق و فاضلاب مواجه نشوند.

اسلامی با یادآوری وجود بیش از 120 هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی گفت: تعدادی از این واحدها را تا امروز تعیین تکلیف کردیم اما همچنان واحدهای زیادی بدون متقاضی باقی مانده که البته به نقطه ساخت این واحدها برمی‌گردد.

وی برنامه محوری و کنترل نقیصه‌های قبل را ویژگی دوم این طرح برشمرد و گفت: ما بر اساس ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده، متناسب با عرضه و تقاضا شروع به ثبت‌نام کردیم و هنوز پالایش و غربالگری نیاز واقعی در شهرهای مختلف تکمیل نشده است.

اسلامی همچنین مشارکت مردم را وجه تمایز سوم این طرح با مسکن مهر عنوان کرد و گفت: ما در این مرحله زمین را به‌صورت انفرادی یا گروهی به مردم بسیاری از شهرها واگذار می‌کنیم و با پشتیبانی‌های فنی مهندسی و معرفی به بانک برای تسهیلات می‌توان زمینه خانه‌دار شدن مردم را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که تقاضا در کدام استان نسبت به ظرفیت ساخت بیشتر است، گفت: عرضه مسکن در مرحله اول در بیش از 70 درصد شهرهای بزرگ کمتر از تقاضاست که البته در شهرهای بزرگ فرم "ج" قرمز بسیار فراوان است یعنی عده‌ای عملاً نمی‌توانند تقاضا داشته باشند چراکه صاحب خانه هستند.

اسلامی با اذعان به نقش پالایش و غربالگری در شناسایی متقاضیان واقعی و جلوگیری از سفته‌بازی و دلال‌بازی بیان داشت: امکان تقلب و سوء استفاده در سامانه ثبت‌نام مسکن وجود ندارد ضمن اینکه ما به سامانه سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و املاک نیز متصلیم تا نیازمند واقعی را شناسایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: وام‌های بازگشتی مسکن مهر تا سال 1402 تمام می‌شود و بانک مسکن زودتر از این سال امکان تخصیص این منابع را ندارد.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman