وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

مبلغ اقساط طرح اقدام ملی مسکن مشخص نیست

مبلغ اقساط طرح اقدام ملی مسکن مشخص نیست
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۴

وزیر راه و شهرسازی گفت: سامانه ملی املاک و مسکن برای ساماندهی خانه‌های خالی و اخذ مالیات، تا پایان سال طراحی و راه‌اندازی می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد ثبت نام مردم برای طرح ملی مسکن گفت: تا الان حدود ۲۴۰ هزار نفر برای طرح مسکن ملی ثبت نام کردند. مرحله اول ثبت نام هم تمام شده است.

وی با بیان اینکه در فاز پالایش ثبت نام کنندگان هستیم، گفت: کسانی که شرایط را ندارند حذف می‌شوند. دو نوع اقدام در طرح ملی مسکن در نظر داریم، یا زمین در اختیار مردم قرار می‌دهیم و یا افراد را به شرکت های سازنده مسکن معرفی می‌کنیم.

اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می شود در طرح ملی مسکن یکی از شرایط پرداخت قسط ماهی دو میلیون تومان است، این خبر را تأیید می کنید، گفت: خیر، این اظهارات تحلیل است، خبر موثق نیست. میزان اقساط بستگی دارد به اینکه پروژه در کدام شهر باشد، چقدر وام دریافت کنند و قرارداد شرایط واگذاری اقساطی که امضا می‌کنند، چه کم و کیفی داشته باشد.

وی ادامه داد: حرف‌هایی که مطرح می‌شود همه گمانه زنی است، باید پای قرارداد بروند تا ببینند چقدر پول می‌گیرند و دوره بازگشت آن چند ساله است، آن زمان اقساط تعیین می شود.

وزیر راه در پاسخ به سؤال دیگری در مورد سامانه ملی املاک و مسکن برای ساماندهی خانه های خالی گفت: در قانون مالیات های مستقیم تکلیفی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شد که چنین سامانه ای را تهیه کند، وزارت راه و شهرسازی سال‌ها مکاتبه می‌کرد که هیچکدام از اطلاعات مورد نیاز برای ایجاد این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل سیستم نرم افزاری تهیه شد که تا پایان سال طراحی آن به پایان خواهد رسید. این سیستم به صورت دیتاماینینگ کار می‌کند و از دیتاهای اطلاعاتی که در سازمان ثبت و شهرداری‌ها و انشعابات وجود دارد استفاده کرده، علاوه بر این سازمان مالیاتی لیستی در اختیار دارد که می‌تواند مراجعه کرده و اگر خانه ای خالی بود مالیات بر آن وضع کند.

اسلامی گفت: مالیات عامل تحرک بخش است تا واحدهای مسکونی اجاره داده شوند و یا برای فروش به بازار عرضه شوند. تکلیف قانونی وزارت راه و شهرسازی تهیه این سامانه است که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman