بیمارستان فردیس کی تکمیل می شود؟

بیمارستان فردیس کی تکمیل می شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۴

شهرستان ۶۰۰ هزار نفری فردیس از توابع استان البرز شاید تنها منطقه پرجمعیت کشور به شمار می رود که حتی از داشتن یک بیمارستان فعال بی بهره بوده و ناتمامی تنها بیمارستان آن هم وارد سال دهم شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، ساکنان شهرستان فردیس می گویند: این منطقه پرجمعیت زیر سایه ۲ کلانشهر بزرگ کشور یعنی تهران و کرج گم شده و از سال هایی که تحریم مانند امروز برای کشور چالش ایجاد نکرده بود از تخصیص اعتبار لازم برای ساخت بیمارستان و مراکز اداری بهره ای نبرد، اکنون که تحریم های ظالمانه بر محدودیت های اعتباری افزوده، فردیس بیش از گذشته در تنگنا و دشواری محرومیت قرار گرفته است.

سال ۱۳۸۹دولت نهم ساخت نخستین بیمارستان شهرستان فردیس را در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع در اراضی ۱۱۰ بلوار منظریه کلنگ زنی کرد، پروژه ای که در ابتدای کار ۱۶۰ تختخوابی تعریف شده بود اما پس از مدتی خاک فراموشی گچ سفید کلنگ زنی را پوشاند و زمین خالی از ساخت و ساز و مصالح ساختمانی تحویل دولت تدبیر وامیدشد.

دولت تدبیر و امید نیز با وجود مشکلات مالی در سال ۹۴ و باز تعریف این پروژه یعنی اصلاح و توسعه نقشه عملیات ساخت بیمارستان فردیس را در قالب پروژه ۳۲۰ تختخوابی، ساخت آن را به یک نهاد واگذار کرد که این نهاد فقط اقدام به تجهیز کارگاه و دیوارکشیدر اطراف محل سازه کرد و سرانجام پس از مدتی عملیات پروژه بیمارستان متوقف شد.

در واقع این بیمارستان بزرگ از همان ابتدای کار با مشکل نقدینگی مواجه بود و به عنوان یک پروژه رها شده به دولت تدبیر و امید رسید تا اینکه در آبان ماه سال ۹۵ در سفر رییس جمهوری به استان البرز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان فردیس در نظر گرفته شد که بخشی نقدی و بخش دیگر به صورت اوراق بهادار بود.

از دیگر سو همانطور که اشاره شد زیرساخت های بخش بهداشت و درمان فردیس با توجه به روند افزایش جمعیت و مهاجرپذیری بالای این شهرستان به هیچ عنوان مناسب نیست، نبود بیمارستان سبب شده تا بیماران به کرج، تهران و شهرستان های غرب تهران منتقل شوند که افزون بر هزینه زیاد، مشکلاتی مانند ایاب و ذهاب یا سختی درمان بیماران از پیامدها به شمار می رود.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که ساختار جمعیتی فردیس بر اساس مهاجرت ناشی از بیکاری و فقر شکل گرفته و این جمعیت تنگدست با آسیب های فراوانی مواجه بوده که دسترسی به امکانات بهداشتی درمانی ابتدایی ترین نیاز آنها و هر جمعیت انسانی است.

پروژه ملی ساخت بیمارستان فردیس اگر چه در سفر سال ۹۵ رییس جمهوری آغازی دوباره داشت اما مراحل ساخت این بیمارستان هنوز به کندی صورت می گیرد. مردم شهرستان فردیس می گویند: بیماران این شهرستان برای درمان به بیمارستان های شهریار، تهران و کرج انتقال می یابند و هزینه های درمانی و ایاب و ذهاب سرسام آور است.

به گفته آنان، اگر حادثه منجر به مصدومیت در این شهرستان رخ دهد مراکز فوریتی پزشکی برای درمان اولیه و انتقال مصدومان در منطقه حضور نداشته و باید دست به دامان کرج شد آن هم اگر آمبولانس زود برسد و مصدوم جان خود را از دست ندهد.

احمد منصوری یک شهروند فردیسی گفت: وضعیت درمانی بسیاری از روستاهای کشور بهتر از شهرستان پرجمعیت فردیس است چرا که در نبود مراکز درمانی در محل، انتقال بیماران و حادثه دیدگان در میان ترافیک سنگین به بیمارستان های تهران، کرج و شهریار به مراتب دشوار است.

فردیس خواسته یا ناخواسته امروز بعد از کرج پرجمعیت ترین شهرستان استان البرز است اما حتی به اندازه کم جمعیت ترین شهرستان استان، نگاهی به نیازهای آن نشده است.

این شهروند فردیسی گفت: زیرساخت های بخش بهداشت و درمان فردیس با توجه به روند افزایش جمعیت و مهاجرپذیری بالای این شهرستان مناسب نیست. درزمان حاضر بیماران فردیس ناچارند برای تکمیل مراحل درمان خود به بیمارستان های مرکز استان مراجعه کنند که این امر علاوه بر وقت گیر بودن هزینه زیادی را به آنان تحمیل می کند.

در بازدیدی که ۲ سال پیش بهزاد کلانتری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و فرماندار پیشین فردیس با حضور خبرنگاران از روند اجرای بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی فردیس به عمل آمد بیان شد که این پروژه ۲۰ ماه آینده به بهره برداری می رسد که تحقق این امر به توجه ویژه مسوولان استان و شهرستان نیاز دارد.

همچنین دکترحمید درفشی رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در بازدید سال ۹۶ خود که از پروژه بیمارستان فردیس داشت گفت که دولت از نظر منابع مالی با مشکل مواجه است اما امیدوارم با پیگیری که انجام می دهیم در زمان مناسب این منابع تامین شود.

وی، مدت زمان تکمیل پروژه را ۱۸ ماه تا ۲ سال عنوان کرد و افزود: پیمانکار بر اساس پولی که دریافت می کند، باید پروژه را پیش ببرد.

تکمیل بیمارستان فردیس به سرعت انجام شود

استاندار البرز امسال طی بازدیدی که از پروژه در حال ساخت بیمارستان دولتی فردیس درجمع خبرنگاران گفت: از سال ۹۲ تاکنون به تخت های بیمارستان استان اضافه شده است اما البرز جزء استان های مهاجرپذیر کشور بوده و به پنج بیمارستان جدید نیاز دارد .

عزیزاله شهبازی افزود: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز به من قول دادند که منابع اعتباری بیمارستان فردیس را از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی پیگیر باشند.

وی افزود: بیمارستان فردیس برای بنده و رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز بسیار حائز اهمیت است که باید با سرعت بالایی تکمیل و بهره برداری شود.

پیشرفت فیزیکی بیمارستان ۵۰ درصد است

فرماندار فردیس می گوید: اکنون ساختمان بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی فردیس ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ساخت آن از محل اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی سفر آبان ماه ۹۵ رییس جمهوری انجام شده است

ابوالفضل اینانلو افزود: طی چند روز گذشته نشستی با حضور دکتر حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد که تفاهم نامه ای در این امضاء شد و مبلغ قابل توجهی اعتبار را برای تکمیل بیمارستان فردیس تخصیص دادند.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات بیمارستان آماده است، گفت: اگر ساختمان بیمارستان به اتمام برسد بلافاصله مجهز می شود.

فرماندار فردیس بیان داشت: در این نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز قول دادند این بیمارستان را تا اوایل سال ۱۴۰۰ تکمیل کنند.

اینانلو افزود: در تلاش هستیم هر چه زودتر بیمارستان فردیس به سرانجام برسانیم چرا که یکی از نیازهای درمانی شهرستان پر جمعیت فردیس است.

مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان البرز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت بیمارستان فردیس اختصاص داده شد اما در سال ۹۷ از این مبلغ فقط ۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافت.

حسین شفق افزود: با وجود کمبود اعتبار پروژه بیمارستان فردیس فعال است و حدود ۳۵۰ میلیارد ریال تعهد ایجاد کردیم یعنی روی این پروژه کار کردیم، اسکلت به اتمام رسیده و ۵۰ درصد احداث تاسیسات زیربنایی آن انجام شده است .

وی اظهار داشت: حدود یک ماه پیش ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور برای تکمیل این بیمارستان اختصاص داده شد که تا وصول این اوراق ۲ ماه زمان نیاز است.

مدیر دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: البته اوراق دیگر برای سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده اما اکنون منتظر وصول ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق هستیم تا پیمانکار کار خود را شروع کند.

وی با بیان اینکه نبود بودجه در روند ساخت بیمارستان فردیس تاثیر گذار است، افزود: در ساخت پروژه بیمارستان فردیس باید ۲۷۰ نیروی انسانی کار کنند تا در اسرع وقت تکمیل شود اما اکنون ۹۰ نیروی انسانی روی این پروژه کار می کنند.

ضرورت راه اندازی کلینیک های درمانی در فردیس

آنطور که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی البرز و فرمانداری فردیس می گویند: ساکنان شهرستان فردیس باید تا سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۴ برای تکمیل و راه اندازی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی منتظر بمانند.

اگر چه زمان تکمیل این بیمارستان فراتر از ۱۰ سال خواهد شد اما انتظار می رود تا تکمیل آن، مراکز درمانی دولتی یا کلینیک های بهداشتی درمانی در مکان های استیجاری برای درمان بیماران درشهرستان فردیس ضروری است.

فعالیت مراکز درمانی محدود می تواند به کاهش مشکلات بهداشتی درمانی شهرستان پرجمعیت فردیس کمک کند ضمن آنکه استفاده از ظرفیت خیرین یا منابع بانکی برای تسریع در ساخت بیمارستان این شهرستان تاثیر گذار است.

استان البرز دارای ۶ شهرستان تابعه بوده که فردیس پرجمعیت ترین شهرستان استان به شمار می رود.

شهرستان ساوجبلاغ با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت ، نظرآباد با حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و اشتهارد با حدود ۳۵ هزار نفر جمعیت دارای بیمارستان مستقل هستند و شهرستان طالقان با جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر هنوز ساخت بیمارستان در آن آغاز نشده است.

همچنین البرز در مجموع ۱۷ بیمارستان دولتی و خصوصی دارد و تعداد تخت های دولتی این استان حدود سه هزار و ۵۰۰ تخت است که ۲ هزار تخت آن در دولت تدبیر و امید ایجاد شده است.

طرح تحول سلامت که در دولت تدبیر و امید اجرایی شد با ارتقای بخش بهداشتی و درمانی استان البرز همراه شد و بخش عمده مراکز درمانی و بیمارستانی این استان تجهیز شدند اما با توجه به جمعیت سه میلیون نفری البرز تعداد بیمارستان ها و تخت های آن کافی نیست.

ایرنا

برچسب ها:

بیمارستان ،فردیس 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman