فرماندار خرم‌دره تاکید کرد:

لزوم توجه به مقاوم‌سازی مساکن‌ روستایی

لزوم توجه به مقاوم‌سازی مساکن‌ روستایی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۳

فرماندار خرم‌دره گفت: امسال ۱۰۰ واحد روستایی در شهرستان مقاوم‌سازی شده است و روستائیان باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
به گزارش اخبار ساختمان، حجت محمدی در جلسه پدافند غیرعامل شهرستان خرم‌دره، اظهار کرد: هر چه در حوزه پدافند غیرعامل، گام‌های خوبی برداریم قطعاً در حوزه مدیریت بحران نیز عملکرد مطلوبی خواهیم داشت.

وی با بیان این‌که پدافند غیرعامل به همه کارهایی اطلاق می‌شود که در مقابل مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی انجام می‌شود تا خسارت کمتری به بار آید، یادآور شد: برنامه‌ریزی در حوزه پدافند غیرعامل، وظیفه ذاتی دستگاه‌ها تلقی می‌شود لذا باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

فرماندار خرم‌دره با اشاره به این مطلب که یکی از راهکارهایی که می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌ها و خسارات در هنگام وقوع حوادث شود، توجه به مقاوم‌سازی در حوزه روستاها است، تصریح کرد: با کمک بنیاد مسکن استان، امسال ۱۰۰ واحد روستایی در شهرستان خرم‌دره مقاوم‌سازی شده است.

محمدی با تاکید بر این‌که خانه‌های روستایی به دلیل قدمت بالا و مصالح قدیمی که در آنها استفاده شده است در مقابل زلزله و سیل آسیب‌پذیرتر هستند، یادآور شد: با توجه به این امر، روستائیان باید تسهیلات مقاوم‌سازی را جدی بگیرند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت مردمی در حوزه پدافند غیرعامل، یادآور شد: بهره‌گیری از این ظرفیت سبب می‌شود تا در مواقع بحرانی با کوچک‌ترین بحران دچار مشکل نشویم.

وی با بیان این‌که تهدیدات زیستی یکی از حوزه‌های پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته در حوزه محیط زیست شهرستان اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است که ادامه این اقدامات به ویژه در حوزه صنایع باید تداوم داشته باشد.

محمدی با اشاره به این‌که کم‌کاری در برخی حوزه‌ها مانند لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، انحراف مسیر سیل و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها سبب شد امسال سیل ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور زد، ادامه داد: این خسارات که سبب برهم خوردن معادلات بودجه شد.

فرماندار خرم‌دره با تاکید بر این‌که همه مدیران باید در حوزه مدیریت بحران احساس مسئولیت کنند، خاطر نشان کرد: در حوزه مدیریت بحران هیچ مدیری حق آزمون و خطا ندارد.

در ادامه این جلسه نیز رئیس آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره با اشاره به نقش آموزش و پرورش در حوزه مدیریت بحران، تصریح کرد: با توجه به این نقش‌محوری سالانه مانورهای در سطح مدارس شهرستان برای ارتقا آمادگی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

لعیا جعفری با تاکید بر این‌که پدافند غیرعامل انجام اقدامات پیشگیرانه و نوعی مجاهدت خاموش است: یادآور شد: افزایش آمادگی‌ها قبل از بحران با تکیه بر آموزش‌ها انجام آموزش نقش موثری در کاهش تلفات دارد.

وی با اشاره به این‌که یکی از چالش‌هایی که این روزها پیش‌روی آموزش و پرورش قرار داد، موضوع کیک‌های آلوده به قرص است، یادآور شد: خوشبختانه هیچ دانش‌آموزی در این‌خصوص در شهرستان با تمهیدات اندیشیده شده و هماهنگی صورت گرفته با معلمان و مدیران دچار مشکل نشده است.

در ادامه این جلسه نیز بخشدار مرکزی شهرستان خرم‌دره با بیان این‌که با کمک اهالی، شوراها و دهیاران زیرساخت‌های پدافند غیرعامل در شهر روستاهای شهرستان فراهم شده است، اظهار کرد: تجهیزات موردنیاز این حوزه باید در روستاها فراهم شوند و دهیاری‌ها نیز مجهز شوند.

مصطفی ثنایی با تاکید بر ضرورت ارتقا آموزش‌ها در مناطق روستایی به ویژه برای دهیاران و شوراهای اسلامی، یادآور شد: باید قبل از وقوع بلایای طبیعی آمادگی‌های لازم وجود داشته باشد که ارتقا آموزش‌ها می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

در ادامه این جلسه نیز جانشین فرمانده سپاه ناحیه خرم‌دره با اشاره به این‌که یکی از تهدیدات دهه‌های اخیر علیه کشورمان جنگ نرم است، اظهار کرد: دشمن در این جنگ از تمام تلاش خود برای ضربه زدن به کشورمان استفاده می‌کند.

شریفی با اشاره به این‌که یکی از تهدیدات نرم دشمن تهدیدات زیستی است که برخی مواقع طبیعی و گاهی نیز غیرطبیعی است، یادآور شد: هدف از تهدیدات زیستی در زمان صلح بیشتر ایجاد ناامنی و آسیب به ساختارهای اجتماعی است و از ویژگی‌های این تهدید نیز این است که فاعل در این جنگ مجهول است.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman