سفیر ساحل‌عاج مطرح کرد:

رضایت بازار آفریقا از محصولات ایرانی

رضایت بازار آفریقا از محصولات ایرانی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۸ | ۱۳۹۸/۱۰/۰۱

سفیر ساحل‌عاج در ایران گفت: امیدواریم شرکت‌های ایرانی بیشتری در ساحل عاج حضور یابند، زیرا محصولاتی که از کشورهای دیگر به آفریقا می‌رود چندان کیفیت مناسبی ندارند اما همه از محصولات ایرانی راضی هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، تاماکولو واتارا در دیدار رییس اتاق بازرگانی کاشان افزود: سرمایه‌گذارانی از کشورهای گوناگون در ساحل عاج حضور دارند اما حضور ایرانی‌ها کمرنگ است و نزدیک به ۱۰ شرکت حضور یافتند، در حالی که مردم به دلیل کیفیت و قیمت مناسب، استقبال خوبی از محصولات ایرانی می‌کنند.

وی با اشاره به بازدید روز جمعه خود از نمایشگاه فرش و صنایع وابسته در کاشان بیان کرد: فعالان اقتصادی ایرانی از جمله در زمینه تولید فرش مورد استقبال قرار می‌گیرند.

سفیر ساحل‌عاج در ایران اضافه کرد: کارهای بسیار خوب و شگفت‌انگیزی در نمایشگاه عرضه شده بود که بازار آفریقا و به ویژه کشور ساحل‌عاج به روی فرش ایرانی باز است.

وی تاکید کرد: هرچند که فعالان اقتصادی ایرانی بیشتر نگاه به غرب دارند اما بازار بسیار خوب و اصیلی در آفریقا انتظارشان را می‌کشد.

واتارا یادآور شد: بسیاری از کشورهای آفریقایی با رشد اقتصادی پنج درصد روبه‌رو هستند، دیگر جنگ و فقر وجود ندارد، زمان مناسبی است و ساحل‌عاج نیز به عنوان کشوری جوان و فعال بستر را مهیا کرده است.

وی تصریح کرد: شاید تجربه ایران با آن پیشینه تاریخی را نداشته باشیم اما فکر می‌کنیم با گسترش ارتباطات بتوانیم از این تجربیات استفاده کنیم.

سفیر ساحل‌عاج در ایران تشریح کرد: ۱۵ کشور در آفریقای غربی هستند اما می‌توان گفت ساحل عاج دروازه ورودی آنهاست و هشت کشور اطراف را از نظر واردات و صادرات پوشش می‌دهد و بر این اساس زمینه‌های بسیار جالب و مغتنمی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: توسعه ساحل‌عاج بر اساس کشاورزی پایه‌گذاری شده است و از این رو گوناگونی در تولید محصولاتی مانند میوه‌های گرمسیری همچون موز و انبه در کنار محصولاتی مانند کاکائو، قهوه، کائوچو و پنبه شاهد هستیم.

واتارا ادامه داد: بیشتر این محصولات از کشور ساحل‌عاج به صورت خام صادر می‌شود از جمله در محصولاتی مانند قهوه و کاکائو، تنها ۲۰ درصد پیش از فروش فرآوری شده است.

وی با اشاره به وجود معدن‌های طلا و الماس در آن کشور گفت: بر همین اساس هدف‌گذاری شده تا بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترکی از جمله در زمینه راه‌اندازی واحدهای فرآوری این محصولات انجام دهیم.

سفیر ساحل‌عاج در ایران افزود: این کشور سه میلیون مگاوات برق تولید می‌کند که کافی نیست اما همچنان صادرکننده به سایر همسایه‌هاست و تلاش دارد تا ظرفیت را به پنج میلیون مگاوات در سال برساند که البته در این راستا نشست‌هایی با برخی تولیدکنندگان ایرانی از جمله شرکت مپنا برگزار شده است.

وی بیان کرد: ایران با تولید سالانه ۹۴ میلیون مگاوات برق، در این زمینه غنی است و امیدواریم روزی سال‌عاج هم به این رقم برسد و همکاری مشترک مرتبط افزایش یابد.

واتارا به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بندرهای ابیجان و سنت پتروس نیز اشاره و اضافه کرد: بخش راه‌سازی و ساختمان مسکونی نیز جای کار زیاد دارد؛ ۳۰ هزار واحد باید ساخته و ۹۰ هزار نقطه آسفالت شود که در زمان حاضر برنامه‌ها بر اساس ۱۰ هزار واحد و نقطه است که نسبت به نیازها عقب هستیم.

وی تاکید کرد: از سرمایه‌گذاران کاشانی دعوت می‌کنیم در صورت تمایل به این بازار خوب دسترسی داشته باشند، دولت ساحل‌عاج در این راستا همه تسهیلات مالیاتی و گمرکی مورد نیاز را در اختیار قرار می‌دهد.

سفیر ساحل‌عاج در ایران یادآور شد: تعدادی از ایرانی‌ها برای فروش موادی مانند سرامیک در این کشور شعبه زدند و سفیر ایران هم در راستای جلب تسهیلات برای آنها در تلاش است و امید می‌رود با کمک هم بتوانیم کاری کنیم تا سرمایه‌گذاران دو کشور همدیگر را پیدا کنند.

وی در ادامه به وقفه ایجاد شده در برگزاری نمایشگاه سالانه تولیدات ایرانی در ابیجان اشاره کرد و از تلاش‌ها برای ازسرگیری دوباره این رویداد خبر داد.

روابط تجاری ایران و ساحل‌عاج قابل ارتقاست

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان نیز گفت: شرایط تجاری بهتری بین دو کشور در گذشته برقرار بود و حتی پروازی مستقیم از تهران به ابیجان راه‌اندازی شده بود چرا که آفریقای غربی منطقه خوبی است و فرصت‌های بسیاری دارد اما به دلیل مسافت و زبان، ارتباطات کمتر برقرار شد.

محمود تولایی افزود: اگر اراده دو کشور بر استحکام روابط باشد و بازرگانان از حمایت دولت‌ها برخوردار شوند، ارتباط خوبی می‌توانیم برقرار کنیم؛ چنان که در ایران نیز واحدهای فرآوری محصولاتی مانند کاکائو وجود دارد و فرصت‌های خوبی برای کار مشترک هست.

وی بیان کرد: می‌توانیم برخی نیازهای کشاورزی ساحل‌عاج را تامین یا برخی مواد تولیدی آن کشور را در ایران فرآوری کنیم که اگر سفارتخانه‌های دو کشور اقدام جدی انجام دهند، به طور حتم سطح روابط تغییر تجاری خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که ایجاد شده، برخی فرصت‌های جدیدی به وجود آمده که می‌تواند مورد بهره‌برداری مناسب قرار گیرد.

وی با اشاره به ثبات سیاسی ساحل‌عاج تاکید کرد: آمادگی برگزاری نشست‌های بیشتری برای بسترسازی مسیرهای جدیدی در راستای همکاری‌های مشترک وجود دارد که البته با تهیه فهرستی از نیازهای وارداتی و صادرات دو کشور در چارچوب یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت قابل تحقق است.

تولایی یادآور شد: کاشان بیش از هفت هزار سال پیشینه تمدنی دارد و از همان ابتدا با مقوله صنعت آشنا بوده است و در زمان حاضر نیز نزدیک به ۲ هزار واحد صنعتی در این منطقه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: کاشان توانسته بهترین فرش‌های ماشینی دنیا را تولید کند و در کنار آن صنایع بزرگ خوب سوای نساجی، مانند فولاد، سرامیک، مصالح ساختمانی، آب و فاضلاب مفتول‌های مسی، ظروف و لوازم منزل دارد که محصولاتشان به بیش از ۶۰ کشور صادر می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان با اشاره به وجود ۱۷ منطقه و ناحیه صنعتی در شمال استان اصفهان اضافه کرد: بزرگ‌ترین شهرک صنعتی مرکز کشور با مساحت یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار و بزرگ‌ترین و به‌روزترین سایت خودروسازی ایران در این خطه قرار دارد که فرصتی برای تجارت متقابل با ساحل عاج فراهم کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: کاشان شرایط صنعتی خوبی دارد، حجم سرمایه‌گذاری آن سالانه رو به افزایش و نرخ بیکاری در منطقه نزدیک به پنج درصد کمتر از میانگین کشور است.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman