رامکا یا پاشنه بتن چیست؟

رامکا یا پاشنه بتن چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۳۴ | ۱۳۹۹/۰۹/۳۰

به قسمتی از سازه ستون که فاصله بین قالب تا میلگرد ستون را مشخص می کند، رامکا یا پاشنه بتن می گویند. استفاده از رامکا سبب می شود، ستون های ساخته شده در سازه در یک راستا قرار گیرند.

به گزارش اخبار ساختمان، همان گونه که گفته شد، فاصله بین قالب تا میلگرد ستون با استفاده از رامکا مشخص می شود. رامکا این امکان را فراهم می کند که ستون ها همگی در یک راستا و خط قرار گیرند. رامکا به دو دسته بتنی و فولادی تقسیم بندی می شود. استفاده از رامکای فولادی چندان توصیه نمی شود. چرا که استفاده از آن می تواند باعث از بین رفتن پوشش بتنی بر روی آرماتور و خاموت ها شود.

نحوه اجرای رامکا در ستون

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، رامکا یا پاشنه بتن بخشی از یک میلگرد فولادی است که طول آن برابر با طول ستون هست. استفاده از رامکا در قالب ستون، ستون بندی را آسان می کند. آن چه که در اجرای رامکا حائز اهمیت هست، دقت بالا در انجام این کار هست. چرا که در صورتی که در روش اجرایی آن کم ترین خطایی رخ دهد، باعث ایجاد خلل در ستون بندی خواهد شد.

برای نصب رامکا در ابتدا، در فواصل ۱۰ سانتی متری از پایین ستون میلگرد رامکا به اندازه طول ستون نصب و تعبیه می شود. در مرحله بعد چهار عدد میلگرد به صورت عمودی قرار می گیرند. برای قرار دادن میلگردها می توان از روش جوشکاری و یا سیم های مخصوص آرماتوربندی استفاده کرد. اما باید به یاد داشت که استفاده از روش جوشکاری محدودیت هایی دارد. برای مثال جوشکاری بر روی میلگردهای آج دار محدودیت هایی به همراه دارد. به همین خاطر استفاده از این روش چندان توصیه نمی شود و بهتر است از سیم های مخصوص آرماتوربندی استفاده شود. همان گونه که گفته شد، رامکا در دو نوع فولادی و بتنی هست.

بهتر است در مکان هایی که نزدیک به آب بوده و یا امکان بارش باران در آن جا زیاد هست، از رامکای فولادی استفاده نشود. چرا که ممکن است باعث ایجاد فرسایش در پایه ستون شود. در چنین مواقعی بهتر است از رامکا بتنی استفاده شود.

هنگامی که اجرای میلگرد رامکا در ستون بندی به پایان رسید، باید نسبت به جدا نمودن قالب نیز اقدام کرد. در هنگام اجرای این کار مشاهده می شود که بخش انتهایی مقطع فولادی نمایان است. به واقع این خود می تواند زنگ خطری باشد. چرا که در این صورت امکان پوسیدگی در این بخش وجود دارد.

پوسیدگی در این بخش نیز می تواند آرماتوربندی و ستون بندی را تحت الشعاع قرار دهد. حال سوال این جاست که از چه روشی می توان برای جلوگیری از این مشکل استفاده کرد؟ اسپیسر رامکا وسیله ای است که می توان برای جلوگیری از این مشکل از آن استفاده کرد. استفاده از اسپیسر میلگرد رامکا سبب می شود انتهای میلگرد مخفی و در بتن باقی بماند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه میلگرد در فونداسیون چگونه است؟

نحوه اجرای رامکا بتنی

روش اجرای رامکای بتنی به این گونه است که قبل از بتن ریزی ستون ها از یک ریسمان در قسمت پایین و در امتداد ستون ها استفاده می شود. پس از ریسمان کشی از یک تخته در پشت آن استفاده کرده و با استفاده از بلوک یا آجر آن را در جای خود محکم می کنند. این کار در چهار طرف ستون ها انجام می شود. پس از انجام این کار بتن ریزی با ارتفاع ۱۰ سانتی متر صورت می گیرد.

نحوه اجرای رامکا با استفاده از میلگرد

اجرای رامکا با استفاده از میلگرد در اطراف شبکه میلگرد ستون در پایین ترین قسمت صورت گرفته تا با استفاده از آن محل قرارگیری قالب بتن مشخص شود.

کاربرد رامکا

یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان گیر ساختمان سازی و ستون بندی بوده است، عدم هم راستایی ستون ها، ایجاد اشکالاتی در قالب بندی، عدم دسترسی به میزان تقریبی فاصله انتهایی میلگرد تا پایین ستون و غیره است. استفاده از رامکا در پایه قالب این مشکل را حل کرده است.

 

بیشتر بخوانید: بررسی مزایا و معایب اسکلت فلزی در ساخت و ساز

نکات مهم در اجرای رامکا

در نصب و اجرای میلگرد رامکا توجه به نکاتی بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم:

* از آن جایی که رامکا در قسمت پایینی ستون تعبیه می شود، باید در اجرای آن نهایت دقت را داشته باشید.

* به طور کلی می توان گفت رامکا بخشی از ستون محسوب می شود. از این رو باید در بتن ریزی و میزان آن دقت کرده تا ستون دچار مشکل نشود.

* روش اجرای رامکا باید به صورت یکپارچه صورت گیرد و وجود درز در هنگام اجرا مجاز نیست. حی اگر فاصله بین دو درز کم باشد، ایراد دارد. اهمیت این امر در مناطق زلزله خیز بیش تر است.

* در مناطقی که از آب و هوای مرطوب برخوردار بوده و امکان بارش باران در آن ها زیاد است، نباید از رامکای فولادی استفاده شود. چرا که باعث ایجاد خوردگی شده و به ستون آسیب می رساند.

* در صورتی که بتن مورد استفاده در ساخت ستون ها به صورت دستی تهیه می شود، بهتر است از بتن رقیق تر استفاده شود. در این صورت قالب به خوبی پر می شود. برای تهیه بتن رقیق تر باید از عیار سیمان بیش تری استفاده شود.

ساختمانچی


برچسب ها:

رامکا ،ساختمان ،بتن ،میلگرد ،ستون 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman