شرکت صنعت ورق آرین پاژ منتشر کرد:

جشنواره ملی فولاد؛ آغازگر موج بومی سازی

جشنواره ملی فولاد؛ آغازگر موج بومی سازی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۵۹ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۹

شرکت صنعت ورق آرین پاژ از تولیدکنندگان فعال کشور به پویش حمایت از دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران پیوست و در کانال رسمی خود متن زیر را منتشر کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، صنعت فولاد به یکی از صنایع مهم تبدیل شده و افتخار آن برای فولاد سازان و صنعتگران است. به اظهارات کارشناسان بازار فولاد با اشاره به پیشرفت ایران در صنعت فولاد، بازدهی صنعت فولاد ۷۰ درصد شده و دلیل آن این است که بیشتر واحد ها در ابتدای راه ‌اندازی هستند و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست.

نمایشگاه ها فرصت‌ هایی را برای ارائه بومی‌ سازی از طریق اعلام نیاز های کارخانجات زنجیره آهن و فولاد به قطعات، تجهیزات و دانش فنی و مهندسی هم چنین برقراری ارتباط بین کارخانجات فولادی، تامین ‌کنندگان داخلی و بازدید کنندگان از طریق استقرار و گردش عملیات میز های اختصاصی هدایت‌ گر فراهم کرده است.

بدین ترتیب نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که در دی ماه سال گذشته برگزار شد، آغازگر یک موج فراگیر بومی‌ سازی و حمایت از تامین داخلی بود که خوشبختانه با استقبال بی ‌نظیر جامعه فولاد کشور رو به‌ رو شد. از این رو تولید کنندگان، تامین‌ کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران عنوان و اظهار دارند، در نخستین دوره بیش از ۱۴۰۰ نفر از مدیران و مسئولان فولاد کشور در آیین گشایش گرد هم آمدند و در ۴ روز، بیش از ۱۰ هزار نفر از نمایشگاه ملی فولاد ایران با محوریت ارائه فرصت‌ های ساخت داخل در زنجیره فولاد بازدید کردند.

راه ‌اندازی سامانه جامع بومی‌ سازی زنجیره آهن و فولاد، پیش از این تولید کنندگان ماشین‌ آلات، فولاد سازان و سایر فعالان این حوزه به صورت جزیره‌ ای به جمع ‌آوری اطلاعات تولید کنندگان داخلی می‌ پرداختند که با راه‌ اندازی این سامانه به اطلاعات جامع و یک پارچه در این زمینه دست می‌ یابیم. هم چنین با وجود تحریم ‌ها و افزایش نرخ دلار لزوم داشتن اطلاعات جامع قطعات و ماشین‌ آلات بومی‌ سازی شده یا مورد نیاز را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند.

معدن و معدن کاری یکی از مهم‌ ترین فعالیت‌ های درآمد زای بشر تلقی شده و توجه ویژه‌‌ حاکمیت‌ ها و سرمایه‌ گذاران در سراسر جهان به این بخش بیانگر اهمیت بالای این حوزه اقتصادی است. صنعت فولاد به‌ عنوان یکی از حوزه‌ فعالیت‌ های صنعت و معدن در بسیاری از کشور های بزرگ معدنی و بالاخص ایران، در مقیاس بزرگی بررسی و برنامه ‌ریزی می ‌شود، به‌ طوری‌ که برای این آلیاژ فلزی با ارزش سند استراتژی تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ هدف‌ گذاری شده است.

از آنجایی که حوزه صنعت و معدن همواره در مسیر تحقق اهداف خود با چالش‌ های متعددی مواجه است، صنعت فولاد نیز از این مورد مبرا نبوده و چالش‌ هایی را در زمینه‌ های مختلف در مسیر زنجیره ارزش سنگ‌ آهن تا فولاد، پیش‌ روی خود داشته که تحقق کامل چشم ‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را غیر واقعی می‌کند.

بر اساس سند چشم‌ انداز ۲۰ ساله کشور، افق چشم‌ انداز تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۴ دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام است. این در حالی است که تولید فولاد خام کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵ میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد خام کشور تا انتهای سال ۱۳۹۷ حدود ۵/ ۳۴ میلیون تن بوده است.

این اعداد و ارقام نشان می ‌دهد برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، سالانه به ۱۶۲ میلیون تن سنگ‌ آهن نیاز است، در صورتی که اگر با ۸۰ درصد ظرفیت کار کنیم برای تولید ۴۴ میلیون تن فولاد، سالانه ۱۳۰ میلیون تن سنگ‌ آهن لازم است.از این رو آسیب ‌شناسی‌ ها نشان می‌ دهد چالش ‌هایی در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد که مهم‌ ترین آنها اکتشافات سنگ‌ آهن، زیر ساخت آب و زیر ساخت حمل‌ و نقل ریلی است که فعالیت با ۸۰ درصد ظرفیت تولید معضلات این چالش‌ ها را کمرنگ‌ تر می‌ سازد.

چیلان آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman