وضعیت پروژه های عمرانی در سال 99

وضعیت پروژه های عمرانی در سال 99
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۰ | ۱۳۹۸/۰۹/۳۰

با تامین اعتبار حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومانی در سال آینده، طبق اولویت‌بندی انجام شده بخش دیگری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در بخش‌های مختلف از جمله آبرسانی، جاده‌ای، ریلی و مسکن به اتمام رسیده یا در اولویت تکمیل قرار دارند، در این بین ۱۰۰ هزار واحدمسکن مهر تکمیل خواهد شد.
به گزارش اخبار ساختمان، پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در ایران به حدود ۸۰ هزار طرح ملی و استانی می‌رسد که طی سال های گذشته ودر نتیجه کلنگ‌زنی‌های که ظاهرا برای آن برنامه‌ای وجود نداشت شکل گرفته و برای تکمیل آن با توجه به شرایط تورمی پیش بینی می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم باشد. این در حالی است که دولت سالانه تا حداکثر ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پیش‌بینی می‌کند که عملکرد آن نیز گاها به ۴۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال نمی‌رسد. در این شرایط امکان تکمیل حجم بالای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در سال های نزدیک وجود ندارد.

اما از چند سال گذشته ودر دولت یازدهم مبنای تخصیص بودجه به پروژه‌های عمرانی بر مبنای اولویت بندی و بر اساس پیشرفت این پروژه‌ها اختصاص پیدا کرد.

این در حالی است که در بودجه سال آینده حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع برای بودجه‌های عمرانی پیش بینی شده است که براین اساس قرار است ۳۰ طرح عمرانی شامل ۱۳ سد با ظرفیت هزار و صد میلیون متر مکعب، ۹ طرح آبرسانی به شهرها به میزان ۲۳۰ میلیون متر کعب و هشت طرح شبکه آبیاری و ده کشی در سطح ۹۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

براساس اولویت‌های پیش بینی شده برای اختصاص بودجه‌های عمرانی استمرار اولویت تخصیص به طرح‌های توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که با اتصال مراکز استان‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، مورد توجه است که جمعا به طول ۸۳۴ کیلومتر خواهد بود ؛ به طوریکه برای همدان ۲۷۰ کیلومتر، کرمانشاه ۱۶۰ کیلومتر، آذربایجان غربی ۹۵ کیلومتر، گیلان ۱۷۷ کیلومتر و آذربایجان شرقی ۱۳۲ کیلومتر است.

همچنین اولویت اتصال مراکز استان های جدید به شبکه ریلی در سال آینده مربوط به راه آهن همدان- سنندج، ‌زاهدان- بیرجند، اصفهان- شهرکرد، شیراز - بوشهر و زاهدان- چابهار است.

برای تکمیل وبهره برداری ۱۲۲۴ کیلومتر پروژه‌های خطوط ریلی در سال آینده نیز پیش بینی شده که برای خواف - هرات ۱۳۰ کیلومتر، یزد- اقلید ۲۶۴ کیلومتر، رشت- انزلی ۴۰ کیلومتر، میانه - تبریز ۵۰ کیلومتر، همدان - سنندج ۱۶۰ کیلومتر و چابهار - زاهدان ۵۸۰ کیلومتر باشد.

همچنین ۲۷۰ کیلومتر خطوط ریلی باری دوم و سوم افتتاح می‌شود و اعتبار برای تکمیل و بهره برداری ۳۸۷ کیلومتر آزاد راه در سال آینده پیش بینی شده است که شامل بخش‌های از مسیر حرم تا حرم به طول ۴۰ کیلومتر، اصفهان -شیراز ۲۲۴ کیلومتر، ‌قم - سلفچگان - اراک ۲۵ کیلومتر، آزاد راه کنار گذر جنوب تهران ۹۰ کیلومتر و منجیل و رودبار با هشت کیلومتر ست.

از سوی دیگر تکمیل و بهره برداری از ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه در شبکه حمل و نقل جاده‌ای، تکمیل ۲۵۶ هزار واحد در بخش مسکن، تکمیل و تحویل بیش از ۳۶ هزار واحد مسکن محرومین در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری، لرستان و کرمان و همچنین حمایت از احداث ۱۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی و تکمیل ۱۰۰هزار واحد مسکن مهر در دستور کار قرار دارد.

ایسنا

برچسب ها:

پروژه عمرانی ،مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman