بررسی آیین نامه نظام مهندسی در مجلس

بررسی آیین نامه نظام مهندسی در مجلس
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۵

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به نقد و بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره بررسی آیین نامه نظام مهندسی و کنترل ساختمان پرداختند.
به گزارش اخبار ساختمان، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران درباره بررسی آیین نامه نظام مهندسی و کنترل ساختمان قرائت و مورد نقد و بررسی نمایندگان قرار گفت.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود با اشاره به گزارش مذکور تاکید کرد: گزارش کمیسیون عمران را صحیح نمی بینم و معتقدم اگر قانون جدید در این زمینه به تصویب برسد همه مشکلاتی که به آن اشاره شده رفع می‌شود.

در ادامه جلسه سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز اظهار داشت: استقلال سازمان نظام مهندسی باید در نظر گرفته شود و بهتر است این سازمان اختیار داشته باشد همانند کانون وکلا نیازسنجی کند و اعضای خود را انتخاب کند.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق دیگر نماینده‌ای بود که در خصوص گزارش کمیسیون عمران به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: این گزارش همه مشکلات نظام مهندسی را در آیین‌نامه می‌داند در حالی که این طور نیست. قوانین ومقررات کم نداریم اما متأسفانه این قوانین مورد توجه قرار نمی‌گیرند و نتیجه آن را در ساخت و سازها مشاهده می‌کنیم. در تدوین قوانین جدید باید شفاف‌سازی شود و مردم در جریان قرار گیرند تا بدانند چگونه قوانین را رعایت کنند.

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در خصوص گزارش فوق گفت: دولت مشخص نیست به چه دلیلی آیین‌نامه‌های اجرایی را تصویب نمی‌کند و بعضاً مشاهده می‌کنیم آیین‌نامه‌های تدوین شده توسط آنها با قوانین مجلس در تضاد است.

بیت الله عبداللهی نماینده مردم اهر و هریس نیز با اشاره به مشکلات حوزه مهندسی کشور گفت: طرح قانون جدید نظام مهندسی در کمیسیون عمران مجلس تصویب شده و اگر در مجلس نیز به تصویب برسد بسیاری از مشکلات این حوزه حل خواهد شد. مخالف اختیارات وزیر در این حوزه نیستم اما نباید اختیارات وزیر مسکن به قدری باشد که حقوق مهندسین ضایع شود.

احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدی شهر آخرین نماینده ای بود که درباره این گزایش صحبت کرد. وی در سخنان خود گفت: همه اعضای نظام مهندسی برای مدیریت پروژه‌ها باید به صورت یکسان سهم داشته باشند و در خصوص صدور پروانه‌ها نیز باید همانند نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی اختیار داشته باشد تا بر طبق شاخص‌ها و معیارهای خود پروانه‌های اعضا را صادر کنند.

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. قانون مزبور در ۶ فصل، احکام و قواعدی ناظر بر کلیات، اهداف و خط مشی قانون، تشکیلات، ارکان، وظایف و اختیارات سازمان مهندسی، امور کاردان‌ها و صنوف و ساختمانی، مقررات فنی و کنترل ساختمان و آموزش وترویج در زمینه طراحی و اجرای ساختمان ها پیش‌بینی نموده است.

از جمله شاخص‌های شکل‌گیری این قانون ارجاع بسیاری از امور و ضوابط مربوط به اجرای قانون به آیین‌نامه‌های اجرای این قانون است لذا تاکنون آیین‌نامه‌های متعددی در خصوص این قانون به تصویب رسیده است. همین گستردگی باعث گردیده تا آیین‌نامه‌های مزبور نقش اساسی در تنظیم رفتار افراد موضوع این قانون داشته باشد و در نتیجه حقوق و تکالیف این افراد ارتباط قابل ملاحظه‌ای با احکام مندرج در این آیین‌نامه‌ها خواهد داشت.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman