بلوک لیپر چیست؟

بلوک لیپر چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۸ | ۱۳۹۸/۰۹/۲۴

بلوک لیپر در دسته بلوک های سبک سیمانی قرار می گیرد و در تولید آن از پوکه صنعتی استفاده می شود. این بلوک از ویژگی های منحصر بفرد زیادی برخوردار بوده و استفاده از آن مزایای زیادی به همراه دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، با مقدمه ای که در بالا بیان شد، در ادامه به بیان نکات تکمیلی در مورد بلوک لیپر می پردازیم پس با ما همراه باشید.

بلوک لیپر

همان گونه که گفته شد، بلوک لیپر نمونه ای از بلوک های سبک سیمانی می باشد که در ساخت آن از پوکه صنعتی استفاده شده است. ماده اصلی که در ساخت این گونه بلوک ها مورد استفاده قرار می گیرد، پرلیت می باشد.

از ویژگی های پرلیت می توان به متخلخل و سبک بودن آن اشاره کرد. پرلیت کروی شکل بوده و از خاصیت عایق بودن بالایی برخوردار می باشد. از مهم ترین مصارف پرلیت می توان به استفاده از آن در تولید بلوک سبک که در ساختمان سازی و برای سقف، کف، دیوارهای جدا کننده و غیره استفاده می شود، اشاره کرد.

پرلیت از انتقال حرارتی بسیار پایینی برخوردار می باشد. هم چنین این ماده غیر قابل اشتعال می باشد. این ماده از وزن کمی برخوردار می باشد و استفاده از آن در بلوک های لیپر باعث ایجاد مقاومت سازه در برابر زلزله می شود. همه این موارد در کنار یکدیگر آن را به ماده ای مناسب برای استفاده در بلوک های لیپر تبدیل کرده است. پرلیت در کنار الیاف پلی پروپیلن به کار رفته در ساختار بلوک لیپر، باعث ایجاد مقاومت حرارتی مناسب و انتقال حرارتی بسیار کم در بلوک های لیپر شده است.

در کنار پرلیت که به عنوان ماده سازنده اصلی در ساخت این گونه بلوک ها استفاده می شود می توان به آب، سیمان، پوکه کرپ، میکروسیلیکا، الیاف پلی پروپیلن و دیگر مواد افزودنی اشاره کرد. در ساخت این بلوک سیمانی سبک از شن و ماسه استفاده نمی شود.

از ویژگی های بارز این گونه بلوک ها می توان به مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. بلوک های لیپر به عنوان عایق صوتی و حرارتی شناخته می شوند. افت صوت در این گونه بلوک ها ۵۰ الی ۵۶ دسی بل می باشد که همین امر آن ها را به عایق مناسب صوت تبدیل کرده است. بلوک های لیپر دارای قابلیت تحمل دما تا بیش از ۱۸۰ دقیقه در دمای ۱۲۰۰ در جه سانتی گراد هستند. از این رو مقاومت بالایی در برابر حریق دارند. این گونه بلوک ها پس از استفاده در ساختمان سازی و بعد از گشت زمان طولانی فاسد نمی شوند و در برابر تغییرات شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

از دیگر ویژگی های این گونه بلوک ها می توان به قابلیت رنگ پذیری و برش پذیری آن ها اشاره کرد. آن چه که باعث برش پذیری آسان بلوک های لیپر می شود، وجود الیاف پلی پروپیلن در آن ها می باشد. مقاومت فشاری بلوک های لیپر تقریبا برابر با ۲۸ کیلوگرم بر سانتی متر مکعب می باشد. وزن بلوک لیپر بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می باشد.

از بلوک های لیپر بیش تر به عنوان پر کننده در ساختمان استفاده می شود. چرا که این گونه بلوک ها از وزن مرده کم تری نسبت به سایر بلوک های سیمانی توپر برخوردار هستند. از آن جایی که این گونه بلوک ها سبک هستند، سرعت نصب آن ها بالا بوده که می تواند سرعت اجرا را نیز تا اندازه زیادی بالا ببرد. همین امر می تواند قیمت عملیات اجرایی و هم چنین تعداد نیروهای انسانی را تا اندازه زیادی کاهش دهد. از آن جایی که این گونه بلوک ها عایق حرارتی مناسبی می باشند، استفاده از آن ها در ساختمان سازی می تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود.

تفاوت های بلوک لیپر و بلوک لیکا

* همان گونه که گفته شده افت صوت در بلوک های لیپر ۵۰ الی ۵۶ دسی بل می باشد. این در حالی است که در بلوک های لیکا این میزان به طور متوسط ۴۶ دسی بل می باشد. بنابراین می توان گفت بلوک های لیپر عایق صوتی مناسب تری نسبت به بلوک های لیکا می باشند.
* میزان مقاومت گرمایی بلوک های لیکا در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد بیش تر از ۱۲۰ دقیقه و در بلوک های لیپر بیش تر از ۱۸۰ دقیقه می باشد. از این رو بلوک های لیپر در برابر حریق مقاومت بیش تری از خود نشان می دهند.
* بلوک های لیکا از مقاومت فشاری بهتری نسبت به بلوک های لیپر برخوردار می باشند.
* بلوک های لیکا از قیمت مناسب تری نسبت به بلوک های لیپر برخوردار می باشند.
* بلوک های سبک لیپر در دسته بتن های سبکدانه و بلوک لیکا در دسته بتن های گازی قرار می گیرند.
* قدرت جذب آب در بلوک های سبکدانه بهتر از بلوک های گازی می باشد. از این رو می توان گفت جذب آب بلوک های لیپر از بلوک های لیکا بهتر می باشد.

شباهت های بلوک لیپر و بلوک لیکا

* از هر دو بلوک لیپر و لیکا در صنایع ساختمانی استفاده می شود.
* در ساخت هیچ یک از بلوک های لیپر و لیکا از شن و ماسه استفاده نمی شود.
* بلوک های لیکا و لیپر هر دو در دسته بلوک های سبک قرار می گیرند.

ساختمانچی

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman